Dacia Duster

Afsluiting rijtest Lodgy door Daciamodellen.nl

26-09-2012
RichardMCV
Dacia Lodgy
0

De Dacia Lodgy voor de rijtest Om een auto te testen moet je er wel wat voor over hebben. Op vrijdagmiddag heb ik de sleutel in ontvangst mogen nemen voor de proefrit. Eerst heb ik de auto eens goed bekeken en veel foto’s gemaakt. Gelukkig had ik tijdens de eerste rit meteen flinke regenbuien zodat ik meteen de wissers in actie kon zien.

Veel proefritten worden gereden tijdens zon-overgoten dagen waarbij de airco goed getest kan worden. Nou, die airco daar heb ik wel vertrouwen in. Tijdens de regenbuien ontstaat natuurlijk veel vocht dat je ook aan je kleding meeneemt. De airco in de Lodgy zorgde er wel voor dat de ramen nauwelijks besloegen. De ruitenwissers (standaard bladen, dus geen flatblades) en het sproeisysteem deden ook hun werk naar behoren.

Dacia lodgy rijtest bij het krieken van de dagZaterdagochtend bij het krieken van de dag, de eerste lichtstralen kietelden nog maar net de horizon, reed ik de Lodgy uit de garage. Ik had de auto om meerdere redenen in de garage gezet. Ten eerste natuurlijk om er voor te zorgen dat er met de test-auto niets gebeurt. Maar, zeker niet onbelangrijk, past de Lodgy in de garage? Nou snap ik natuurlijk ook wel dat de ene garage niet de andere is. Het ging mij vooral om de achterklep.

Zelf rijd ik in een Logan MCV. Deze heeft twee achterdeuren. Dat betekent dat je iets meer dan de helft van de breedte van de auto aan ruimte nodig hebt om deze deurtjes te kunnen openen. Bij de Lodgy is dat anders. Deze heeft een volledige achterklep uit [eacute][eacute]n deel. Oftewel: bij het openen van de klep heb je minimaal de kleplengte achter de auto nodig om deze te kunnen openen waarbij je ook de hoogte in de gaten moet houden. Dit is enigzins een minpunt ten opzichte van de MCV (de Dokker die binnenkort komt heeft wel weer twee deurtjes).

De verlichting van de tellerunitHet vroege tijdstip gaf me ook mooi de gelegenheid om de verlichting eens te bekijken. De lichtbundels gaven ruim voldoende licht op het wegdek voor de auto. Een gemiste kans vind ik wel de dagrijverlichting. In plaats van mooie LED-lichten zijn er normale gloeilampen in de lichtarmaturen geplaatst. De verlichting aan de achterzijde is ook goed zichtbaar; de achterlichten zijn voldoende van formaat om ze niet te kunnen missen. Ook de kentekenverlichting is met twee lampjes ruim voldoende.

De motorkap is voorzien van een gasdemperDe verlichting van de tellerunit heb ik wel een opmerking over. In tegenstelling tot de huidige verlichting op de Sandero en MCV bijvoorbeeld, beschikt de Lodgy over tellers die dieper liggen en daardoor in een soort van ondiepe koker zitten, voorzien van een chromen rand. Vooral als je rijdt in het donker dan kan dit enigzins storend overkomen omdat de verlichting namelijk redelijk fel is en weerkaatst in de koker. Het regelbaar maken van de dashboardverlichting is maar een minimale kostenpost maar levert wel extra comfort op.

Toegang tot de motorruimte is erg makkelijk gemaakt; De Lodgy is het tweede model (net als de Duster) dat gebruik maakt van een gasdemper om de klep open te houden. Deze is voldoende soepel om niet de klep uit de vingers te trekken bij het openen maar ook voldoende sterk om de klep zelfs bijna horizontaal te kunnen vasthouden.

Opbergplaats voor de gordelEen grappig detail is de gordelhouder voor de gordel op de tweede zitrij. Bij mijn MCV is er een soort van houder die zich tussen de zijwand en de stoel bevindt en derhalve minder makkelijk te gebruiken is. Bij de Lodgy is hiervoor een leuke oplossing gevonden. In de bekleding van de stijl is een rechthoekige sleuf gemaakt waarin de sleutel van de gordelhouder past. Hiermee is hij altijd te gebruiken en je loopt niet makkelijk het risico dat je de gordel zou kunnen beschadigen bij het terugstellen van de rugleuning.

Dan nog even iets over diverse toerentallen. De testauto was de 110 PK sterke 1.5 dieselmotor met 6 versnellingen. Ook in de hoogste versnelling bleek er nog trekkracht aanwezig te zijn; met 240 Nm is er dan ook voldende koppel aanwezig. Een 6e versnelling heeft een positief invloed op het geluid dat geproduceerd wordt.

Ik heb de volgende toerentallen geconstateerd:

  • 1800 omwentelingen in de 3e versnelling bij 50 km/h
  • 1200 omwentelingen in de 4e versnelling bij 50 km/h
  • 1400 omwentelingen in de 6e versnelling bij 80 km/h
  • 1800 omwentelingen in de 5e versnelling bij 90 km/h
  • 2400 omwentelingen in de 5e versnelling bij 110 km/h
  • 1900 omwentelingen in de 6e versnelling bij 110 km/h
  • 2500 omwentelingen in de 5e versnelling bij 120 km/h
  • 2600 omwentelingen in de 5e versnelling bij 130 km/h
  • 2200 omwentelingen in de 6e versnelling bij 130 km/h

Oneven schaalverdelingOverigens: de schaalverdeling van de snelheidsmeter is oneven, dat wil zeggen de snelheden worden aangegeven met 10, 30, 50, 70, enz. Tot nu toe waren we een even schaalverdeling (20,40,60...) gewend. Mooi zou zijn als bijvoorbeeld 60, 80, 100 en 120 rood gemarkeerd zouden zijn aangezien dat veel gereden snelheden zijn hier in Nederland.

De snelheidsbegrenzer heb ik ook gebruikt; dit werkt eigenlijk best wel goed. Het werkt heel eenvoudig; zodra je een bepaalde snelheid bereikt hebt dan druk je op de knop in het middenpaneel om de begrenzer te activeren. Schakelaar voor snelheidsbegrenzerVervolgens druk je op de + of – toets op het stuur. Je huidige snelheid verschijnt nu in het dashboard. Geef je nu rustig meer gas dan blijft de auto de ingestelde snelheid rijden en gaat daar niet overheen. Alleen als je het gaspedaal ineens "vloert" dan wordt de begrenzer uitgeschakeld en gaat de auto sneller rijden. De Lodgy waarin ik reed reageerde niet direct op het "vloeren" van het gaspedaal maar leek evenna te denken alvorens actie te ondernemen. Wellicht is dit exemplarisch; het kan ook een effect zijn van de huidige maatregelen tegen CO2 waardoor het motormanagement het een en ander moet gaan regelen.

Het brandstof verbruik is tegenwoordig ook een heet hangijzer. Ik ken voldoende mensen die het opgegeven verbruik van Dacia bij de voorgaande modellen benaderen of evenaren. Maar er zijn er ook die niet bij de fabriekopgave in de buurt komen.

Gemiddeld brandstofverbruikMet het gegeven in gedachten dat deze motor met 1400 kilometer op de teller nog niet helemaal ingereden is ben ik eens gaan kijken wat ik als verbruik kon scoren. Als testweg heb ik de snelweg A1 gebruikt waarbij ik er bij Deventer af ben gegaan via de N348 om via de N344 de oude ijsselbrug over te gaan. Vervolgens via de lage steenweg, Bandijk, Ijsseldijk, marledijk, werverdijk en de Hoenwaartse weg tot aan camping Kromholt te rijden. Een route van zo’n 90 km. Vanaf de Oude Ijsselbrug naar de camping toe is een schitterende weg over de dijk met mooie natuur en nog mooiere vergezichten. Ik heb de boordcomputer gereset en heb op de heenweg met "fluwelen voet" gereden. Op de snelweg maximaal 90 km/h gereden. Op de weg over de dijk gold een maximum van 60 km/h waar ik absoluut niet boven ben gekomen. Rustig gasgeven en op tijd gas loslaten. Deze Lodgy lust dieselOp mijn eindpunt gaf de boordcomputer een verbruik aan van 5,2 liter op 100 km, oftewel 1 liter op 19,2 km. Vervolgens de Boordcomputer weer op nul gesteld en dezelfde we terug. Alleen nu niet met fluwelen voet maar op een vlotte manier. Dus snel gasgeven, op de dijk vlot door de bochten (dus ook waar mogelijk de binnenbochten als ze overzichtelijk waren om zodoende minder snelheid te verliezen). Op de snelweg aangekomen vlot het gaspedaal in om 130 km/h te gaan rijden en zo weer terug naar het beginpunt. Vervolgens weer de boordcomputer uitgelezen en deze kwam met de melding dat ik 6,4 liter op 100 km had verbruikt, oftewel 1 liter op 15,6 km. Zelf vind ik dit geen slecht resultaat maar de fabrieksopgave van 4,4 liter op 100 km bij gecombineerd verbruik(1 liter op 22,7 km) heb ik niet gehaald, ook niet met fluwelen voet. Maar zoals ik al aangaf wordt het wellicht beter als de motor verder ingereden is. Overigens verbruik ik met mijn MCV (volgens de boordcomputer) 6,7 liter per 100 km, 1 liter per 14,9 km.

Evolutie of revolutieNa deze uitgebreide proefrit heb ik de Lodgy weer teruggebracht naar Munsterhuis om mijn eigen auto weer mee te nemen. Bij het wegrijden in mijn eigen auto vallen me nog twee zaken op: teneerste is de stuurbekrachtiging van de Lodgy veel actiever, dat wil zeggen dat je nog minder kracht nodig hebt om het stuur rond te draaien. Tweede punt is de rembekrachting. Ook daarvoor geldt hetzelfde; Gebruik ik bij de Lodgy dezelfde remkracht als bij mijn MCV, dan sta ik prompt stil waarbij ik naar voren hang, opgevangen door de gordel.

Achterklep versus deurtjes bij DaciaEindoordeel van deze testrit:

De vraag die ik voor mezelf stelde was: kan de Lodgy een waardige opvolger worden van de MCV? Na deze rit kan ik deze vraag volmondig met JA beantwoorden. Zaken zoals afwerking en comfort, stuurbekrachtiging, rembekrachting zijn gewoon op een hoger niveau dan bij de MCV. De grote achterklep uit [eacute][eacute]n stuk moet ik wel aan wennen maar is goed te openen en sluiten. Wel zou deze voor mij iets hoger mogen openen.

Zou ik het Media NAV bestellen? Het systeem is keurig ingebouwd en past uitstekend in het interieur. De navigatie is snel en eenvoudig te bedienen. Toch mis ik wat functies die bij een ander merk direct in het hoofdmenu te vinden zijn. Hoewel de prijs zeker concurrerend is ten opzichte van andere merken (bij KIA betaal je 1209 euro voor het 2 DIN ststeem met navigatie; Het Media-NAV systeem past naadloosBij VOLVO mag je zelfs 2395 euro !! aftikken maar dan heb je wat wat meer mogelijkheden) zou ik liever een inbouwframe zien waar een standaard 2 DIN formaat in past om zelf een systeem naar keuze te plaatsen. Zelf heb ik een 2 DIN van het onbekende merk XOMAX geplaatst en dit is bijna de helft nog goedkoper. En hier kan ik wel SD-kaarten plaatsen, heb ik ook navigatie, USB en Ipod is ook geen probleem. DVD en CD kan ik dan ook lezen en dus ook film kijken. Ook aansluitingen voor een versterker en een achteruitrijcamera zijn aanwezig. Zelf zou ik er dus niet voor kiezen maar het blijft een feit dat het Media NAV een zeer prettig en makkelijk te bedienen systeem is.

Dan rest me op dit moment niets anders dan de Firma Munsterhuis nogmaals te bedanken voor het uitlenen van de Lodgy voor deze test. En natuurlijk hoop ik zodra het mogelijk is ook de 1.2 TCe motor eens te mogen rijden.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.