Dacia Duster

Prijsontwikkeling bij Dacia

09-02-2012
RichardMCV
Overig
0

de-nederlandse-overheidBij de meeste merken zijn de prijzen voor auto's elk jaar gestegen. Dacia is daar geen uitzondering op. Maar het moet worden gezegd: het grootste deel van deprijsstijging wordt niet door Dacia zelf veroorzaakt maar door de wijzigingen in belastingen.

Als voorbeeld heb ik de Logan MCV genomen. Zelf heb ik deze in 2007 aangeschaft in de Lauréate-versie. Ik heb de mprijzen vanaf begin 2007 tot nu bij elkaar gezocht en kwam tot een verbazende conclusie.

Ik heb de gegevens verzameld in onderstaande tabel:

Jaartal Netto prijs BTW-bedrag BPM-bedrag Consumentenprijs
02-2007 9214.27 1615.71 2730.02 13.560
11-2008 9339.69 1774.54 2880.77 13.995
03-2009 9376.98 1781.63 2836.39 13.995
01-2010 8959.07 1702.22 3528.70 14.190
01-2011 8574.30 1629.12 4086.58 14.290
01-2012 8048.67 1529.25 5512.08 15.090

Uit deze gegevens blijkt het volgende:

In 2008 heeft Dacia de netto prijs verhoogd. dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de BTW, BPM en dus voor de consumentenprijs. In 2009 werden de eerste wijzigingen zichtbaar in de aanvankelijke afbouw van de BPM. Ook dit heeft Dacia gebruikt om de netto prijs te verhogen; immers door een dalende BPM onstond er ruimte om de netto prijs op te schroeven zonder dat de consumentenprijs hier last van had.

Echter in 2010 kreeg Dacia een probleem. Doordat de BPM van meer zaken afhanelijk werd, steeg dit BPM-bedrag fors (van 2836,39 naar 3528,70). Om de consumentenprijs niet te veel te laten stijgen moest dacia de netto-prijs laten zakken. En hoewel hierdoor het BTW-bedrag ook zakte, kreeg de Nederlandse Overheid toch nog meer geld vanwege de gestegen BPM.

In 2011 herhaalde de Nederlandse overheid dit kunststukje. Ook nu weer werd de BPM aangepast en dus paste Dacia ook weer de netto prijs aan. (door het wijzigen van de netto-prijs wijzigd ook de winst van dacia).

Aangezien de Nederlandse Overheid nooit genoeg kan krijgen van geld, is begin dit jaar weer het BPM-bedrag gewijzigd. En ook nu ziet Dacia zich genoodzaakt om de netto prijs aan te passen om een goede positie te behouden tov andere merken.

Verdiende de Overheid in 2007 een bedrag van €4.345,73 (btw en bpm) aan de verkoop van een nieuwe logan MCV 1.6 16V 105, in 2012 is dit bedrag opgelopen tot maar liefst 7041,33 euro!

En hoewel Dacia in het begin de netto prijs met enkele "tientjes" per jaar liet stijgen is de netto prijs (en daarmee de winst) per auto met maar liefst €1.165,60 gezakt. Àls de Nederlandse Overheid zo doorgaat is het voor "ons" merk straks niet meer interesant om hier auto's te verkopen.

Ter vergelijk:

Een Logan MCV 1.6 16V 105 PK kost bij onze oosterburen €11.290 (hier €15.090). In belgië kost dezelfde auto €11.200. Hier in Nederland is een idiote belastingdruk op auto's, zo blijkt...

Had dacia ervoor gekozen om de nettoprijs elk jaar te verhogen met enkele "tientjes" dan was er absoluut geen sprake meer van een budgetmerk...


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.