Duster krijgt concurrent
De Duster is een auto die overal goede verkoopcijfers haalt. Ook de Media heeft ondertussen in de gaten dat Dacia kwaliteit levert. Steeds vaker blijkt dat Dacia goed kan opboksen tegen de gevestigde orde.
Andere merken hebben dit ook in de gaten en moeten dit met lede ogen aanschouwen. Maar er komt verandering in. De Delhi Auto Expo werd min of meer gedomineerd door SUV's. De voorspelling is dat India's honger naar compacte SUV's zal toenemen de komende jaren. Niet alleen de Ford EcoSport zal proberen om het de Duster lastig te maken; Ook Volkswagen heeft aangekondigd een SUV te gaan produceren voor India. Skoda India, eigendom van VW, heeft de verantwoordelijkheid gekregen om deze mysterieuze SUV te ontwikkelen die straks leverbaar gaat worden met zowel het VW-logo als ook het Skoda-logo.
Onlangs heeft Renault de Duster getoond op de Delhi Auto Expo, tijdens de introductie van de Renault Pulse. Volgens verwachting wordt de Duster, als Renault variant uiteraard, halverwege dit jaar officieel geintroduceerd in India.De produktie zal plaatsvinden in de Oragadam fabriek, Chennai, die gedeeld wordt met alliantie-partner Nissan.
De 1,5 liter diesel (HR15DE) zal hier worden gebruikt voor de Duster; de motor wordt lokaal geproduceerd. Ook de Nissan Sunny, de Nissan Micra en de Renault Fluence gebruiken ditzelfde motorblok. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is men in India al wel bezig met het beperken van de uitstoot van de motoren al zijn ze nog niet zo rigoreus bezig als hier in Nederland. Een ander belangrijk aandachtspunt is natuurlijk de concurrentie die zal proberen met zuinige versies tegenwicht te bieden.
Van de Duster wordt veel verwacht; hij wordt zelfs omschreven als een "Sales Driving Tool" wat vrij vertaald inhoud dat hij de verkoopresultaten flink gaat opschroeven. Volgens Renault India zal de Duster onder andere worden uitgerust met Keyless Entry, lederen bekleding en parkeersensoren.