Trommelremmen van de Dacia Logan MCV
Rijden is leuk maar af en toe zal er ook geremd moeten worden. Dacia gebruikt daarvoor twee verschillende systemen. Aan de voorzijde treffen we schijfremmen aan, en aan de achterzijde treffen we trommelremmen aan. Bij het eerste systeem is het eenvoudig te controleren of de remblokken versleten zijn. Bij het tweede systeem heb je wat meer werk.
Na ruim 90.000 km gereden te hebben met mijn MCV is het eens tijd om de trommelremmen te demonteren. Het onderhoud voer ik namelijk zelf uit. Op zich is het geen lastige klus zolang je er maar de tijd voor neemt. Als je straks alles uit elkaar neemt is het belangrijk om te weten waar je alles weer moet monteren. Ik ben gewend om foto's te maken van de diverse stadia. Zou je dan twijfelen bij montage dan kun je eenvoudig de foto's raadplegen.
Meest belangrijk is het horizontaal parkeren van de auto om te voorkomen dat deze van de krik af afvalt. Aangezien de trommelrem verwijderd moet worden kun je niet de handrem gebruiken om de auto op de plek te houden, gebruik daarom wielblokken.
Verwijder het wiel nadat de auto opgekrikt is; gebruik een extra steun naast de krik voor je eigen veiligheid. Nadat het wiel verwijderd is zie je de remtrommel met een opening aan de voorzijde, in het midden. Hierin zit een zeskantmoer met sleutelwijdte 36. Deze is puur op koppel gemonteerd en dus niet extra geborgd. Verwijder deze moer. Normaal gesproken kun je nu met enige moeite de trommel recht naar je toe trekken.
Het mechaniek komt nu tevoorschijn. Aan de bovenzijde zie je de remcilinder. Deze wordt bediend door de druk die opgebouwd als je het rempedaal indrukt (WAARSCHUWING: DRUK HET REMPEDAAL NOOIT IN ALS DE REMTROMMEL NIET OP ZIJN PLAATS ZIT!). Hier recht onder zit een mechanisme om de rem te stellen.
Wat opvalt is dat dit geen zelfstellend mechanisme is. Bij veruit de meeste trommelremmen wordt de rem automatisch strakker gesteld zodra de remschoenen een bepaalde mate van slijtage hebben. Dit gebeurt door middel van een hefboompje dat aan 1 van de remschoenen gemonteerd zit. Als de remschoen slijt zal het hefboompje zich verplaatsen waardoor een soort van moer gedraaid wordt. Door deze draaiende beweging wordt een asje verplaatst die de afstand tussen de remschoenen groter maakt. Dit zorgt er dan weer voor dat de remschoenen aan de binnenzijde van de remtrommel dichter bij de wand komen te zitten zodat er weer geremd kan worden.
Het mechanisme dat hier gebruikt is, is van een andere soort. Het is voorzien van een verend hendeltje dat ook een soort van moer draait. Het systeem werkt als volgt: Dit verend hendeltje wordt onder mechanische spanning geplaatst tegen de genoemde moer. Het zal dus proberen om deze te draaien. Zolang er nog druk op het mechanisme wordt uitgeoefend zal dit niet lukken. Door slijtage zal de rem echter verder naar buiten gedrukt worden. Hierdoor zal de veerdruk op een gegeven moment in staat zijn om de moer te draaien. Zodra dit gebeurt kunnen de remschoenen niet weer terug naar de vorige positie. Hierdoor is de rem bijgesteld. Maar in tegenstelling tot een zelfstellende rem wordt dit verende hendeltje niet bediend.
Dit betekent dat af fabriek dit ingesteld is. Men gaat ervan uit dat de auto keurig volgens onderhoudsschema naar de dealer gaat. Bij een grote beurt worden de trommels verwijderd zodat de monteur de rem kan controleren en bijstellen.
Omdat bij mijn auto het aantrekken van de handrem een piepend geluid veroorzaakt, ga ik de remschoenen ook geheel verwijderen. Eerst moet de handremkabel worden verwijderd. Dat is de kabel die aan de onderzijde aan de hendel gemonteerd is. Druk de veer een beetje naar achteren om de kabel los te kunnen nemen. Vervolgens zie je links en rechts een veer met een plaatje ervoor. Deze moeten ook losgenomen worden. Let op, hier staat wel enige druk op. De schotel die voor deze veer gemonteerd zit, dien je diep in te drukken en een kwartslag te draaien. Het lastige daarbij is dat de pin die door deze schotel heengaat loskomt zodra je de veer indrukt dus hier is enige behendigheid voor nodig (zeker als je straks alles weer monteert).
Zodra deze veren verwijderd zijn is de veerkracht van de overige veren nog het enige dat de remschoenen op de plek houdt. Door het voorzichtig naar voren kantelen van de remschoenen pak je het geheel los van de achterzijde. Nu kun je voorzichtig de veren losnemen (begin met de onderste, dit is makkelijker). Als je alles in delen uit elkaar hebt liggen kun je de remschoenen vervangen indien nodig. Zorg ervoor dat je het stelmechanisme schoonmaakt net als het scharnierpunt van de hefboom die op de remschoen gemonteerd is. In mijn geval was het dit scharnierpunt dat het piepende geluid veroorzaakte. Na het schoonmaken en aanbrengen van een beetje kopervet is het weer als nieuw.
De remschoenen worden door de beide veren links en rechts vastgehouden tegen de achterzijde van de trommel. Dit betekent ook dat de remschoenen over de achterzijde schuren tijdens het remmen. Ook hier heb ik de vervuiling weggehaald en een minimale hoeveelheid kopervet aangebracht. Gewoon vet is hiervoor niet geschikt omdat dit bij hoge temperaturen al snel vloeibaar wordt waardoor het zelfs op de remschoenen kan komen.
Als deze werkzaamheden zijn uitgevoerd dan kan alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd worden.
Opmerking: zoals je ziet vormen de remschoenen een cirkel. Deze past maar net binnenin de remtrommel. Na de montage van de remschoenen zullen deze echter niet precies in het midden liggen. Het vergt dus enig geduld om de trommel te monteren. Eventueel zul je de trommel enige keren moeten verwijderen om de rem af te stellen. Als de trommel geplaatst is moet deze vrij rond kunnen draaien zonder een schurend geluid te geven. Bij het aantrekken van de handrem moet met 4 a 5 klikken de remtrommel vaststaan. Is dit niet het geval dan zul je het stelmechanisme bij moeten stellen.
Belangrijk: Bij het terugzetten van de trommel moet je het lager in de gaten houden dat er in zit. Gebruik je teveel kracht dan zal het conische lager loskomen. Vervolgens kun je dan de moer niet meer goed aandraaien! Gevolg is dat je het lager beschadigd en dat de remtrommel niet goed op de plek zit waardoor het wiel gaat slingeren.