Dacia Duster

1 op 17,5... met een Sandero 1.6!

15-08-2009
Mike
Dacia Sandero
0

[image=collection,2009,De Doeks uut Hasselt / Het nieuwe rijden,right]doeksuuthasselt.jpg[/image]Wie kent ze niet, de Doeks uut Hasselt. In diverse televisiespotjes worden we sinds 2004 bewust gemaakt van het nieuwe rijden. 2.500 toeren, "schaakl'n!"; rood, "van 't gas die poot!". Sinds 2006 is het nieuwe rijden een verplicht onderdeel in het praktijkexamen. Hoewel ik mijn rijbewijs al heb sinds ver voordat het nieuwe rijden bekendheid kreeg, heeft mijn rijinstructeur mij wel de beginselen bijgebracht. Op tijd schakelen, en de auto laten uitrollen in de versnelling heeft een positief effect op het brandstofverbruik. Ook de banden op spanning houden, en vooruit kijken in het verkeer helpen een handje mee. Nou ben ik best iemand die graag lekker doorrijdt.

Wanneer de maximumsnelheid 120 bedraagt, heb ik liever het wijzertje op de 130 of 140 staan. Niet zozeer omdat ik dan hoop sneller op mijn bestemming te zijn (dit zal slechts enkele minuten schelen), maar omdat ik het prettiger vind rijden. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om de maximumsnelheden op autosnelwegen, indien de situatie het toelaat, te verhogen. De snelheidslimiet van 120 kilometer per uur werd in 1988 ingevoerd. Sindsdien hebben we airbags, ABS, ESP, en nog een hoop drieletterige afkortingen. Het aantal verkeersdoden neemt al jaren af, terwijl het aantal auto's sterk groeit. Dat een hogere maximumsnelheid voordelen heeft, dat heeft Oostenrijk wel bewezen.

Daar werd op een proeftraject een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur ingesteld, mits de situatie dat toeliet (droog, weinig vrachtwagens). Het bleek beter voor het milieu te zijn, en de doorstroming verbeterde. Ook in Denemarken werd de maximumsnelheid verhoogd van 110 naar 130 km/u, wat een zeer positief effect op het aantal verkeersslachtoffers had. Ondanks dat ik, mits de omstandigheden dat toelaten, graag lekker doorrijd, waarbij ik overigens een gemiddeld verbruik van 6,8 liter per 100 kilometer haal (1 op 14,7), heb ik besloten om eens de proef op de som te nemen en via uitsluitend provinciale (N-)wegen naar mijn werk te rijden, en weer terug. Doorgaans pak ik vlak bij huis de A12, bij Ede de A30, een klein stukje A1 tussen Barneveld en Voorthuizen, en het laatste stuk via de N303 binnendoor (de blauwe lijn op de kaart). Deze week ging de route dwars over de veluwe via de N311 en N310 tussen Arnhem en Garderen, en van daar over de N797 naar Putten (de rode lijn op de kaart). De "snelle" route is ongeveer 54 kilometer, en kan volgens Google Maps in 43 minuten worden gereden (mits geen files uiteraard!). De route binnendoor scheelt zo'n 10 kilometer, maar neemt wel 56 minuten in beslag.

verbruik

In de praktijk lijken de tijden wel precies verkeerd om te staan! Kom ik op de snelweg regelmatig files tegen (vooral op de terugweg bij Ede, waar de spitsstrook ophoudt); binnendoor is het een oase van rust, en zijn er geen files te bekennen! Sterker nog, vrijdagmorgen was het zelfs zo rustig op de weg, dat er tussen Schaarsbergen en Otterlo een wild zwijn met haar twee jongen de weg overstak (gelukkig wel een paar honderd meter in plaats van een paar meter voor me)! Doordat ik nog steeds van een beetje doorrijden hou, zijn er delen van de route die wat sneller worden gereden, en dat scheelt aanzienlijk.

Een groot deel van de route is 80 km/u toegestaan. Waar Google Maps rekening houdt met een gemiddelde snelheid van zo'n 48 km/u, haal ik in de praktijk ruim 60 km/u (gemeten volgens de boordcomputer in de Sandero). Dit is inclusief de delen in Harskamp en Otterlo waar je beter wel 50 km/u aanhoudt, aangezien je daar haast letterlijk door de flitspalen het bos niet meer ziet! Door de rust op de N-wegen, is het nieuwe rijden ook beter toe te passen. De weinige stoplichten en rotondes die op de route staan zijn van veraf te zien, mede doordat je niet op de remlichten van de auto vijf meter voor je hoeft te letten. Uit laten rollen in de versnelling is dus geen probleem. Schakelen tussen 2.000 en 2.500 toeren ook niet; er zit nauwelijks iemand achter je die zo snel mogelijk op 120 kilometer per uur wil zitten om te kunnen invoegen op de snelweg.

verbruik

Dat het nieuwe rijden, in combinatie met rustige wegen en een lagere snelheid een positief effect heeft op het brandstofverbruik staat eigenlijk al vast. Om het effect ook te meten, heb ik mijn boordcomputer afgelopen week gereset. Het gemiddelde verbruik over de afgelopen week komt uit op 5,7 liter per 100 kilometer. Dat is 1 liter brandstof per 17,5 kilometer! Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van reizen via de snelweg! Om het positieve effect op de portemonnee te berekenen, moet ik toch even de zakjapanner erbij pakken. Onderstaande berekeningen zijn op basis van een werkweek (5 dagen) woon-werkverkeer. Voor de volledigheid vermeld ik ook de verbruikscijfers.

[td=2]14,94 euro/td]

Een week woon-werkverkeer in cijfers

98,50 euro
7,08 euro
Restant reiskostenvergoeding25,75 euro41,43 euro
Een weekje binnendoor levert dus een directe besparing op van 15,68 euro! Dan zijn er ook nog de indirecte besparingen. Doordat per week 96 kilometer minder gereden wordt, is de auto minder snel aan zijn onderhoudsbeurt toe, en slijten onderdelen zoals bijvoorbeeld de banden minder hard. Omdat er nu een groter deel van de reiskostenvergoeding over blijft, betekent dit dat ik minder zelf hoef bij te leggen op de onderhoudsbeurten.

En dat is natuurlijk nooit weg als je recentelijk vader bent geworden! Van het verschil koop je mooi een paar pakken luiers! Bovenstaand is natuurlijk slechts een weerspiegeling van een relatief korte periode. Verbruikscijfers worden beinvloed door diverse omstandigheden zoals het weer, staat van het wegdek, verkeersdrukte, etc. Ook in de auto zijn er elementen die het verbruik kunnen beinvloeden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de airco, verlichting, het opladen van de mobiele telefoon, luisteren naar muziek, etc. De verbruikscijfers hierboven zijn gehaald met een Sandero 1.6 MPI, voorzien van banden met maat 205/50 R16. De bandenspanning is op 2,2 bar gezet (alle banden). De verlichting, radio en carkit zijn tijdens het rijden altijd aan geweest. De airco is de helft van de tijd aan geweest, telkens op de terugweg.

Uit mijn praktijktest blijkt overigens wel dat de boordcomputer van mijn Sandero iets positiever is dan het tankbonnetje; na berekening van het exacte verbruik, komt dit zo'n 0,1 tot 0,2 liter per 100 km hoger uit (het verschil blijft echter nagenoeg even groot). Ik ben benieuwd naar de verbruikscijfers van andere Daciasten, en nodig jullie van harte uit om je reactie hieronder te plaatsen. Misschien is het dan wel handig om erbij te vermelden of je grotendeels snelweg, buitenweg of stadsverkeer rijdt. Wellicht ten overvloede: "het nieuwe rijden" is niet geschikt om in de bergen met een caravan achter je auto uit te gaan proberen! :)


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.