Sandero vs Duster
Het Duitse blad Auto-Motor-Sport vroeg zich af wat de beste keus zou zijn en heeft beide modellen naast elkaar gezet. Het modellenaanbod van Dacia bestaat al lang niet meer uit alleen een sedan. Sinds 2010 is er de Duster leverbaar waarmee een groeiend aantal mensen bediend wordt die wel interesse hebben in een dergelijk model.
Niet iedereen heeft 4x4 nodig en wanneer SUV-uiterlijk voldoende is dan kun je bij Dacia ook terecht voor een ander model, namelijk de Sandero Stepway. Net zoals bijvoorbeeld de Cross-polo van Volkswagen. Voorzien van diverse uiterlijke veranderingen ten opzicht van de gewone uitvoering heeft de Sandero Stepway een SUV-uiterlijk.
In Duitsland is de Stepway ook leverbaar met de 1.5 dCi motor net als bij de Duster. De vanafprijs van de Stepway ligt wel een beduidend stuk lager dan die van de Duster. Diverse opties die bij de gewone Sandero en bij de Duster leverbaar zijn, zijn op de Stepway niet te bestellen.
Natuurlijk is de Duster de grootste van de twee. Dit vind je weer in de laadruimte bijvoorbeeld. De stoelen van de Stepway kunnen de Duitse testers meer overtuigen. Als er alleen maar gewone wegen en veldweggetjes gereden wordt, zouden zij voor de Stepway kiezen. Deze rijdt rustiger en filtert het stoten van de vering beter en dat voel je in het stuur. Het zijn niet alleen de kosten die er voor zorgen dat de Sandero er in deze test beter afkomt. Daarbij laten ook de Dacia-klanten zich niet alleen leiden door de prijs.
(Duitse) Conclusie:
De Sandero Stepway is geen echte SUV en afgezien van een grotere laadruimte valt er niet zoveel voor de Duster te zeggen. Hij is duurder en minder komfortabel dan de Sandero. Grootste voordeel van de Duster is dat er een grotere veiligheidsuitrusting mogelijk is, afhankelijk van de uitvoering.