Accu storing
Op 25 juni stond hier op de site een artikel over een lege accu. Mijn eigen MCV wou niet meer starten. Ik schreef toen dat ik de accu in de gaten zou houden en desnoods nog voor de winter zou vervangen.
Nou, ik heb er niet meer mee gewacht en er is nu een nieuwe accu gemonteerd. Na het testen van de originele accu bleek deze nog maar voor 44% aan capaciteit te bezitten. In de winter heeft een accu veel te verduren, maar in de zomer met extreme temperaturen is dat ook het geval.
En aangezien ik niet het risico wou lopen om in Zuid-Frankrijk met een defecte accu te staan heb ik maar doorgepakt. Ik heb maar meteen een grotere accu aangeschaft; in plaats van een 60 AH heb ik nu een 75 AH onder de motorkap zitten. Dit houdt in dat hij iets krachtiger is dan het origineel en dat is wel te merken. De motor slaat weer vlot aan bij de eerste keer sleutel omdraaien.
Accu's zijn tegenwoordig best wel "aan de prijs". Ik heb verschillende leveranciers gebeld, waaronder Kwikfit, ATU en de Merkdealer maar ze zaten allemaal rond dezelfde prijs. Om de nieuwe accu mee te mogen nemen moest ik tussen de 104 en €115 aftikken, Bij mij in de buurt zit een winkel die gespecialiseerd is in accu's. Of het nou om een auto-accu of een telefoonaccu gaat, dit bedrijf heeft ze nagenoeg allemaal. Hier heb ik dan ook mijn nieuwe accu vandaan. Voor €118, inclusief verwijderen van de oude accu en monteren van de nieuwe accu.
Mocht je met startproblemen komen te staan dan volgt hieronder de werkwijze waarmee je waar geholpen bent.
- Bij gebruik van een acculader: deze moet geschikt zijn voor 12 volt
- Maak altijd bij stilstaande motor de kabels los van de aansluitingen; TE BEGINNEN MET DE NEGATIEVE AANSLUITING.
- Maak de accukabels nooit los als de motor draait.
- Als u voor het starten de accu van een andere auto moet gebruiken, gebruik dan starthulpkabels die voldoende stroom kunnen hebben.
- Verwijder eerst de negatieve accuklem. Dit is zeer belangrijk: als je namelijk eerst de positeve accuklem losmaakt en je schiet uit met de steeksleutel naar een massa-deel dan maak je voole kortsluiting en dat is niet altijd prettig. Als je de negatieve accuklem eerst los hebt gemaakt dan is er geen verbinding meer met massa dus geen kans meer op kortsluiting.
- Sluit de positieve kabel aan op de plus-pool van de ontladen aacu en daarna op de pluspool van de hulp-accu
- Sluit de negatieve kabel aan op de minpool van de hulp-accu en daarna op de min-pool van de ontladen accu.
- Controleer of de kabels elkaar nergens raken en of de positieve kabel geen metalen delen van de auto raakt.
- Start de motor op de normale wijze. Maak, zodra hij draait, de kabels in omgekeerde volgorde los.