Het succes van Dacia
In Frankrijk heeft Dacia bijna 5% marktaandeel bereikt. In Europa is de verkoop gestegen met 11,7% van januari tot oktober, in een markt met 5%. Dacia is het merk dat het meest gegroeid is sinds 2006. Geschikt voor opkomende landen is het uitgegroeid tot een maatschappelijk fenomeen op het continent, te vergelijken met Ikea.
Het succes van Dacia is een krachttoer, en geen enkele concurrent is het tot nog toe gelukt dit te evenaren. In 1999, toen Renault Dacia aankocht verkeerde het in zeer slecht staat, de fabriek in Mioveni leek wel een "overlevende van een nucleaire oorlog," aldus Gerard DETOURBET. De fabriek en het terrien waren slecht verlicht, bezaaid met tonnen schroot, en bevolkt door zwerfhonden. Velen onder de duizenden medewerkers zochten hun toevlucht in hutten om kaarten te spelen. Handel in gestolen onderdelen op de assemblagelijn was in volle gang. "Het duurde drie jaar om schoon te maken, de arbeidsomstandigheden te verbeteren, toiletten te bouwen,.kleedkamers en een kantine," herinnert Gerard DETOURBET.
Elf jaar geleden was de technologie van de auto zeer "basic". Het is niet wezenlijk veranderd sinds de jaren 1960, toen Nicolae Ceausescu, de beruchte dictator, een overeenkomst sloot met Renault om kopieën van de R8 en de R12 te produceren : De Dacia 1100 en 1300. Maar Louis Schweitzer, als Renault-baas is koppig: hij wil een auto lanceren voor 5000 dollar. Kort na de release in het oosten, was de Logan gelanceerd in West-Europa in 2004 tot 7€600.
Van meet af aan is de gedachte geweest om een bodemprijs te creeren: minder functies, onderdelen zo eenvoudig mogelijk. Het roemeense merk is ook een meester in de kunst van het herstel gebleken. Maar in Roemenie kent men dan ook een heel andere economie. De lonen voor de werknemers in de roemeense fabriek liggen, ondanks een toename na een staking in 2008, ongeveer 7 keer lager dan in Frankrijk.