Ervaringen na twee weken met een nieuwe Duster
Onderstaand artikel ontvingen we van Oene Kingma
Vorig jaar begon het plan te rijpen om de bijna 14 jaar oude Zafira met 270.000 km op de teller in te ruilen voor wat anders. Nu we zo'n beetje uit de kinderen zijn, heb ik geen behoefte meer aan een 7-zitter en kan er iets compacters komen. Ik had al eens gekeken naar een compacte SUV als een Opel Cantara of Chevrolet Captiva, Kia Sorento, Nissan Juke. Dat soort auto's. Tijdens de vakantie in Frankrijk viel mijn oog ook op de Duster van Dacia. Nou kan je die in Frankrijk ook nauwelijks missen, want er rijden er genoeg rond. Dacia heeft natuurlijk het image van een budgetauto en de reviews op internet waren ook niet allemaal laaiend. Maar de Duster bleef wel op de long list.
Tot dit jaar het nieuwe model werd gepresenteerd, met een betere grill en een veel betere motor. De reviews waren ook een stuk positiever. Een dure reparatie in de vakantie en nachtelijke terugsleep actie met de Zafira verder, deed de noodzaak voor iets nieuws of anders sterker worden. Binnen mijn budget werd het een jonge occasion of een goedkope nieuwe. En toen kwam de Dacia Duster weer om de hoek kijken.Samen met mijn dochter ben ik naar de Renault dealer gestapt voor een proefrit. Tijdens de proefrit met het nieuwe model was er meteen een klik. Na een paar kilometer wist ik al dat dit hem zou gaan worden. Alleen nog even kijken wat ik binnen mijn budget voor uitvoering zou kunnen krijgen.
De keuze viel op een 4x2 Laureate in de kleur Gris Comet Metalic met cruise control, armsteun, reservewiel en trekhaak. Zelf zou ik nog andere velgen laten monteren: Milano Titanium van Rial. De levertijd van de auto werd twee en een halve maand. En twee weken geleden was het dan zover. Ik kon hem ophalen in Delfgauw. De dealer maakte er een klein feestje van met een onthulling en een fles wijn en daarna konden we de weg op met de Duster.
Na twee weken en zon 1400 km kan ik de eerste balansopmaken. De Duster bevalt mij uitstekend en hij verrast mij door de volledigheid. Nee, er zitten geen knipperlichten in de spiegels, die klappen ook niet automatisch in. En nee, je kan de achterklep niet openmaken met een voetbeweging bij de bumper en er zit ook geen xenon verlichting of ledlampen in, maar ik zit daar ook niet echt op te wachten. Dacia heeft natuurlijk een budget uitstraling, maar dat is in deze auto beperkt terug te vinden. De grill vind ik een hele verbetering en ook de brede dakdragers met belettering doen het goed.
In het vooronder ligt een heerlijk 1.2 geblazen benzine motor die de Duster tot zo'n 110 km per uur lekker op weg helpt. Daarna loopt hij soepel door naar de 130, maar dan voel je de beperking van een 1.2 liter motor wel. Mijn Zafira had een 2.2 liter motor en die wilde boven de 130 ook nog wel accelereren. Als je wat rustig met het gaspedaal omgaat, kan je ook rustig en schakellui rijden. Zelfs in de zesde versnelling kan je met zo'n 1500 toeren lekker op de provinciale wegen rijden.
Beetje gas geven en je zit over de honderd. En zonder horten en stoten. Als je de motorkap open maakt, zit er geen kunststof afdekplaat over de motor. Verder vind ik de motorruimte nogal chaotisch met allerlei slangen, draden en pijpen. Zal wel zo moeten zijn met een moderne motor, maar iets meer afwerking of zo'n kunststof afdekplaat had het er strakker uit gezien. Maar goed, klep dicht en niet over zeuren...
Binnenin valt op hoe stil de motor en de auto is. Pas bij snelheden boven de honderd begint het windgeruis toe te nemen. Waarschijnlijk de gaten in de dakdragers die dat geruis veroorzaken. Niet storend, maar ik weet nog niet hoe dat irriteert na een dag snelweg op weg naar de wintersport. De zit is lekker, de rugleuning is wat gemodelleerd, de zitting is erg vlak. Ik heb daar geen moeite mee, maar anderen willen liever wat meer steun links en rechts. De achterbank is behoorlijk vlak. Er is geen skiluik, maar de achterbank kan wel in delen worden neergeklapt. De zit is voor lange mensen achterin wat krap.
Qua uitrusting heb ik een radio/CD/MP3 speler met bluetooth en USB aansluiting en speakers in elke deur. De radio en telefoon kunnen bediend worden vanaf het stuur. Navigatie doe ik met een 7 inch Chinese GPS met iGo. Verder cruise control, en airco. De airco is gewoon handbediend, dus geen climat control. Er is ook geen luchtuitstroom bij de achterbank. Ik heb elektrische ramen voor en handbediende ramen achter. In mijn oude auto was de raambediening van een achterdeur al jaren kapot en dat hebben we nooit gemist. Die achterramen gaan dus bijna nooit open.
In het display zit geen temperatuur meter. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar meer omdat ik dat gewend ben. En met een caravan in de bergen, heb ik graag zicht op de koelvloeistof temperatuur. Verder biedt het display informatie omtrent verbruik, gereden kilometers, brandstofvoorraad, temperatuur en tijd. Die tijd en temperatuur had ik graag permanent ergens willen hebben. Nu moet je er een kiezen, de anderen zie je dan niet. De radio doet gewoon zijn werk. Verwarrend is dat de grote draaiknop niet voor het volume is, maar voor de zenderkeuze. Een passagier zit al gauw aan die knop te draaien om het geluid harder of zachter te zetten.
Ook is er een Eco knop. Top Gear schreef daarover dat die ver weg was gestopt en dat dat ook maar goed was. Met de knop aan zal het verbruik ook wel lager zijn, maar dat haalt ook een deel van het rijplezier weg. Ik houd van een pittige rijstijl zonder a-sociaal te scheuren, maar met de eco knop wordt de Duster erg tam. Voor een stadsritje perfect, rustig cruisen op de snelweg ook, maar voor gewoon lekker rijden, vind ik hem minder geschikt. Daarnaast zitten er lampjes in het dashboard kastje en in de achterbak, er zitten er twee 12v aansluitingen, een in het dashboard en een tussen de voorstoelen. Stop er zo'n duo USB voeding in en iedereen kan zijn smartphone opladen.
De vering vind ik lekker. Niet stug, niet slap, gewoon zoals een vering moet zijn. Kan ook komen omdat de oude Zafira wel erg deinde. Die schokbrekers waren wel een beetje op. Ook met wat snellere bochten heeft de Duster geen neiging tot overhellen. Gevoelig voor zijwind is hij wel, maar dat lokt het model ook wel uit. Het stuurwiel vind ik wat dunnig. Zal een kwestie van wennen zijn, maar als je een beetje grote handen hebt, ligt er een dun stuurtje in je handen. De stuurbekrachtiging doet het goed. Doet zijn werk zonder op te vallen.
Elk review en test heeft het over het spijkerharde dashboard. En ja, dat doet wat goedkoop aan. Nog niet eens de styling en de afwerking, maar het ziet er als goedkoop plastic uit en dat zal het ook wel zijn. Dat zou een mooi verbeterpunt voor Duster Phase III kunnen zijn.
Concluderend kan ik heel erg tevreden zijn met de Duster, zowel motorisch als uitvoering. Ook de service van de dealer was boven verwachting. We gaan dit jaar met de Duster en de caravan naar Engeland. Dat zal een vier weken durende rondreis en rijtest worden en dan kan de Duster laten zien dat het ook een fijne reisauto en caravantrekker is.
Groeten
Oene