Daciamodellen op bezoek in Genéve deel 2
Zo, nu zal ik eens wat meer op de Lodgy ingaan. De eerste aanblik is zoals gezegd prettig. In het echt oogt hij niet zo groot als op de foto's; de MCV-rijders zullen het formaat heel goed herkennen. De Lodgy is namelijk maar nauwelijks groter dan de MCV!
Om te vergelijken (maatvoering van 5-persoons; de 7-persoons versie wijkt op sommige punten iets af) daarom hier wat gegevens:
- Totale lengte Lodgy = 4498mm , MCV = 4450mm
- Totale breedte Lodgy = 2,004mm, MCV = 1993mm
- totale hoogte Lodgy = 1682mm, MCV = 1640mm
- Bodemvrijheid Lodgy = 120mm , MCV = 160mm
- Spoorbreedte voorzijde Lodgy = 1492mm , MCV = 1481mm
- Spoorbreedte achterzijde Lodgy = 1478mm , MCV = 1458mm
- Wielbasis Lodgy = 2810mm , MCV = 2905mm
- Oversteek voorzijde Lodgy = 822mm , MCV = 769mm
- Oversteek achterzijde Lodgy = 866mm , MCV = 769mm
- Hoogte laadvloer Lodgy = 610mm , MCV = 564mm
- Minimale laadlengte Lodgy = 378mm , MCV = 450mm
- Maximale hoogte (klep open) Lodgy = 2015mm , MCV = 1640mm
- van 1e rij tot dak Lodgy = 1003mm , MCV = 954mm
- van 2e rij tot dak Lodgy = 952mm , MCV = 934mm
- van 3e rij tot dak Lodgy = 867mm , MCV = 871mm
Zoals je uit bovenstaande getallen kunt lezen ontlopen de Lodgy en de MCV elkaar niet veel in de maatvoering. Kijk je bijvoorbeeld naar de laadruimte (foto hieronder) dan zal deze de MCV-rijders wel bekend voorkomen.
Ook het afdekscherm wordt op dezelfde wijze gemonteerd als bij de MCV. Dat betekent dus 2 rechthoekige openingen waarin het scherm-oprolmechanisme geplaatst wordt en 2 openingen waarin het geklemd wordt. Allemaal erg herkenbaar.
Als MCV-rijder ben ik dus geneigd om de Lodgy een uitgebreide facelift van de MCV te noemen. De verschillen zijn zo klein dat ik de kans zeer groot acht dat de MCV uit het leveringsprogramma verdwijnt, in elk geval hier in Europa.
Wat wel compleet veranderd is, is de teller-unit. Waren we tot nu toe een unit gewend met de boordcomputer tussen de toerenteller en de snelheidsmeter, nu zit deze rechts van de tellers. Wie de luxere Lodgy neemt, krijgt chromen randjes rond de klokken. Bij de basis versie vind je geen chroom.
De functies van de boordcomputer zijn niet veranderd; net zoals we gewend zijn nog steeds 6 functies. Wat wel verdwenen is, is het resetknopje bij de teller. Waarschijnlijk zul je de dagteller dan via de bedieningshendel kunnen resetten. Ook is de doorzichtige kunststofplaat verdwenen die voor de klokken geplaatst was. Dat is wel jammer want nu is het een stuk lastiger om schoon te maken.
De Dacia Lodgy is te leveren met een tweetal lichtmetalen velgen. Een 15 inch of een 16 inch velg. Beide maten kennen we al van andere Daciamodellen. De 15 inch velg is een 6j versie met 4 montagegaten met een steekmaat van 100; deze maat zien we dus ook weer bij de huidige MCV.
(klik op de foto's voor een groter formaat).
De eerste Dacia's werden standaard geleverd met reservewiel. Vervolgens met de komst van de Duster kon men (gratis) kiezen om toch een reservewiel te hebben. Daarna werd er €75 voor gevraagd; deze prijs is ondertussen opgelopen tot €145. Tegenwoordig worden de Dacia's standaard geleverd zonder reservewiel maar met reparatie-set. De Lodgy is hier niet anders in. De versies die op de beurs staan hebben allemaal geen reservewiel bij zich. Wel is de mogelijkheid om dit te monteren; het rekje waarin het wiel geplaatst wordt moet er dan ook nog bij.