Dacia Duster

Moderne 115 TCe motor zwaarder dan oude 1.6

07-02-2013
Joost
Overig
0

lodgyVan Pim Hiddes ontvingen we het volgende schrijven:

Vanaf de introductie en tot op heden wordt de Lodgy 115 TCe geroemd om zijn lage gewicht van 1090 kg. Bij aflevering staat er echter een leeggewicht van 1167 kg op het kenteken, een verschil van 77 kg. In eerste instantie is zowel de dealer als Dacia/Renault Nederland onaangenaam verrast en doet navraag in Frankrijk. Het vermoeden van de nieuwe Lodgy eigenaar waar de fout zit is echter voorspelbaar. De in ons land niet leverbare 1.6 benzinemotor hoort bij dit lage gewicht van 1090 kg, zo blijkt uit enig speurwerk op de Dacia sites in de rest van Europa.

Jammer is dat Renault/Dacia een wervend filmpje verspreid waar het aluminium blok van de 115 TCe genoemd word met trots daarbij -10 kg. Het verhaal eindigt met een antwoord van Renault NL klantrelaties uit Frankrijk dat het hoge gewicht van de 115 TCe ontstaat door alle componenten die los aan het motorblok hangen. Voor de klant in Nederland is de consequentie een klasse hoger in de wegenbelasting. Echter, het lage gewicht en dus ook de wegenbelasting was destijds een argument om over te gaan tot aankoop van de Lodgy. Jammer dat deze smet, naast de NCAP test, nu ook nog op het conto komt van deze verder leuke auto.

Naar aanleiding van dit schrijven ontvingen we op de redactie de volgende reactie van Dacia Nederland:

Ondanks de toepassing van een nieuw en lichter motorblok, kan niet automatisch de conclusie worden getrokken dat het totale gewicht van de auto lager uitvalt dan de reeds bestaande 1.6 benzinemotor. De nieuwe TCe heeft een aantal extra onderdelen zoals bijvoorbeeld een turbo en interkoeler, en wordt gecombineerd met een andere versnellingsbak dan de 1.6 benzinemotor. Hierdoor valt het ledig gewicht van 2 identieke auto's, op hetzelfde uitrustingsniveau en met dezelfde opties gunstiger uit voor de bestaande 1.6 benzinemotor.

Bij het vaststellen van de massa rijklaar gewicht is de Europese typegoedkeuring het uitgangspunt. Afhankelijk per land worden verschillende methoden gebruikt om de massa van het ledig voertuig vast te stellen. De technische gegevens zoals deze worden weergegeven in de brochures en prijslijsten door de ons omringende landen, zijn dan ook niet representatief voor de situatie in Nederland.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.