Verslag van de IAA
Als autoliefhebber is een bezoek aan de IAA in Frankfurt zeker de moeite waard. In ongeveer 3 uur is de rit geklaard naar Frankfurt en het parkeren leverde geen probleem op. Het complex is ruim opgezet en vanuit de verschillende hallen kon je makkelijk naar buiten om van het mooie weer te genieten en door te gaan naar de volgende hal. Op de buitenterreinen werden leuke activiteiten georganiseerd, met bijvoorbeeld een 4 x 4 parcours en volop de mogelijkheid om goed verzorgd voedsel te nuttigen.
In de hallen zelf kon je jezelf verplaatsen met lopende banden, geen overbodige luxe gezien de omvang van het complex. De nadruk tijdens de autobeurs ligt duidelijk op de Duitse automerken die graag flink uitpakken op de beurs in eigen land. Bij BMW werd er zelfs binnen op de eigen stand gereden op een ovaal parcours en bijvoorbeeld Mercedes had een stand van twee verdiepingen. Gelukkig was Renault met Dacia niet onderbedeeld en hadden gebroederlijk een halve hal ter beschikking. Bij Renault werd veel aandacht besteed aan het elektrische modellen gamma die de komende jaren uitgerold gaat worden met als paradepaardje de Fluence.
[image,collection,2009,Mercedes SLS,right]mercedessls.jpg[/image]De meest opzichtige auto's van de show waren een zilveren Audi R8, die in de garage van een gemiddelde oliesjeik uit het Midden-Oosten niet zou misstaan, en een volledig uit carbon opgetrokken Aston Martin. Van een tijdloze schoonheid was de nieuwe Mercedes SLS die in de voetsporen van de historische Mercedes Gullwing met vleugeldeuren treedt. Om in het kader van bijzondere auto's te blijven en een van de redenen van mijn komst heb ik de Dacia Duster uitgebreid bekeken en een paar mooie foto's geschoten van deze unieke concept car. Een mix van een SUV en een coupe.
Het doel van een concept car is om door middel van een extreme vormgeving weer te geven hoe een toekomstig model of volledig modellengamma eruit gaat zien. Net zoals je uit een karikatuur van een mens kan halen wie er model heeft gezeten. Enkele overeenkomsten met de huidige Dacia modellenlijn zijn de uitgeklopte wielkasten. Dit hebben de Sandero en MCV in gematigde vorm ook. Daarnaast de robuuste uitstraling en het ruime interieur. Verwijzingen naar toekomstige details kunnen de vormgeving van de lichtmetalen velgen zijn en de langs de zijkant doorgetrokken grote koplampen.
Ook de voorzijde waarbij de koplampen en de grille uit een geheel lijkt te bestaan kan iets zeggen over de vormgeving van toekomstige Dacia modellen. Wat nog opvalt aan deze auto is dat links een portier zit en rechts twee portieren! En dat de bijrijdersstoel plaats heeft gemaakt voor een fiets. Verder stonden op de stand van Dacia uiteraard de bekende modellen uit het gamma, maar de nadruk lag duidelijk op de nieuwe Dacia Sandero Stepway. De Stepway is slechts verkrijgbaar in drie kleuren, te weten: Gris Comete, Gris Platine en Rouge de Feu. In het rood en zilver komt hij erg mooi uit, maar jammergenoeg stond hij er niet in het Gris Comete. Deze had ik graag nog even gezien.
Dat je niet meer om het merk Dacia heen kunt bleek wel uit de strakke vormgeving van de stand. Hier heb ik een paar impressiefoto's van. Ik kan mij nog een beurs herinneren van niet al te lang geleden waar Dacia er in een klein hoekje bijstond met een paar MCV's. Dat is nu aanzienlijk verbeterd.
[image,collection,2009,Dacia (Renault) 1.4 MPI motorblok,right]iaadacialpg.jpg[/image]Het 1.4 MPI LPG motorblok die vanaf 1 september 2009 in Nederland verkrijgbaar is op de Dacia Sandero stond op een bok gepresenteerd. Het vreemde was dat er een MCV stond met de 1.6 MPI motor die ook voor LPG is aangepast, terwijl dat blok in Nederland niet is goedgekeurd voor LPG. In Nederland is dat alleen mogelijk met de 1.6 16v motor in de Dacia MCV. Al met al was het een leuke dag met veel auto nieuws, waarbij Dacia een strakke stand heeft neergezet en een mooi visitekaartje heeft afgegeven voor het merk Dacia.