Trekhaak monteren
Als je een Dacia besteld heb je ook de mogelijkheid om er bijvoorbeeld een trekhaak onder te (laten) zetten. Ik heb er voor gekozen om dat zelf te doen. De originele trekhaak vond ik te duur inclusief montage en ging dus op zoek. Daardoor ben ik terecht gekomen bij MVG in Duitsland. Bij deze firma heb ik een trekhaak besteld (via Internet dus). Op foto 1 zie je alle onderdelen die geleverd zijn: de beide beugels die aan het chassis worden gemonteerd; de losse kogel; de dwarsstang waaraan de kogel wordt gemonteerd; de montageplaat voor de stekkerdoos en de diverse bevestigingsmaterialen.
namelijk eerder scheurtjes gaan vertonen. Op foto 4 is goed te zien dat de montagegaten
goed verstopt zijn onder de dikke laag. Ik heb er doorheen gestoken met een schroevendraaier. Van deze beschermlaag (foto 5) hebben we echter wel last. Als je
namelijk hier de montagebeugels van de trekhaak op monteert, dan zul je die nooit goed vast kunnen draaien. Het is dus belangrijk om deze laag te verwijderen op de plek van de montagebeugel. Als de beugel gemonteerd zijn ziet het eruit als op foto 6. (bij de
montage van een originele trekhaak kan de situatie verschillen). LET OP: ne da montage van de beugel is het aan te raden om de onbeschermde plekken weer af te dekken met bijvoorbeeld tectyl. Bij deze trekhaak van MVG worden metalen afstandsbussen geleverd
die ervoor moeten zorgen dat je het chassis niet in elkaar drukt (foto 7) bij het aandraaien van de moeren. Deze afstandsbussen "verdwijnen" dus in de balk waar je de
bouten door steekt.Even voor de duidelijkheid: op foto 8 is de bumper verwijderd. Dit is niet noodzakelijk om de trekhaak te kunnen monteren. Echter heb ik de montage van de trekhaak gecombineerd met het plaatsen van parkeersensoren. Op deze manier kon ik goed zien waar ik met de kabels langs moest gaan. Op foto 9 zie je een deel van de contruktie. Het onderste gat is afgedekt met een vierkante kunststof plaat. Deze plaat heb ik verwijderd.Daarna vanaf het achterlicht een draad laten zakken die als trekdraad zal functioneren. Hiermee wordt dus de kabelset omhoog getrokken tot bij het achterlicht. Dit moet uiteraard aan beide zijden gebeuren; in de stekkerdoos heb je tenslotte straks ook aparte aansluitingen tbv knipperlicht links en rechts. Op foto 10 zie
je de montagebeugel die rechtsachter gemonteerd wordt. (vanaf de bestuurdersplaats gezien). En op foto 11 zie je de montagebeugel die linksachter gemonteerd wordt (vanaf bestuurdersplaats gezien).
Deze zit dus vlak bij de uitlaat gemonteerd. De trekhaak komt maar net onder de bumper door (foto 12). Ook te zien zijn de bouten waarmee de kogel
gemonteerd zit aan het frame. Feitelijk is deze trekhaak dus afneembaar. Echter is het natuurlijk niet aan te raden om deze bouten maar steeds los en vast te draaien. Ok de
steun (foto 13) ten behoeve van de stekkerdoos moet natuurlijk nog geplaatst worden. Op de laatste foto (no 14)
tenslotte kun je goed zien hoe een en ander gemonteerd is. Overigens bleek de meebestelde kabelboom niet de juiste; deze was voor de sedan. Daarom heb ik vervolgens zelf maar een kabelboom gemaakt..
Ik heb de trekhaak besteld inclusief een kabelboom. Beiden waren binnen een aantal dagen aanwezig. Aangezien ik niet de beschikking had over een brug, heb ik de auto maar eerst opgekrikt en ondersteund met blokken (foto 2). Dit geeft meer vrijheid onder
de auto en tevens kan de auto niet meer naar beneden uit veiligheid. Op foto 3 zie je de onderkant van de auto. Deze is voorzien van een dikke beschermlaag tegen roesten.
Deze laag blijft flexibel en bied hiermee een goede bescherming; een laag die uithardt zal niet flexibel zijn en breken.