Dacia wordt duurder dan BMW?
De kop boven dit artikel behoeft natuurlijk enige uitleg. Onze zuiderburen kunnen een nieuwe belastingwijziging tegemoet zien op auto's. Dit is de BIV, oftewel belasting op inverkeerstelling. De langverwachte hervorming van deze belasting is gisteren goedgekeurd door de Vlaamse regering. Vanaf 2012 wordt deze berekend op basis van de luchtkwaliteit (euronorm) en de CO2-uitstoot. Ook de brandstofsoort, aanwezigheid van een roetfilter en de leeftijd van de auto wegen mee in de berekening van de hoogte van het belastingbedrag.
Deze BIV bedraagt momenteel minimaal 61,€5 en maximaal €4.957. Dit maximum wordt verhoogd naar €10.000.
De nieuwe regeling gaat in vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's, voor tweedehandswagens wordt ze gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Wagens op aardgas en LPG krijgen een korting. Wagens op elektriciteit en plug-in hybride wagens hoeven zelfs geen BIV te betalen.
De Vlaamse regering legt haar voorstel nu voor aan de Mobiliteitsraad, de Serv en de Minaraad, en dat belooft vuurwerk. De mobiliteitsclub VAB had vrijdag al scherpe kritiek op de nieuwe regeling. De groene regeling heeft volgens haar ook erg onrechtvaardige gevolgen.
'Het nieuwe voorstel discrimineert compacte gezinswagens en stadswagens op benzine', zegt Maarten Matienko van VAB. 'Het lijkt alsof de kleintjes voor de groten moeten betalen. De nieuwe BIV heeft dan ook niets te maken met milieu, maar is een ordinaire belastingverhoging.'
Wie een tweedehands Dacia Logan wil inschrijven, betaalt straks 646,€53 in plaats van 61,€5 vandaag. Voor een gloednieuwe BMW 535d moet je dan weer maar €600 betalen, tegenover €4.957 nu. De VAB vindt dat de wereld op zijn kop.
Minister van Financiën Philippe Muyters (N-VA) verdedigt de nieuwe regeling. Die is nu eenmaal niet gebaseerd op de kostprijs van de wagen, maar op zijn uitstoot. Hij ontkent wel dat het om een belastingverhoging gaat. De nieuwe regeling moet uiteindelijk budgetneutraal zijn voor de Vlaamse regering.
Volgens Muyters hoeft de hervorming de kopers van een auto geen geld te kosten. 'Binnen elke prijsklasse is er keuze tussen meer en minder vervuilende wagens.
Ondanks dat Dacia bezig is om de motoren schoner te maken zet dit misschien wel wat meer druk op de ketel om vaart te maken met de ontwikkeling van schone motoren.