Dacia neemt deel aan race in Zweden
Dacia heeft de laatste jaren een redelijk stabiele groei doorgemaakt in Europa. In 2012 werden er wereldwijd ruim 360.000 auto's verkocht. Op een bepaald moment besloot men dat er wel wat meer aan Dacia kon worden toegevoegd. Denk hierbij aan de race op Pikes Peak en de voor Dacia Succesvolle races in The Andros Trophy.
Nu is er een volgend hoofdstuk aangebroken. Dacia Zweden doet mee aan de STCC, oftewel voluit ook Scandinavian Touring Car Championship genoemd.
Deze klasse is echter een klasse apart te noemen. Het gaat hierbij namelijk niet om produktieauto's die aangepast zijn maar alle deelnemers gebruiken hetzelfde chassis en dezelfde motor. Hierdoor heeft iedereen gelijke kansen en komt het meer op de drivers aan. De buitenkant is echter allemaal verschillend. De body van de Dacia-versie ie gebaseerd op de nieuwe Logan Sedan. Of je echter veel overeenkomsten zult vinden met de produktieversie betwijfel ik...
De gebruikte motor is een 3,5 liter V6 die ruim 400 PK produceert. Gekoppeld met een 6-bak kan de auto van 1000 kg in 3 seconden naar de 100 km/h worden gekatapulteerd. De topsnelheid ligt op ongeveer 270 km/h.
De race bleek echter niet probleemloos te verlopen. Matthias Andersson moest genoegen nemen met de 10e en 12e plaats tijdens de races. Na twee succesvolle testsessies op vrijdag kreeg Andersson problemen in de kwalificatie zaterdagochtend. Een elektronica defect veroorzaakte problemenwaardoor de auto niet ging niet zoals het zou moeten. Het betekende dat Andersson de laatste startpositie in beide races kreeg.
Uit de problemen bleek al dat het geen echte Dacia kon zijn; immers electronicastoringen komen nagenoeg niet voor bij Dacia.
In onderstaand filmpje is de race-uitvoering te zien van deze Logan versie:
Een race die meer tot de verbeelding spreekt is de wedstrijd met de Dacia Logan S2000: