Chip Tuning MCV 1.6 16V
Ik bezit een Dacia Logan 1.6 16V. De motor heeft standaard 105 PK bij 5750 omwentelingen, en een koppel van 148 Nm bij 3750 omwentelingen. Ik ontving al eerder emails van bezoekers van de engelse site of het mogelijk was om deze waarden te wijzigen.
Aangezien ik daar geen antwoord op had, zocht ik contact met 2 bedrijven. 1 daarvan reageerde de volgende dag en ik maakte een afspraak. Reden: ik zocht antwoorden en wie kan die beter geven dan de personen die het werk uitvoeren? In het telefoongesprek gaven ze al wel aan dat ze nog niet een benzine-uitvoering van de Dacia onder handen hadden gehad maar wel een diesel. Nou ja, iemand moet de eerste zijn en ik besloot dat ik dat dan maar zou zijn.
Het bedrijf waar ik ben geweest is gevestigd in Eemnes en heet Vtune. Het is een klein bedrijf met mensen die hart hebben voor wat ze doen. Bij aankomst kon ik de auto naar binnen rijden; naast een Opel Combo die al getuned was. Er werd direct begonnen. Het eerste wat er gedaan werd was proberen om de software uit te lezen via de speciale aansluiting in het dashboardkastje. Dit bleek niet tewerken dus we hebben de ECU opgezocht. Dat is de computer die zorgdraagt voor de aansturing van de motor. Deze ECU zit naast de accu gemonteerd onder een zwarte plaat. De accu moest verwijderd worden omdat er een schroef achter zit waar je anders niet bij kunt komen. Deze schroef moet verwijderd worden om de zwarte plaat te kunnen verwijderen. Nadat de accu en de zwarte plaat zijn verwijderd, komt de ECU in zicht.
De ECU kan worden losgenomen van de kabel en kan verwijderd worden. Omdat het uitlezen om onbekende reden niet lukte, moest de chip in de ECU opnieuw geprogrammeerd worden. Echter om dit te doen moet de ECU geopend worden en de chip losgesoldeerd worden van de print. Dit lijkt moeilijk maar met het juiste gereedschap is het een koud kunstje. (overigens: het is die rechthoekige chip waar het om gaat, niet de vierkante met de blauwe stip).
Na het verwijderen van de chip wordt deze in een speciale houder geplaatst. Eerst wordt de originele software uitgelezen en opgeslagen. Mocht er iets niet goed gaan dan kan altijd de originele stand weer worden teruggezet. Daarna wordt een kopie veranderd om meer PK en koppel te creeren. Maar.. Je kunt geen wonderen verwachten van een standaard benzinemotor. Zonder de motor te beschadigen kun je ongeveer 10% extra verwachten. Om te onthouden: het aantal PK’s dat opgegeven wordt door de fabrikant is een krukas-vermogen en niet het afgegeven vermogen aan de wielen! Globaal verlies je in de aandrijflijn 10 - tot 15 PK.
Wat betekend dit voor Dacia: Als Dacia het krukasvermogen heeft opgegeven dan reken je er eerst de 10 PK verlies in de aandrijflijn vanaf; dus aan de wielen wordt dan 95 PK afgegeven. Met de 10% winst die je kunt halen komje dan op bijna 105 PK aan de wielen. (op de aandrijfas: 105PK + 10% is 115 PK). De ECU is weer gemonteerd in de dacia. De auto kan weer gestart worden. Zonder aarzelen springt de motor aan. Stationair loopt deze perfect en reageert zeer goed op het gaspedaal. Dus.. Naar buiten voor een proefrit. Na een tijdje keerde ik terug naar het bedrijf. Ik ben tevreden met het resultaat. Natuurlijk is het geen Porsche, Ferrari of Koenigsegg geworden, maar het verschil is merkbaar tov voor de tuning. Hieronder vind je foto's van de aanpassing: Klik op de foto om een vergroting te zien.
Update:
Ondertussen is VTune verhuisd en heeft zich gevestigd aan de Havenstraat 50 in Huizen.