Dacia Duster

De nieuwe Dacia Duster komt eraan

09-09-2013
RichardMCV
Dacia Duster
0

Verjonging van de Duster:

Nieuwe Duster komt eraan De Dacia Duster zoals we die hier kennen "loopt" alweer een tijdje mee. Reden dus om een verjongingskuur uit te voeren. En hoewel de buitenzijde nog steeds veel weg heeft van de huidige Duster zijn er toch best wel veel veranderingen doorgevoerd.

De Grille:

Het meest in het oog springend is de voorzijde van de Duster. De grille heeft een nieuwe vormgeving gekregen waarbij de luchtinlaat lager geplaatst is. De koplampen zijn ook veranderd en hebben de beschikking gekregen over dagrijverlichting.

Aanpassing buitenzijde:

De dakdragers zijn nu voorzien van geribbelde steunen en dragen nu ook het Dacia-logo. De lichtmetalen velgen zijn ook nieuw en zijn weer voorzien van modder en sneeuwbanden. Bij een gewijzigde voorzijde hoort natuurlijk ook een gewijzigde achterzijde. Hier zijn minderwijzigingen aangebracht. De achterlichtunits hebben een moderner uiterlijk gekregen. De kunststof plaat boven het kenteken is nu ook geribbeld en het gewijzigde 4WD logo is naast het rechterachterlicht geplakt ipv er schuin boven. Op de vrijgegeven afbeeldingen staan parkeersensoren afgebeeld met drie sensoren; hierover is al eerder een discussie geweest. Dit is en blijft erg lastig in combinatie met een trekhaak.

Aanpassing binnenzijde:

Ook het interieur van de Duster is aangepakt. En niet zo'n klein beetje ook. Het dashboard is bijna volledig "op de schop" gegaan en is hiermee behoorlijk vooruit gegaan. Ten opzicht van het oude dashboard valt op dat de middelste uitstroomopeningen iets hoger zijn geplaatst vanwege het 2DIN scherm. De knoppen voor de raambediening zijn een verhaal apart. Hoewel ze nu tenminste in de deuren zijn verwerkt, zitten ze eigenlijk nog steeds niet helemaal op de goede plek. Als je de interieurfoto bekijkt dan zie je dat de deurbekleding een stuk dikker is geworden waardoor er minder ruimte is tussen het deurpaneel en de middenconsole. Dus ook minder ruimte voor je knieen. Mooier was geweest om de knoppen een plek te geven in de handgrepen zodat de deurbekleding niet dikker hoeft te worden.

De stoelen zijn opnieuw vormgegeven waardoor er meer zitcomfort is. De isolatie van de auto is ook verbeterd waardoor er minder geluiden naar binnen komen.

Voor het audiosysteem is er keuze uit twee soorten: het MediaNAV systeem dat we al kennen uit de Sandero en de Lodgy; daarnaast is er ook de mogelijkheid voor een eenvoudiger versie te kiezen zonder navigatie. Deze heeft dan wel weer een CD-speler. Cruisecontrole met een snelheidsbegrenzer is nu ook mogelijk.

Veiligheid:

Was ESP eerst optioneel, nu is het seriematig aanwezig net als een remassistent. Uiteraard zijn er weer ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoeltjes aanwezig (twee stuks).

Motoren:

Voor de motorisering is er de keuze uit één benzine- en één dieselmotor. De benzineversie betreft de nieuwe TCe 125 turbomotor met een cilinderinhoud van bijna 1200 cm3; de dieselversie mag het doen met bijna 1500 cm3.

Het verwachtte verbruik van de nieuwe TCe motor zal rond de 6,0L/100km bedragen (1:16,6). Of dit alleen door toedoen van de ECO-modus (afhankelijk van de versie) haalbaar is, is nog niet duidelijk. Een schakelindicator kan tevens helpen om het verbruik te reduceren.

De nieuweling wordt in november bij de dealer verwacht; begin november worden de prijzen bekend gemaakt.

Autoshow:

Wie niet kan wachten tot november kan zich morgen melden aan de poort van de 65e internationale Autosalon in Frankfurt (Duitsland) waar deze nieuwe Duster zijn debut zal maken (hal 8).


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.