Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Die Ludolfs testen een Dacia Logan

08-11-2009
Mike
Dacia Logan
0

Die LudolfsIedereen die wel eens Discovery Channel kijkt, die kent ze ondertussen wel: de "vier bruder auf'm Schrottplatz", die Ludolfs. De vier broers Peter, Uwe, Manni en Gunter runnen samen een autosloperij, en de serie geeft een kijkje in hun dagelijkse bezigheden. Peter is de "chefkok" en "magazijnmeester", en de uitvinder van zijn unieke stapelsysteem. Hij is de computer van Gunter de telefonist, aangezien Peter de enige is die het systeem, inclusief alle gestapelde onderdelen, uit zijn hoofd kent. Uwe is de oudste van het stel, en haalt met de vrachtwagen de schadeauto's op. Verder sloopt hij samen met Manni, de jongste van het stel, de auto's. Gezien de ongelofelijke hoeveelheid auto's (al dan niet in onderdelen) die bij de Ludolfs op het terrein staan, moeten er geheid ook Dacia's tussen zitten. In aflevering 60 komen we er een tegen, een heuse Dacia 1300; al is er nog wel wat discussie tussen Uwe en Manni of het nou een Renault R12 of een Dacia 1300 is. De Dacia is in de kofferbak ruim voorzien van reserveonderdelen voor onderweg, want erg betrouwbaar waren ze destijds niet.

Dacia 1300 - Die LudolfsPeter heeft de nieuwe Dacia, de Dacia Logan al gezien, maar wist nog niet dat deze in Duitsland slechts 7.500 euro kost. De drie broers zouden graag de Dacia 1300 eens met de Logan willen vergelijken, aangezien ze nog niet in de Logan hebben gereden. Peter belt de dealer op, en regelt een Dacia Logan om te kunnen testen. Manni neemt de auto mee om inkopen te gaan doen. Een overvolle kar met boodschappen gaat er met gemak in. Wel is het even oppassen geblazen met het sluiten van de kofferbak, aangezien de haken van de kofferbakscharnieren naar binnen steken, en het dus handig is om de boodschappen er niet precies onder te plaatsen. Ondanks dat minpuntje, en een beetje veel hard plastic in het interieur, heeft de Logan indruk gemaakt op Manni.

[p]Remtest Dacia 1300 en Dacia Logan - Die LudolfsDe volgende dag gaan de heren de beide Dacia's op het circuit testen. Een groot verschil is het vermogen: 87 PK, en een topsnelheid van 175 km/u voor de Logan, waarbij de 34 jaar oude 1300 het met 46 PK, en een top van 148 km/u moet doen. De remtest van 100km/u naar stilstand (met koude remmen) wordt glansrijk door de Logan gewonnen. Opmerkelijk: met warme remmen is de remweg van de Dacia 1300 een stukje korter! Bij de slalom gaat het de Logan ook iets beter af, omdat deze een stuk minder uitbreekt dan de oude Dacia 1300. Wie de hele aflevering terug wil zien (helaas zonder ondertiteling), kan terecht op de site van DMAX. De aflevering is in vijf stukken gehakt; onder het kopje "Weitere Kapitel" kunnen deel 2 t/m 5 worden bekeken. Tot slot nog even het Ludolfs-oordeel: Pluspunten:
  • Goede instap
  • Grote kofferbakruimte (Manni past erin!)
  • Volwaardig reservewiel
  • Voor dat geld koop je geen betere auto
[ b]Minpunten:[/b]
  • Achterbank niet neerklapbaar (wel bij de MCV)
  • Kofferbakscharnieren steken naar binnen in de kofferbakruimte
  • Beetje veel plastic

Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota