Dacia Duster

Luchtvering en hulpveren

27-03-2011
RichardMCV
Dacia Logan
0

MCV beladen met 250 kg vulkanische steentjesDe Dacia Logan MCV en de Duster zijn beide voorzien van een flinke laadruimte. Ideaal om veel spullen te vervoeren. Dit kunnen spullen zijn die weinig wegen; maar ze kunnen ook zwaar zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan zakken grond of grind voor de tuin. In mijn geval, 10 zakken met vulkanische steentjes om de tuin te verfraaien. Totaal gewicht: 250 kg. Als je de MCV gaat beladen (zoals op de foto) dan ligt de lading boven de achteras.

Toen ik de MCV kocht in 2007, dacht ik eigenlijk direct al aan hulpveren of iets dergelijks. In eerste instantie kwam daar nog niets van; totdat ik in 2008 dus al die vulkanische steentjes ging vervoeren. Tot mijn verbazing viel het achteroverhangen van de auto mij erg mee, met als resultaat dat ik nog steeds geen hulpveren gemonteerd heb.  

Destijds heb ik mijn licht opgestoken bij de nederlandse firma MAD. Deze firma bestaat sinds 1976 en ontwikkeld systemen voor de autoindustrie, zoals versterkingsveren, hulpveren, luchtvering, sportkits maar ook gereedschappen.  

Op zoek naar hulpveren kwam ik deze firma namelijk tegen; zij leveren zowel hulpveren alsook luchtvering voor de Logan MCV. Ook hulpveren voor de Sandero hebben ze in het leveringspakket zitten. De duster staat er nog niet bij; Wel heb ik een mail gestuurd met de vraag wanneer dit wel het geval zal zijn. Binnenkort hoop ik hier antwoord op te hebben.

 hulp-veer binnen in de originele veerBij het plaatsen van hulpveren zullen deze worden geplaatst IN de bestaande veren. Dit houd in dat de originele veer even verwijderd zal moeten worden om ruimte te maken voor de hulpveer. De afbeelding hiernaast verduidelijkt dit.

Hulpveren zijn feitelijk extra zware veren die bij zware belasting de taak van de originele veren overnemen. Resultaat: de auto blijft in balans en keurig horizontaal op de weg, waardoor de veiligheid en het comfort aanmerkelijk toenemen.

De hulpveren komen pas in actie wanneer dat gewenst is. Ook zonder lading blijft het rijcomfort van de auto optimaal, zij het dat de wielkast van de auto iets hoger ligt ten opzichte van het wegdek dan in originele toestand.

Wie dat storend vindt, heeft ook de mogelijkheid om voor luchtvering (niveau-regeling) te kiezen. Een niveua regeling bestaat uit twee luchtbalgen die in het geval van de Dacia IN de originele veren [image=collection,2011,rode_balg,right]rode_balg3.jpg[/image]worden geplaatst (net als de hulpveren overigens). Met behulp van een compressor wordt de druk in de balgen verhoogd en wordt zo de auto op het gewenste veringsniveau gebracht. Tevens is het mogelijk om een kleine 12V compressor in de auto onder te brengen zodat men zelfs onderweg het systeem bedienen kan. 

Opmerking: de luchtbalgen kunnen met enige handigheid tussen de windingen van de veer door op zijn plaats gezet worden mits de auto volledig uit zijn veren hangt. 

Voordeel van een niveauregeling ( en zeker wanneer een compressor in de auto gemonteerd wordt) is dat de vering regelbaar is onder alle omstandigheden. 

Welk systeem er gekozen wordt (hulpveren of niveauregeling) maakt eigenlijk zeer weinig uit. Beide systemen doen hun werk naar behoren. Het grootste verschil zit in de regelbaarheid van de niveauregeling; zowel met als zonder druk in de luchtbalgen kan er gereden worden. 

compressor-set

De hulpveren set voor de MCV heeft artikelnummer HV-140505 en kost rond de €132 exclusief BTW en montage. 

De niveauregeling voor de MCV heeft artikelnummer NR-147046 en kost rond de €198 exclusief BTW en montage. 

Wie dan ook nog kiest voor de extra compressor-set om de niveauregeling tijdens het rijden aan te willen kunnen passen vanaf het dashboard betaald voor deze set ongeveer €398 exclusief BTW en montage. 

Zodra er meer bekend is over de beschikbaarheid van hulpveren danwel luchtveren voor de Dacia Duster zal ik dat uiteraard hier vermelden. 

Website van de fabrikant van deze systemen: http://www.mad-tooling.com/


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.