Logan MCV 2 - Een uitgebreide rijtest laatste deel
Vormgeving
De MCV 2 heeft een vormgeving waarmee je tegenwoordig heel goed mee voor de dag kunt komen. Daar waar de eerste versie uit 2007 nog behoorlijk hoekig van vorm was en het interieur ook redelijk grijs te noemen is, heeft deze nieuwe MCV 2 een meer Europese vormgeving met veel meer rondingen.
Ook het dashboard is geheel bij de tijd. Het Media-NAV systeem zit keurig weggewerkt in de middenconsole en bevindt zich niet te laag waardoor je goed zicht er op hebt. Nadeel hiervan is dan wel weer dat de zon het scherm behoorlijk kan verblinden.
Bedieningsknoppen
Alle knoppen zijn goed bereikbaar. Ook de knoppen van de verwarming en ventilatie zitten op de goede hoogte. Al vanaf het begin heeft Dacia de knoppen voor de electrische raambediening in de middenconsole en deze nieuwe MCV is daar geen uitzondering op. Heb je een uitvoering waarbij ook de achterportieren van electrische bediening zijn voorzien dan vind je de schakelaars tussen de beide voorstoelen. Deze plaats is ook voor de bestuurder te bereiken (zelfs op de tast). Overigens gaat het hier om tiptoetsen; alleen bij het bedienen van de knoppen verplaatst de ruit zich naar boven of onder.
Bekerhouders
In de middenconsole bevinden zich ook twee bekerhouders. Deze zijn geplaatst tussen de versnellingspook en de middenconsole. Achter de bekerhouders zit ook nog een klein opbergvak. De bekerhouders zijn echter vrij ondiep waardoor ze niet echt veel steun bieden. Zelf had ik tijdens de testrit hier zo’n flesje in staan met frisdrank. Dit wiebelde erg heen en weer. In mijn MCV uit 2007 zijn de bekerhouders overigens ook niet dieper. Wel heb ik daar keurig een rubber matje in liggen (af fabriek!) waardoor de beide weggewerkt zijn. Jammer dat daar op bezuinigd is.
Middenarmsteun
Wat ik zelf wat minder vindt (maar dat is geheel persoonlijk) is de midden-armsteun. Tijdens het rijden is dit comfortabel maar wanneer je de gordel om wilt doen is de gordelsluiting lastiger te bereiken. Tevens wordt het bedienen van de handrem bemoeilijkt. Houdt er rekening mee dat wanneer je de armsteun opklapt je een scharnierpunt in zicht krijgt waar redelijk veel vet aan kan zitten. Dit kan vlekken in bijvoorbeeld je jas geven. De armsteun voelde overigens wel stevig aan.
Cruise control
De cruise control heb ik veelvuldig gebruikt en werkt heerlijk ontspannend. De snelheidsbegrenzer daarentegen heb ik éénmaal geprobeerd; daarna niet de neiging gehad om deze verder te gebruiken. Met de cruise-control op bijvoorbeeld 120kmh rijdt ik niet te hard, maar met de snelheidsbegrenzer op 120 kmh rijdt ik ook nog steeds niet te hard (voorop gesteld natuurlijk dat ik op de snelweg rij). Bij het aanpassen van de ingestelde snelheid door middel van de knop links op het stuur zie je de instelling op het dashboard wijzigen per 2 kmh. Dit zijn elke keer even getallen. Het is mij niet gelukt op de cruise control op bijvoorbeeld 79 kmh te krijgen. Wel op 78 kmh of 80 kmh.
Laadruimte
positie kun je er 573 liter aan bagage in kwijt(raken). Leg je de achterbank plat en neem je de hoedenplank uit dan vergroot je de laadruimte tot maar liefst 1518 liter. De rugleuning is in twee delen neerklapbaar. De hoedenplank heeft een verdiept gedeelte waarin je spulletjes zou kunnen leggen. Wel is dit deel glad van binnen waardoor de spulletjes heen en weer kunnen schuiven tijdens het rijden. De laadruimte kun je afdekken met een scherm. Jammer is wel dat er een stansvorm voor een handvat aanwezig is maar dat het niet daadwerkelijk een handvat heeft. Aangezien het scherm voorzien is van een veer zal het hard terugklappen als het per ongeluk uit je handen schiet.
Mocht je onverhoopt een lekke band krijgen dan vind je het benodigde gereedschap om de velg te wisselen ook in de laadruimte. Aan de rechterzijde achterin zijn de krik, de wielmoersleutel en het trekoog keurig netjes bij elkaar geplaatst. Het reservewiel zit overigens met een centrale kunststof moer vastgetrokken tegen de vloer van de bak waarin hij is geplaatst.
Met dit deel sluit ik deze rijtest af. Mijn dank gaat natuurlijk uit naar de firma Munsterhuis voor het beschikbaar stellen van de nieuwe Dacia Logan MCV.