Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Met de Duster naar Engeland en Wales

02-09-2014
Joost
Overig
0

Een vakantieverslag dat we ontvingen van Oene Kingma

Oene Kingma

We zijn net terug van een 4 weken durende vakantie in Engeland en Wales. We hebben daar zo'n 4000 kilometer rond gereden. De Duster staat hiermee op een dikke 6000 km en is inmiddels flink ingereden. Ik ben voor mijn werk wel vaker in Engeland geweest, maar nog nooit met vakantie. We hebben de boot van Hoek van Holland naar Harwich genomen. Vandaar zijn we via Cambrigde - Warwick - Liverpool - Snowdonia - de Brecon Beacons (allebei in Wales) - Wincaton - Henly on Thames - Norwich weer in Harwich aangekomen. Reizen via Hoek van Holland is erg ontspannen. Binnen een half uur zit je op de boot (woon in de buurt), dan 6,5 uur varen en in Harwich zit je binnen 10 minuten op de camping.

Dat is wat anders dan 700 km door Frankrijk kachelen op de eerste vakantie dag. We hebben enorm geluk gehad met het weer. Elke dag scheen de zon. Pas aan het eind van de vakantie, viel er af en toe een bui. Je komt nog niet veel Dusters tegen in Engeland. Het nieuwe model ben ik maar een keer tegengekomen. Maar met een Duits kenteken. Bij de dealer staan alleen de phase I modellen. Ik ben daar speciaal eens voor gaan kijken bij een Renault dealer. Op een camping werd ik aangesproken door een engelsman met de vraag in wat voor auto ik toch reed. Had hij nog nooit gezien. Voor ons van het vaste land is links rijden in Engeland even een uitdaging. Het gaat wel, vooral als er meer verkeer is, maar het blijft constant alert zijn.

Ik ben maar een keer in de fout gegaan bij het uitrijden van een tankstation. Onbewust zat ik op de verkeerde weghelft, maar de seinende lichten van een Engelsman brachten me weer naar de linkerkant. Was in de stad en ging allemaal heel langzaam, dus geen ongelukken. Engeland en Wales hebben een kleinschalige wegeninfrastructuur. Meer dan 20 km aaneengesloten snelweg, heb ik niet gereden. De A-wegen hebben om de zoveel kilometer wel een rotonde ofzo. Zodra je het stedelijk gebied hebt verlaten, zijn er alleen nog maar smalle wegen, met links en rechts heggen. Daar kan je niet harder dan 50-60 km/uur. Er waren behoorlijk wat dagen dat ik de vijfde en zesde versnelling niet gebruikte.

Oene KingmaDe Duster heeft zich heel goed gehouden. Ik was even bang dat het 1200cc motortje moeite zou hebben met mijn caravan (1000 kilo), maar daar was geen sprake van. Moeiteloos sleurde hij de caravan tot voorbij legale snelheden. In Engeland mag je 96 km/uur rijden met de caravan. In de zesde versnelling draait de Duster dan zo'n 2000 toeren. Als het rustig is, kan je met een streepje gas erbij vlot een vrachtwagen inhalen. Moet het wat sneller, dan schakel je terug naar zijn vier en de Duster trekt soepel door naar 110 of harder. Mag niet (wel in Frankrijk), maar is soms wel handig dat het kan. Ook hellingen kan je goed in zijn vier nemen. De caravan hangt er rustig achter. Mede doordat de achterwielen vrij ver naar achteren staan.

De vering vind ik wat aan de slappe kant. Met drie volwassenen en de caravan, zakt hij aan de achterkant flink door. Zeker 15 centimeter. Zonder achterpassagier gaat het beter. Maar als je met vier personen in de Duster gaat en een caravan, zou ik zeker kijken voor een paar hulpveren. Optrekken (bij invoegen op de snelweg bijvoorbeeld) en flink doortrekken in de versnellingen, wil, met de caravan erachter, nog wel eens wat wielspin opleveren. Vooral als de weg nat is. Ook voel je de voorwielen dan in het stuur wat naar links en rechts trekken. Alsof hij het vermogen dan niet goed kwijt kan.

Maar als je in de versnellingen tot zo'n 5000 toeren doortrekt, kan je vlot invoegen bij de rest van het verkeer. Ik vind de Duster lekker rijden. De stoel zit lekker, de zitpositie is goed, zeker met de optionele armsteun. De vakjes in het dashboard komen op een vakantie goed van pas. Ook de vakken in de deuren. Fototoestel, flesje water, kaartjes voor slagbomen, telefoon. Ook het handschoenen kastje heeft veel ruimte. De bekerhouders zijn onbruikbaar voor bekers of blikjes. Maar voor brillen, sleutels enzo, zijn ze goed geschikt. De achterpassagier is wat minder bedeeld. Die heeft alleen maar een netje. Ik mis daar de vakjes in de deuren.

Technisch hebben een we een paar keer een onwillige airco gehad. Het leek de eerste keer of een een blaadje in het luchtkanaal zat. Je hoorde iets rammelen, maar er kwam geen koellucht meer uit de ventilatieopeningen. Ook leken er stukjes papier naar buiten te komen. Dit gebeurde vlak voor de camping. Nadat we de caravan hadden neergezet, heb ik weer even gekeken en toen werkte alles weer naar behoren. De tweede keer hetzelfde, alleen nu kwam er witte rook uit de ventilatieopeningen. Het bleek condens. Ook de verwarmingsknop zat vast. Ik heb de airco uitgezet.

Na een half uurtje deed alles het weer. Ik denk dat het condenswater van de airco bevroren is geweest. In de ventilatieopeningen was het steenkoud. Het valt mij ook op hoeveel condenswater er onderuit loopt als je geparkeerd staat na een lange rit. Ik moet dat bij de dealer eens navragen. Verder geen druppel olie verbruikt. Koelwater keurig op niveau. Dat heb ik bij nieuwe auto's wel eens anders gezien. Ik heb zo'n 2000 km met de caravan gereden en zo'n 2000 km zonder (we kunnen moeilijk stilzitten...) Het verbruik kwam uit op 1:10. De Duster heeft mij heel positief verrast. Hij doet het als caravantrekker beter dan mijn vorige Zafira met meer pk's.

Oene


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota