Dacia Duster

Kosten rijklaar maken, zin of onzin?

17-06-2013
RichardMCV
Overig
0

[image=collection,2013,rijklaarmaak-kosten,right]rijklaarmaak-kosten.jpg[/image]Dacia was een merk dat heel goedkoop in de markt lag, althans toen het in 2007 de MCV hier op de markt bracht. Ongekend veel ruimte voor lage kosten. De beproefde techniek (lees: al betaalde techniek bij Renault) was hier onder andere verantwoordelijk voor.

De tijd heeft Dacia echter ingehaald. Sommige modellen hebben nog een ouder type motor. Consequentie daarvan is dat de BPM bedragen enorm oplopen. Enige remedie is zuiniger en schonere motoren. Nederland is het enige land waar men deze vorm van belastingheffing kent. Zeker een merk als Dacia heeft daar veel last van.

Daarnaast worden er tegenwoordig voor andere zaken ook (meer)kosten in rekening gebracht door de importeur. Neem bijvoorbeeld het reservewiel. Eerst werd het bij de auto standaard bijgeleverd, daarna moest het worden aangevinkt bij de opties (nog wel zonder meerprijs), vervolgens werd er 75 euro in rekening gebracht en dat is nu al €145. Ter vergelijk: In belgië rekent men voor exact hetzelfde wiel €70 (€119,83 excl in NL; €57,85 excl in B).

Hetzelfde gebeurt met de metallic lak. Rekent men hier in NL daar 595 euro voor (€491,74 excl). Bij onze zuiderburen betaal je voor exact dezelfde lak €370 (€305,79 excl) of €400 (€330,65 excl), afhankelijk welk model.

En het Media NAV spant de kroon in dit overzicht: in NL kost dit €495 (€409,09 excl); In België kost dit slechts €250 (€206,61 excl).

Voor zover de opties. Een andere grote kostenpost die men hier in Nederland kent zijn de kosten voor het rijklaar maken. Deze post heeft mij altijd al vreemd in de oren geklonken, alsof men in de fabriek alle boutjes maar half aandraait. Betaalde ik in 2007 een bedrag van €395 voor het rijklaarmaken (zie originele folder) van mijn MCV, Onlangs bleek dat men daar nu al €995 voor rekent!

En dan te bedenken dat men deze kostenpost NIET kent in bijvoorbeeld België!.

Bij het vergelijken van de prijzen vallen enige zaken op. In alle gevallen liggen de netto-prijzen in België hoger dan in Nederland. Dit varieert van ongeveer €200 voor de Stepway Ambiance tot zo'n €2400 voor de Duster Ambiance. Het is echter niet zomaar mogelijk de prijzen te vergelijken. Dacia NL laat bewust de netto prijs iets zakken (lees: neemt genoegen met iets minder winst) om de uiteindelijke consumentenprijs redelijk te houden. Maar anderzijds wordt er flink verdient op de opties, zoals bijvoorbeeld het MediaNAV systeem dat hier in NL gewoon 2x zoveel kost.

Als je de prijzen vergelijkt en naast elkaar legt zou je kunnen concluderen dat de importeur het verschil in de netto-prijs probeert goed te maken met het vragen van een €500 tot bijna €1000 bijdrage voor het rijklaarmaken.

En de overheid? die wil graag dat we uit gaan geven. Maar ik vind het niet gek dat de autobranche het momenteel niet goed doet. Op een Duster dCi 110 4×4 zit maar liefst bijna €3000 BTW en €10.000 BPM! €13.000 belasting! Op een Dacia! Ik rijd voorlopig wel verder met mijn MCV.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.