Dacia Duster

Origineel luchtfilter

04-01-2012
RichardMCV
Dacia Logan
0

motorruimte van mijn dacia logan  mcv De auto heeft natuurlijk af en toe onderhoud nodig. En of je dat nou bij de garage laat doen of eventueel zelf doet, zonder het juiste onderhoud gaat de levensduur van je auto achteruit. Onlangs stond hier op de site een artikel over het plaatsen van een K&N luchtfilter door Jack, een Duster-eigenaar. Zelf stond ik in tweestrijd: ga ik ook voor een dergelijk filter of kies ik voor origineel? Het is het laatste geworden. Eigenlijk was in dit geval de prijs doorslaggevend, samen met het feit dat het K&N-filter schoongemaakt moet worden.

Één van de zaken waar naar gekeken moet worden is bijvoorbeeld het luchtfilter. De motor zuigt lucht aan maar deze moet natuurlijk wel schoon zijn. Daarom is er een filter-element geplaatst om de lucht te zuiveren.

Bij het plaatsen van een dergelijk element heeft de fabrikant eigenlijk twee mogelijkheden:

  • een WAI. Dat staat voor Warm Air Intake of,
  • een CAI. Dat staat voor Cold Air Intake.

Bij een WAI bevindt zich de aanzuigbuis voor de lucht direct in de motorruimte waardoor deze dus warme lucht aanzuigt. En je raadt het al: de CAI heeft de aanzuigbuis NIET direct in de motorruimte. Hierdoor zuigt de motor koude lucht aan en dat is beter voor het brandstofmengsel.

Bij onze Dacia is gekozen voor een CAI. De aanzuigbuis haalt de lucht weg direct achter de grille bij de linker-koplamp. Vanaf dit aanzuigpunt gaat er een deels flexibele leiding naar de inlaat-geluiddemper. Deze is weer gemonteerd aan een andere behuizing waar het filter-element in zit.

Het vervangen van dit element is zeer eenvoudig.

  • De inlaat-geluiddemper zit vast met een soort elastiek. deze maak je aan één zijde los.
  • trek voorzichtig de aanzuigbuis los van de inlaatgeluiddemper.
  • De andere zijde van de inlaat-geluiddemper zit door middel van een soort flens op het luchtfilterhuis geschoven. Verwijder de inlaat-geluidemper.
  • Het luchtfilterhuis wordt nu beter zichtbaar. Bovenop zitten twee schroeven (torx 25) die losgedraaid moeten worden. Hierna kantel je het luchtfilterhuis naar rechts. Nu kun je het luchtfilterhuis wegpakken; de onderzijde heeft namelijk 2 "weerhaakjes" waardoor deze aan de onderzijde klemt.
  • Nu je het luchtfilterhuis in handen hebt kun je het luchtfilter verwijderen en een nieuwe plaatsen.
  • Montage is uiteraard de omgekeerde volgorde.

Voor dit filterelement heb je verschillende mogelijkheden:

  • origineel element van Renault. artikelnummer R82 00 431 051. (ik heb hiervoor 18,€03 inclusief btw betaald, bij de dealer)
  • Vervangend element, merk KNECHT. artikelnummer LX773. Prijs ongeveer €11.
  • Vervangend element, merk BOSCH. Artikelnummer 1 457 433 529. Prijs ongeveer €10.
  • Vervangend element, merk MANN. Artikelnummer C 1858/2. Prijs ongeveer €12.

Daarnaast bestaat er voor Renault ook nog een onderdelenlijn voor Renault's van 5 jaar en ouder. Aangezien in onze Dacia een Renaultmotor zit, is deze lijn ook voor ons geschikt. Deze onderdelenlijn heet MOTRIO. Een luchtfilterelement van deze lijn kost ongeveer €13.

Uiteraard kan ik zonder hulpmiddelen niet de kwaliteit beoordelen van de genoemde merken, maar voor het prijsverschil van krap €5 kies ik dan liever voor origineel. (opmerking: bij de onderhoudsbeurt bij 30.000 km is destijds bij de DaciaStore een MANN-filter geplaatst).

Hieronder volgt een korte beschrijving met foto's:

Het rechthoekige vlak bijna midden op de foto is de inlaat-geluiddemper. Direct daarboven bevindt zich het luchtfilterhuis (draait haaks om naar links):

het luchtfilterhuis en de inlaatgeluiddemper

Tussen de grille en de inlaat-geluiddemper bevindt zich de aanzuigbuis. Deze haalt de koude lucht weg achter de linker koplamp:

de flexibele aanzuigbuis voor de lucht

Het luchtfilterhuis zit aan de bovenzijde vast met 2 torx25-schroeven:

het losdraaien van de torx 25 schroeven

Nadat je de beide schroeven losgedraaid hebt, kun je het luchtfilterhuis kantelen en wegnemen:

het luchtfilter in het luchtfilterhuis

Dit filter lijkt schoon maar vergis je niet: wat je ziet is de kant van het filter dat aan motorzijde zit. Het filter kun je er gewoon uitpakken:

verwijderen van het luchtfilter

En als je dan het nieuwe filter EN het oude filter naast elkaar legt wordt het verschil direct duidelijk:

het oude en het nieuwe filter naast elkaar

Bij de 30.000 km beurt is bij mijn MCV een MANN-filter geplaatst:

[image=collection,2011,het mann-luchtfiler C1858-2,full]het-mann-luchtfiler-C1858-2.jpg[/image]

En zo ziet het origineel eruit:

het originele filter 8200431051

De montage van het geheel geschied natuurlijk in omgekeerde volgorde.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.