Dacia Duster

Dacia Duster bekeken!

22-03-2010
Peter
Dacia Duster
0

Dacia Duster in ZwaagNaar aanleiding van een artikel op www.daciamodellen.nl over de aanwezigheid van de eerste Dacia Duster in Nederland op een campingbeurs in Noord-Holland besloten we impulsief te gaan kijken. Deze kans konden we natuurlijk niet laten liggen! Van de foto's is het toch altijd moeilijk oordelen, maar ik kan je zeggen: het is een plaatje. Waar hij op de foto's al oogt als een stoere robuuste auto, doet hij in het echt zijn SUV predicaat eer aan. Hij is duidelijk herkenbaar als een Dacia en je ziet bepaalde trekjes van zijn grote Nissan broer. Van binnen bekeken is het dashboard vrijwel een op een overgenomen van de MCV en Sandero. De bekleding is anders maar lijkt wel erg op de Laureate bekleding uit de andere Dacia's, zwart met een lichtgrijs accent er doorheen.

Het interieur is sowieso erg zwart. Dit past wel bij zijn stoere uitstraling. Deze versie is een Laureate en heeft daarom bruinachtige panelen op het dashboard. Je mag het niet het mooiste materiaal noemen, maar storend is het zeker niet. De stoelen lijken wat groter, en ze zitten in ieder geval goed. De hoge zitpositie is geweldig en ook het zicht rondom lijkt in orde. De achterpassagiers hebben niet overdreven veel beenruimte (aan hoofdruimte geen gebrek), maar het is voldoende voor drie volwassenen. Zeker als je bedenkt dat veel auto's uit duurdere segmenten er op dat vlak bekaaider vanaf komen. Ook is er gelukkig weer gekozen voor de 'komma-vormige' hoofdsteun achter in het midden, zodat je als bestuurder goed naar achter kan kijken als deze naar beneden is geschoven.

Verder valt aan de binnenkant op dat hij een grote koffer ruimte heeft met een vlakke laadvloer. De afdekhoes doet echter een beetje goedkoop aan en staat niet echt strak. Ze hebben er bij deze afdekhoes slim voor gekozen om hem ook in het midden te kunnen afhangen. Een simpele constructie wat ervoor zorgt dat je makkelijk kan inladen, zonder de hoes eruit te hoeven halen. De gordel voor de middelste persoon hangt net zoals bij de andere Dacia's tegen het dak in de kofferruimte, nu echter zonder het bekende magneetje om hem uit het zicht te houden.

Dashboard van de Dacia Duster

De buitenkant is stoer vormgegeven zonder afwijkende belijningen. Hij is duidelijk in evenwicht. De tekenaars hebben hier serieus goed werk geleverd. Zoals gezegd is er gekeken naar de Nissan broers. Wat natuurlijk niet vreemd is, want daar zit de expertise op SUV gebied binnen de Renault-group. Dit is vooral goed te zien aan de achterkant. De achterruit is niet simpelweg rechthoekig gelijnd maar is afgehoekt aan de beide onderkanten. Dit style-element is ook te zien op de Nissan Pathfinder. Zie in dit zelfde voorbeeld ook de dakrails. Overigens is bij de achterlichten niet voor de simpele weg gekozen. Ze lopen fictief door in de carrosserie.

Achterzijde van de Dacia Duster

Onder de auto hangt een volwaardig reservewiel en de auto staat op een bekend merk banden net als bij de Sandero's het geval is (dus niet de Barums van de MCV). Omdat het een SUV betreft is er gekozen voor M + S banden (geschikt voor modder en sneeuw). In tegenstelling tot de Stepway zitten er op de (vijfgaats) lichtmetalen velgen van de Duster wel logo's van Dacia. De motorkap heeft in zijn vormgeving wat weg van de nieuwe Mégane, waar een soort gestroomlijnde verhoging in verwerkt zit. Het front is door de stompe neus niet van alle posities even fotogeniek; in het echt klopt het echter allemaal precies. Jammer dat er geen Xenon leverbaar is, want dan gaan ze op de linkerbaan zeker weten aan de kant met dit stoere voorkomen.

Onder de motorkap van de Dacia Duster

Onder de motorkap vinden we de bekende 1.6 16v van Renault met bij benadering 110 pk's. Mijns inziens een slimme keus. Hij is hiermee duidelijk niet overgemotoriseerd, maar het is gewoonweg niet meer te verkopen om met zware motoren aan te komen in de huidige markt situatie (lees: zwakke economie en de heersende milieu-'hype'). Daarnaast zou het de auto alleen maar duurder maken in aanschaf en dagelijks gebruik. Deze motor past dus gewoon bij Dacia. Opvallend detail is dat de motorkap omhoog wordt gehouden door een gasveer. En dat is echt uniek, zeker als je in ogenschouw neemt dat een chique auto als de nieuwe Renault Laguna dit niet heeft. Onder de motorkap vinden we geen isolatiemateriaal tegen de bovenkant. Wel is weer een bodem beschermplaat te zien, wat zijn Roemeense roots verklapt. Al kan ik vandaag de dag natuurlijk niet spreken over hoe keurig de Nederlandse wegen erbij liggen.

Peter naast de Dacia Duster

Als laatste zou ik over de buitenkant nog kwijt willen dat de uitgeklopte wielkasten hem goed staan, er achter het tankklepje voldoende ruimte is voor de vuldop van de eventuele LPG-installatie (dus hoogstwaarschijnlijk geen dop op de bumper), de lichtmetalen velgen goed passen bij de auto en dat zwart ook een uitstekend kleur is voor de Duster. Al met al was het de rit van drie uur voor een half uurtje Duster bewonderen meer dan waard!


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.