Dacia Duster

Laadvloer in de MCV

07-05-2011
RichardMCV
Dacia Logan
0

dacia logan mcv laadvloer makenIk heb destijds in 2007 de MCV gekocht als 5 zitter. Dat betekent dat je in de laadvloer direct achter de 2e zitrij een verlaagd gedeelte hebt. In 2008 ben ik er eens over gaan denken wat ik met dat verlaagd gedeelte zou gaan doen. Ik besloot om een extra laadvloer te maken zodat ik het verlaagde gedeelte kon afdekken.

Het artikel over deze laadvloer heeft destijds wel op mijn engelstalige site gestaan. Deze site heb ik inmiddels opgeheven omdat het beheer van deze site en het daciaforum voldoende tijd vraagt. Echter het artikel was nog niet weer geplaatst.

Het wordt weer steeds beter weer, in de avond is het steeds langer licht dus er is meestal ook meer zin in klussen. Het volgend stukje is daarom speciaal voor de mensen die zin hebben de handen uit de mouwen te steken.

De eerste poging om een vloer te maken bleek een niet voldoende stevige vloer op te leveren. Deze ondergrond heb ik vervolgens gebruikt om een mal te maken voor een nieuwe versie. Ik heb met papier en plakband de contouren van de laadvloer afgetekend. Deze papieren laadvloer heb ik daarna op een plaat van MDF gelegd. Nu was het eenvoudig om deze over te nemen op de MDF-plaat.

Met de decoupeerzaag een beetje vorm aan de plaat gegeven waarna deze natuurlijk eerts gepast moest worden. Toen dit goed was heb ik een stuk uit de plaat gehaald. En wel precies boven het verlaagde deel van de originele laadvloer. Met decoupeerzaag heb ik eerst het grootste deel verwijderd; daarna met de bovenfrees de rand strak gemaakt en een sponning aan beide zijden aangebracht.

dacia logan mcv laadvloer makenVervolgens een plaat gezaagd waaraan ook de beide sponningen zijn gemaakt. Als je van te voren alles netjes aftekend dan past het ook meteen. Je kunt beter even wat meer tijd steken in meten. Ik was toch lekker bezig dus heb ik maar meteen verzonken rails gemaakt in de plaat. De bedoeling is om op deze wijze een railsysteem te maken waarmee ik lading kan opsluiten tussen een opstaande plank (te klemmen in het railsysteem) en de achterbank. De lading kan dan niet gaan schuiven.

In het opbergvak dat op deze wijze gemaakt is heb ik mooi ruimte voor diverse zaken zoals reserve-ruitenwisserbladen, lampjes, touw en andere zaken die handig zijn om bij je te hebben maar die je niet de hele tijd in zicht wilt. Tevens heb ik hier het PLCt'je geplaatst dat ik in de loop van de tijd zal gebruiken om diverse functies te programmeren voor projekten die ik van plan ben te maken in de auto.

Aangezien de originele vloer van de auto donker van kleur is heb ik de randen van de plaat ook donker gemaakt zodat dit beter kleurt. Vervolgens heb ik de hele plaat beplakt met dubbelzijdige tape speciaal voor vloerbedekking. Ik heb bij een zaakje een aantal vloertegels gehaald en deze op de vloer geplakt om een mooi geheel te krijgen. Uiteraard met een speciaal mesje de contouren ook in de vloertegels aangebracht; de afdekplaat van het opbergvak is apart bekleed anders zou ik dit niet kunnen verwijderen.

Nu alles mooi beplakt is kan ik deze plaat niet meer uitnemen omdat er geen rand is om vast te pakken. De oplossing is simpel: ik heb aan beide zijden een gaatje geboord, een draad er dubbel doorheen gestoken zodat er een lus ontstaat. Aan de onderzijde van de plaat een knoop in be deide uiteinden van de draad en klaar.

Deze vloer zit er nu een aantal jaren in en bevalt nog steeds prima.

Hieronder zie je een verzameling van foto's die ik gemaakt heb tijdens het maken van deze vloer:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.