Duster verovert de wereld
De Dacia Duster zoals we die hier nu kennen mag rustig een verkoop-succes genoemd worden. In veruit de meeste landen waar hij verkocht wordt maakt de Duster het grootste deel uit van de verkoop. Dit is te merken in de wachttijden die, afhankelijk van de uitvoering, al oplopen tot 6 maanden.
Renault heeft de Duster nu ook "het grote water" overgebracht naar Zuid-Amerika. De Autosalon van Buenos Aires was de perfecte mogelijkheid om de auto te presenteren. Deze show wordt gehouden van 17 juni t/m 26 juni 2011 (oftewel deze is op dit moment aan de gang). Als eerste zal de Duster in Argentinië en Brazilië te koop zijn in het 4e kwartaal van dit jaar. Daarna zal men de verkoop uitrollen over andere landen, zoals Jordanië, Syrië, Egypte, het Afrikaanse continent en Rusland. De assemblage in Rusland zal plaatsvinden in de "Avtoframos" fabriek in Moskou.
Toch is de Duster geen 1 op 1 kopie van de versie die we hier kennen. De auto is speciaal aangepast voor de Zuid-Amerikaanse markt. Hiertoe behoren de volledig chromen grille en de chromen plaat op de achterklep met de naam Duster in zwart. De 4x4 versie heeft bijvoorbeeld de lichtmetalen velgen die we hier ook kennen maar dan in een donkerder grijstint en is voorzien van de nieuwste generatie vierwiel-aandrijving. Ook het interieur is aangepast aan de lokale markt; zo is er een geheel ander dashboard ontworpen met meer opbergvakken en een andere middenconsole.
De wijzigingen zijn doorgevoerd door Braziliaanse en Argentijnse ontwerpteams waardoor men voldoet aan de standaard van de lokale markt. Er zijn bijvoorbeeld wijzigingen doorgevoerd in de sterkte van het voertuig vanwege impact, andere motor waaronder een 2.0 liter eventueel met automatische versnellingsbak, de vering en ophanging is gewijzigd, andere banden, enz...
De Duster zal worden gefabriceerd in de Curitiba fabriek in Brazilië en de verkoop start in het 4e kwartaal van dit jaar. De productie in Colombia zal plaatsvinden in de Medellin fabriek en de verkoopt start daar in mei 2012.
Steve Norman, Senior Vice President, Global Marketing, Renault, verteld:
"de Duster is geheel aangepast aan de Latijns-Amerikaanse markt. Hij verrast met zijn afmetingen die groter zijn dan van concurrenten, en met zijn mogelijkheden. Deze speciale versie, met een exclusief hiervoor ontworpen interieur, nieuwe lakkleuren en een geheel andere grille, zal de 4x4 betaalbaar maken voor een steeds grotere groep klanten in Brazilië en Argentinië. De reis van Renault op het Zuid-Amerikaanse land beloofd opwindend en vol nieuwe uitdagingen te worden. De volgende uitdaging zal zijn om de 100.000 verkochte auto's te passeren voor het eerst voor Renault hier in Zuid Amerika. En iets zegt me dat we die grens overschreiden nog voordat dit jaar voorbij is".
Met als doelstelling het modellenaanbod uit te breiden in Brazilië en Argentinië worden er naast de Duster nog 2 auto's in de verkooplijst gezet. Deze twee zijn de Phase II van de Sandero en de Sandero stepway. De Sandero is de huidige bestseller voor Renault in de regio. De Phase II is ook speciaal herontworpen voor de lokale markt.
Renault mikt op een verkoop van ruim 400.000 auto's in 2013 in Zuid-Amerika. Met ruim 160.000 eenheden is Brazilie de grootste afzetmarkt na Frankrijk (ruim 633.000 eenheden). Renault is al heel wat jaren actief in Argentinië en in 2010 behaalde ze de derde plek met een aandeel van 13% in de automarkt.
Een aantal foto's van de Renault Duster: