Dacia Duster

AutoRAI editie 2011

17-04-2011
RichardMCV
Autoshow
0

[image=collection,2011,autorai-2011,right]autorai-20111.jpg[/image]In Amsterdam is de AutoRAI editie 2011 weer in volle gang. Tientallen merken met gezamelijk zo'n 430 auto's zijn aanwezig om de potientiele klant te interesseren voor hun modellen. Alles staat mooi te glanzen in de vele schijnwerpers; poetsers lopen de hele dag rond om stof en "vette" vingers te verwijderen.

Niet alleen de auto's zijn een lust voor het ook; ook de vele beursdames trekken de aandacht. De meeste stands zijn hier rijkelijk van voorzien. Deze zie je normaal gesproken niet bij de dealers en dus was ik wel nieuwsgierig naar de autokennis van deze dames. Dit was erg wisselend.  de ene stond er alleen voor "het mooi" zijn, een ander wist wel degelijk wat zinnigs te zeggen over het automerk waar ze bij stond.

Van te voren had ik de deelnemerslijst eens bekeken en voor mij waren er drie merken die ik beslist een bezoek wou brengen.

  1. Dacia; hoe kan het ook anders.
  2. Chevrolet;  De nieuwe Orlando bekijken.
  3. Landwind; dit merk was aanwerzig met een volwaardig MPV.

[image=collection,2011,chevrolet-orlando,right]chevrolet-orlando1.jpg[/image]De Chevrolet kwam als eerste op m'n pad richting Dacia. Om te zien is het zeker geen verkeerde auto. het betreft hier een 7-zitter die redelijk aan de onderkant van de markt geprijsd is, hierdoor is deze dan ook op mijn lijstje gekomen. Het is eigenlijk een 5+2 zitter; hiermee bedoel ik 5 volwassenen en 2 kinderen kunnen plaatsnemen. Ik heb als persoon van 1,8 meter lengte me eens op een van de achterste stoelen gewurmd. Er was maar één conclusie mogelijk: achterste rij is niet geschikt voor volwassenen. Auto is keurig afgewerkt; Chevrolet heeft de zaakjes goed voor elkaar. Maar met een vanaf-prijs van bijna €23.500 en een eigen gewicht vanaf zo'n 1500 kg zit deze auto ruim op afstand van de Logan MCV.

landwind CV9 op de autorai 2011

Vervolgens op weg naar de Landwind. Velen onder ons zullen de escapades van de eerste landwind nog kennen. In 2005 kwam dit merk naar Nederland met een SUV. Echter na crashtests waaruit bleek dat de auto nou niet helemaal voldeed (zachtjes uitgedrukt). Resultaat: auto werd niet meer verkocht in Europa. Landwind beloofde beterschap en is terug met een MPV. Deze was in diverse uitvoeringen te zien op de Rai.

Eerste algemene indruk van de auto is goed te noemen. Ga je het interieur echter beter bekijken dan vind je her en der toch missers. Randen die niet of nauwelijks afgewerkt zijn, bij de versie met lederen bekleding zag deze eruit alsof de auto al 100.000 km gereden had, de bekleding op de achterklep klapperde flink heen en weer bij het sluiten van de de achterklep. Tijdens het proefzitten in de auto kwam er natuurlijk een verkoper naar me toe. We spraken even over onder andere de prijs van deze auto. De vanafprijs is geheel niet verkeerd en bedraagt 14.495,- euro. Dan heb je een 1.6L motor met 97 PK. Op mijn vraag wat de te verwachten inruilprijs zou zijn na vijf jaar werd me medegedeeld dat dit ongeveer 7 á 8€000 zou zijn. Ik kan me vergissen, maar dit lijkt me geen redelijk uitgangspunt. Voor een auto die zich nog moet gaan bewijzen is er nog geen prognose te geven. Even later werd het door dezelfde persoon dan ook bijgesteld tot zo'n 4€000. Ook dit waag ik te betwijfelen maar we zullen het gaan zien. Met 2 sterren in de crashtest verwacht ik geen hoge verkoopaantallen. Verderop in dit artikel zul je nog wat foto's van de binnenzijde aantreffen.

Peter van de Brink bij de Duster op de Rai 2011En nu naar de stand van Dacia. Deze is ruim opgesteld. Natuurlijk was de Duster prominent aanwezig op een draaiplateau. Daarnaast stond er een Duster in Gris Platine voorzien van diverse extra's, zoals een Pioneer Autoradio met een klapscherm. Sidebars ontbraken ook niet en ook de wielkastbeschermers waren gemonteerd. De Duster op het draaiplateau was voorzien van zwarte velgen. Daarnaast stond de blauwe "ijs"- Duster er ook waarmee Alain Prost gereden heeft en ook nog zal gaan rijden. De Sandero op gas (af fabriek) was ook aanwezig, samen met de Sandero Stepway. Het was ook de bedoeling dat er een MCV op gas (af fabriek) zou staan maar dat was niet het geval. De stand werd goed bezocht; het was lastig om foto's te maken. Elke keer liepen er weer mensen in beeld.  Noviteiten waren er niet te bekennen; Alle modellen die hier in Nederland verkocht worden staan hier aanwezig voor het publiek dat rijkelijk aanwezig was. Er was nog een Daciast van het eerste uur aanwezig, namelijk Peter van de Brink. Hij bekleed 2 functies met betrekking tot Dacia: hij is niet alleen werkzaam als verkoper bij Dacia dealer Bochane - verstiging Arnhem Zuid maar ook is hij voorzitter van de Dacia Club Nederland (zie foto).

Al met al was het een gezellige autobeurs om te zijn; zeer waarschijnlijk zal ik tijdens de beurs in 2013 weer aanwezig zijn.

Conclusie vergelijk van de chevrolet, de Landwind en de Dacia:

  • Chevrolet ziet er goed uit maar is geen echte 7-zitter in de zin van volwassenen. met een vanafprijs van 23.500,- euro niet echt goedkoop te noemen.
  • Landwind is een auto voor de groep mensen die zich totaal niets aantrekken van wat anderen vinden (potentiele dacia-kopers?). De afwerking laat veel te wensen over, de auto heeft maar 2 sterren. Afmeting is vergelijkbaar met een Opel Zafira of een Renault Scenic. Maar met een vanafprijs  van 14.495 is ook hier een groep kopers voor te vinden. Let wel: de Landwind is een 4 of 6 zitter. Om maar zelfs op het niveau van afwerking bij Dacia te komen hebben ze nog een lange weg te gaan.
  • Dacia Logan MCV is ook een heel betaalbare auto en heeft zich ondertussen bewezen en staat hoog in de betrouwbaarheids-statistieken. In tegenstelling tot beide voorgaande auto's is deze WEL geschikt voor 7 volwassenen.

Hieronder  zie je diverse foto's van de Dacia die ik genomen heb tijdens deze AutoRAI 2011:

Hier volgen nog wat foto's van de Landwind:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.