Dacia Duster

Logan MCV 2 - Een uitgebreide rijtest deel 2

26-03-2014
RichardMCV
Dacia Logan
0

ECO-stand

Voor wat het verbruik betreft van de nieuwe Logan MCV heb ik nog even een aanvulling op het vorige artikel. Deze auto beschikt over een 'ECO'-stand.

De gebruikershandleiding geeft hierover de volgende informatie:

'De ECO-modus is een functie die het brandstofverbruik zo laag mogelijk houdt. Deze regelt alle stroomverbruikers (motorvermogen, verwarming en/of airconditioning enz). En de volgende mededeling staat in de brochure:

'Bij activering van de ECO-modus worden de prestaties van de auto geoptimaliseerd, de auto reageert minder snel op het gaspedaal, er is minder koppel en vermogen beschikbaar en worden de snelfuncties van airco- en verwarmingssysteem beperkt om het brandstofverbruik te verminderen'. [p]Uitgebreide rijtest MCV2 De knop om dit in te schakelen zit links naast het stuur. In de kilometerteller licht de tekst 'ECO' op zodra deze functie is ingeschakeld. Het blijft altijd mogelijk om alle motorprestaties weer te krijgen door deze functie te verlaten door het gaspedaal zo snel en zo diep mogelijk in te drukken.

Tijdens mijn uitgebreide rijtest heb ik gekeken wat ik merkte van de invloed van het systeem. Zolang je een rustige rijstijl hebt en het 'nieuwe rijden' beoefent zul je weinig tot niets van deze functie merken. Als deze functie is ingeschakeld en je geeft even flink wat gas, zonder het pedaal helemaal in te trappen dan merk je dat de motor wordt ingehouden. Vind je het brandstofverbruik niet interressant en heb je een (heel) vlotte stijl dan zul je deze functie echt moeten uitschakelen. Tot zover het verbruik van deze auto.

Prijzen

De versie waar ik mee onderweg ben geweest was zoals gezegd de Prestige-versie. De basis-prijs van de MCV bedraagt 11.990 euro; deze TCe90 Prestige in de kleur Bleu Persan TERPK heeft een prijs van 14.290 euro inclusief BTW/BPM. En volgens het prijskaartje aan de binnenspiegel kost de lederen bekleding 1.190 euro. Samen met de rijklaarmaakkosten (750 euro), de verplichte leges (93,70 euro) en het reservewiel (145 euro) komen we dan op een totaal van 16.647,70 euro.

De buitenkant

De vormgeving van de auto is gebaseerd op een station-uitvoering. Dit betekent een wat lagere daklijn aan de achterkant. Hiermee is de nieuwe MCV dan ook een stuk lager dan de 'originele' versie. En dit vind je dan ook weer in de bagage ruimte. Nogmaals: de huidige MCV is niet de opvolger van de eerste MCV maar vult het gat tussen de Sandero enerzijds en de Lodgy/Dokker anderzijds. Met een volume van 573 liter tot 1518 liter is het echter een zeer ruimte auto voor deze afmetingen.

De neus heeft dezelfde vormgeving als de Sandero en de Logan sedan. De achterzijde is voorzien van een laadklep die royaal geopend kan worden. De knipperlichten in de voorspatborden zijn frivool vormgegeven, net als de onderspoiler onder de voorbumper. De mistlampen zijn voorzien van kappen om een nog stoerder uiterlijk te verkrijgen.

Dakrails in matzilver kleuren erg goed bij deze Bleu Persan uitvoering. Op de achterklep prijkt trots de volgende tekst: LOGAN MCV. Om het verschil tussen de 'originele' MCV en deze nieuwe versie te benadrukken heb ik ze beide naast elkaar gezet (klik op de foto’s om deze te vergroten):

Gordels

Ondertussen is elke Dacia voorzien van een gordelwaarschuwingssyteem (leuk scrabble-woord). Dit houd in dat wanneer je de motor start en wegrijd er een waarschuwing klinkt. En ik moet zeggen dat dit systeem zijn werk erg serieus neemt. Je moet wel heel eigenwijs zijn om de gordel niet om te doen. En aangezien ik eigenwijs ben heb ik gekeken hoe lang het systeem het volhoudt. De eerste 30 keer klinken redelijk beschaafd; echter vanaf de 31e keer klinkt de waarschuwingstoon een stuk indringender! En dan houdt hij dat maar liefst 90 keer vol! Daarna zwijgt het systeem en geeft zich gewonnen; alleen het gordellampje brandt continu als teken van de verloren strijd.

Zicht rondom

Uitgebreide rijtest MCV2 Net als bij bijna alle stationmodellen is het zicht naar achter wat beperkt door de brede stijlen naast de achterklep. Ondanks dat had ik niet het gevoel dat ik niet kon zien wat er om me heen gebeurde. Afhankelijk van optie en uitvoering zijn er ook parkeersensoren aanwezig in de achterbumper. Deze zijn in- danwel uit te schakelen aan de linkerzijde van het stuur. De waarschuwingstoon is voldoende duidelijk en klinkt eenmaal op het moment dat je de achter-uit inschakelt. Als je stopt zodra de toon continu klinkt dan sta je met de achterbumper grofweg nog 30cm vrij (in mijn geval: vanaf de garagedeur).

Reservewiel

Afbeelding In het begin werd het reservewiel standaard meegeleverd. Daarna moest je het in de optielijst aanvinken maar was er geen meerprijs. Vervolgens werd er 75 euro voor in rekening gebracht. Nu krijg je een bandenreparatiesetje bij de auto geleverd en is het reservewiel optioneel verkrijgbaar voor 145 euro. Eigenlijk kost het nog iets meer aangezien het bandenreparatiesetje dan niet meer bijgeleverd wordt! De auto staat op schoeisel van de maat 185/65/R15 met een velgmaat van 6j15.

Binnenkort: laatste deel van deze rijtest


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.