Dacia Duster

Bougies

24-02-2011
RichardMCV
Overig
0

Bougie Champion RC87YCLEen benzinemotor is voorzien van bougies. De benzinemotoren die Dacia gebruikt zijn voorzien van 4 van deze onderdelen. Een bougie geeft op het juiste moment een vonk waardoor het brandstofmengsel "explodeert" in de cilinder. Deze explosies oefenen druk uit op de zuiger waardoor deze naar beneden wordt "geduwd". Deze rechtlijnige beweging wordt omgezet in een draaiende beweging waardoor de auto bewegen kan.

Een bougie bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen:

  • het metalen deel dat voorzien is van schroefdraad waarmee het in de cilinderkop gemonteerd wordt;
  • een isolator van porselein;
  • een centrale geleider die de stroom geleidt.

Dit is bij de bougies die Dacia gebruikt niet anders. Als "onze" Dacia met benzinemotor geleverd wordt dan is deze voorzien van bougies van merk CHAMPION, type RC87YCL. Dit type gebruikt Dacia (Renault) al jaren als produkt voor eerste montage en voldoet goed.

Mijn MCV heb ik ondertussen uit de garantie gereden zodat ik het onderhoud nu zoveel mogelijk zelf ga doen. Want hoewel de Dacia-prijzen redelijk zijn te noemen, is nog nog wel wat te verdienen als je het onderhoud zelf kunt doen. De teller van mijn MCV staat nu bijna op 60.000 km en volgens het boekje moeten dan de bougies vervangen worden. Dus eventjes naar de dealer geweest om bougies aan te schaffen. Na het inleveren van wel 34,€46 werd ik eigenaar van 4 nieuwe bougies.

Ik schreef net al dat er origineel bougies van het type CHAMPION RC87YCL zijn geplaatst. Als vervanger heb ik nu bougies meegekregen van het merk Renault, artikelnummer R77 00 500 155 UV1.

Met de bougies in mijn bezit kon ik beginnen aan een (eenvoudige) klus om deze zelf te vervangen. Bij mijn vorige auto's deed ik dat ook al dus deze klus stelt dan niet zoveel voor. Een bougie heeft een vonkbrug. Dit is de vrije ruimte tussen de gebogen pin aan het uiteinde van de bougie en de elektrode. Volgens de technische gegevens van Dacia moet deze afstand 0,9 mm +/- 0,05 mm bedragen. Nieuwe bougies voldoen hier lang niet altijd aan dus controleer dit en stel de elektrode eventueel bij met gebruikmaking van voelermaatjes. Wordt de afstand door slijtage te groot, dan is er meer spanning nodig om de vonk te laten overspringen, en dit geeft vooral bij het starten moeilijkheden. Is de elektrode afstand achter te klein dan wordt ook de vonklengte te klein. Hierdoor wordt het brandbare mengsel slechter ontstoken.

Als je begint met de bougies te wisseln dan zijn er een aantal aandachtspunten:

  1. zorg ervoor dat de motor geheel afgekoeld is (vanwege uitzetting van de verschillende materialen).
  2. verwijder eventueel vuil rondeom bougie/bobine zodat dit straks niet in de cilinder kan vallen.
  3. vervang nooit meer dan 1 bougie tegelijk (om verwisselen van de aansluitingen te voorkomen.
  4. Neem er de tijd voor; haastwerk komt zelden goed
  5. Bij het verwijderen/plaatsen van de bougies het juiste gereedschap gebruiken. Losdraaien kan heel goed met de ratel; vastdraaien doe je met een momentsleutel die ingesteld staat op 25 - 30 Nm. LET WEL OP: de bougie wel recht in het gat draaien. Gebruik eerst een verlengstuk om de bougie met de handen in de draad te draaien om te voorkomen dat je de schroefdraad beschadigd!!!
  6. Voordat je de bougies plaatst dien je de vonkbrug te controleren (zie beschrijving hierboven).

"Vroeger" werden de vonkjes geleverd via een bobine en een verdelerkap waardoor er vaak lange bougiekabels nodig waren. Tegenwoordig gebruiken de meeste motoren een bobine per bougie. Dit heeft als voordeel dat de afstand van elke bobine tot de bougie gelijk is(bobine is op de bougie geplaatst; zit feitelijk verwerkt in de bougiedop). Dit komt de timing van de motor weer ten goede.

Hieronder vind je een aantal foto's die ik gemaakt heb tijdens het wisselen van de bougies bij mijn eigen MCV.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.