Duster 2014 - een uitgebreide rijtest
Na de rijtest van de MCV 2 was het niet meer dan logisch om ook de nieuwe Duster eens aan de tand te voelen. En ook hier was de firma Munsterhuis graag bereid om deze ter beschikking te stellen.
Motortype
De Duster is tegenwoordig voorzien van de nieuwe TCe125 motor. Hoewel de 1.6 16V nog steeds gemonteerd wordt is deze niet meer leverbaar in Nederland. Dit heeft alles te maken met de emissienormen. Met de uitstoot van de 'oude' 1.6 16V werd de auto simpelweg te duur.
De keuze voor de TCe125 is volgens mij echter wel een juiste keuze geweest. Hoewel ik de rijtest begon met twijfels over deze motor moet ik toegeven dat het een heerlijke motor is! Je kunt erg behoorlijk 'lui' mee rijden. Maar anderzijds nodigt hij ook uit tot een pittige rijstijl (in tegenstelling tot de TCe90 in de MCV2). Je krijgt het gevoel dat je alles aankunt.
Net als bij de MCV II heb ik de Duster op een vrijdagmiddag opgehaald om hem het hele weekend aan de tand te voelen. Direct al bij het wegrijden bleek een groot verschil tussen mijn eigen MCV (bijna 7 jaar) en deze nieuwe variant. De Duster bleek gretig aan het gaspedaal te hangen.
Uitvoering
De auto die ik meegekregen heb was de TCe 125 4×2 Prestige in de kleur Gris Comete TEKNA. De lederen bekleding zag er keurig verzorgd uit. De basisprijs van dit model bedraagt 19.490,- euro; samen met de opties, kosten rijklaarmaken en leges komt het totaal op 21.818,70- euro. De auto weegt 1277 kg, mag geremd 1400 kg aan de haak hebben hangen (ongeremd 635kg), Het vermogen van de auto bedraagt 92kW en hij voldoet aan de Euro5 norm en heeft een 6- versnellingsbak.
Kleur bekennen
Eerlijkheidshalve moet ik wel kleur bekennen. In eerste instantie vond ik dit nogal een groot bedrag. Maar gaandeweg het weekend ben ik de auto steeds meer gaan waarderen. De styling van dit model is net weer een stapje mooier dan het vorige (mooie) model. De aangepaste grille en de nieuwe koplampen geven de auto een heel vertrouwd uiterlijk. En dan de dakreling waarop trots de naam van de auto vermeld staat.
Proefrit
De proefrit begon zaterdagochtend. In plaats van alleen onderweg was dit keer het hele gezin mee. Vanuit Hengelo (Ov) voerde de rit via Zenderen naar Almelo om vandaar binnendoor naar Nijverdal te rijden. Rij je dan door Nijverdal heen dan krijg je er net buiten een heel mooi natuurgebied: De Sallandse Heuvelrug. Omdat je net wat hoger zit in de Duster heb je dan een heel mooi uitzicht op alles om je heen. Het hoeft natuurlijk niet altijd snel te gaan dus we zijn met een rustig tempo het natuurgebied doorgereden, op zoek naar een mooie plek om foto's te maken.
Vanwege het mooie weer was er toch redelijk veel verkeer dus het duurde even voordat we een mooi weggetje te pakken hadden. Er stond wel een bord dat alleen aanwonenden doorgang hadden maar dat mocht de pret niet drukken. Hoewel ik natuurlijk niet offroad ben gaan rijden merk je gewoon dat de motor ook onderin behoorlijk sterk is. De auto kan schakellui worden gereden zelfs op zachte ondergrond.
Geluidsisolatie
Tijdens het rijden kun je echt merken dat er aandacht is besteed aan geluidsisolatie. Wellicht niet wanneer je vanuit een duurdere klasse komt maar wel als je zoals ik in een Dacia van bijna 7 jaar rijdt. De deuren sluiten gewoon goed met een 'lekker' geluid en niet met een blikkerig of hol geluid.
Verbruik
Een punt van aandacht blijft echter wel het verbruik van de auto. Bij een frontaal oppervlak zoals dat van de Duster weet je dat dit invloed heeft. Hoewel ik er met een normale rijstijl in ben geslaagd om de fabrieksopgave te benaderen, is hiervoor wel discipline nodig. De motor is zo gretig dat ik me elke keer in moest houden om niet sneller te willen gaan rijden. Met andere woorden: meer dan ooit ben je hier zelf de bepalende factor!
De zaterdag hebben we afgesloten met het boodschappen doen met de Duster. Vanwege de hogere drempel is het best wel lekker inladen omdat je minder hoeft te bukken dan bijvoorbeeld met de MCV.
Snelheid
Na de hele zaterdag met het gezin op pad geweest te zijn was het zondagochtend tijd om eens alleen op pad te gaan en te kijken hoe gretig de motor is op de snelweg. Aangezien we hier vlak bij de grens met Duitsland wonen (en er in Duitsland GEEN snelheidslimiet is op de snelweg, tenzij anders aangegeven), is de keus nogal makkelijk. Vanaf hier kun je eenvoudig de A1 op en zo Duitsland inrijden. Kontroles zijn er niet echt meer en je kunt dan ook met 120 kmh de grens oversteken. Tot aan Autobahnkreuz Schuttorf is er gewoon netjes rustig gereden om er voor te zorgen dat alles eerst goed op bedrijfstemperatuur is.
Vanaf dit Autobahnkreuz kun je de A31 opdraaien richting Emden. Dan bevind je je op een autosnelweg die niet alleen grotendeels parallel aan de nederlandse grens loopt, maar ook nog eens een heel rustige snelweg is. Na het invoegen bleek dan ook dat de weg vrij was en dus werd het meest rechtse pedaal gevloerd. En voor mijn gevoel werd al vrij kort daarop het maximum bereikt van de auto. En zelfs bij deze snelheid was de besturing heel goed. Hij werd niet licht en zoekerig. Een paar kilometer heb ik dit volgehouden om vervolgens in de 'ho-ijzers' te gaan en de volgende Ausfahrt te nemen. Vervolgens weer de snelweg opgedraaid en op een rustig kalm tempo aan de terugreis begonnen.
Snelheidsbegrenzer
Een ander punt waar ik het graag even over wil hebben is de combinatie van cruise control en een snelheidsbegrenzer. Vanaf het begin heb ik deze combinatie niet gesnapt. Bij de MCV II heb ik niet de neiging gehad om de snelheidsbegrenzer aan te zetten. Bij de Duster daartegen 'viel het kwartje' en heb ik deze functie wel gebruikt. Omdat de motor zo gretig is als een windhond die een kunsthaas achtervolgt heb ik zeker in de bebouwde kom veel profijt gehad van de snelheidsbegrenzer. Omdat je in tegenstelling tot een cruisecontrol wel zelf je gaspedaal bediend houd je de normale controle terwijl de begrenzer ervoor zorgt dat je niet boven het maximum komt.
Hieronder volgen nog een paar foto's die tijdens de testrit zijn genomen: