Automaat wordt eindelijk leverbaar
Al een aantal jaren vraagt het Dacia-publiek om een automaat. Nee, geen koffieautomaat, maar een automatische versnellingsbak. Ik zie het terug in de lijst van meest gezochte woorden hier op de site. De term 'automaat' staat steevast op de eerste plek.
En nu komt het er dan van. Binnenkort kunnen we de eerste sandero's en Logan MCV's verwelkomen die hiermee voorzien zijn. Een automatische versnellingsbak biedt veel meer comfort als een handgeschakelde variant. Doordat je als bestuurder niet steeds het koppelingspedaal hoeft te gebruiken heb je meer rust tijdens het rijden. File rijden wordt dan ook minder vermoeiend. Maar als er plotseling toch flink gas gegeven moet worden dan helpt de automatische transmissie hierbij. Hij is namelijk voorzien van een zogenaamde 'kickdown'. In de praktijk betekent dat dat de automaat zelf snel terugschakelt als je het gaspedaal vloert (volledig intrapt).
Gegevens
De automaat beschikt over een aantal standen. Net als bij alle automaten kent deze een 'D'-stand. Dit is de stand waarin je de meeste tijd zult rijden. Dan heb je de stand 'R' voor het achteruitrijden (het is dus niet de R van Racen) en de 'N' voor de neutrale stand. Tot zover niet veel nieuws. De Easy-R transmissie kan ook handmatig bediend worden door de pookknop naar voren (-) of naar achter (+) te tikken. Tevens is er een kruipfunctie aanwezig. Dit houd in dat de auto langzaam begint te rijden als je het rempedaal loslaat zodra er een versnelling wordt ingeschakeld.
Dan hebben we ook nog een assistent die helpt bij hellingrijden. Aangezien je op hellingen tot 5% weg kunt rijden zonder dat de auto achteruit rijdt wordt dat ook een stuk makkelijker. Nadeel: Rijschoolhouders zullen steilere hellingen moeten gaan zoeken als ze met een Dacia gaan rijden die voorzien is van de nieuwe Easy-R automaat.
Maar wat je niet zult vinden op de nieuwe Easy-R automaat is de 'P'-stand! Deze stand (parking) is achterwege gelaten; de bestuurder zal de handrem moeten gebruiken. En dan is er nog de ECO-functie; hierbij kiest de automaat zelf de meest zuinige versnelling.
Deze Easy-R automaat beschikt over 5 versnellingen en zal deze elektrisch schakelen. Dankzij de toepassing van elektromechanische techniek in plaats van hydraulische is het schakelgedrag zeer verfijnd.
De automatische transmissie komt overigens alleen beschikbaar voor de Sandero en de Logan MCV. Deze zijn namelijk voorzien van de TCe90 benzinemotor. Een eigenschap van de automaat is namelijk dat het ingangsvermogen op maximaal 160Nm ligt. En de TCe90 levert niet zoveel vermogen. Hieruit kun je dus ook afleiden dat de automaat in deze huidige vorm niet geschikt is voor de Lodgy en de Duster.
De prijs
Helaas, de automaat wordt niet gratis ter beschikking gesteld. Vooralsnog is de automaat alleen leverbaar op de Sandero, Sandero Stepway en Logan MCV en heeft een meerprijs van slechts 500 euro. De Dacia's met automatische transmissie starten vanaf het Laureate uitrustingsniveau en zijn daarom al standaard voorzien van: Radio/cd speler met Bluetooth/USB aansluiting, mistlampen, elektrisch bedienbare ramen en spiegels. De Dacia Sandero heeft met de Easy-R een vanafprijs van 13.090 euro. De Logan MCV heeft een meerprijs van 900 euro en komt op 13.990 euro. De Sandero Stepway sluit de rij met een vanafprijs van 15.490 euro. Alleen de Logan MCV is ook nog leverbaar in het luxe Prestige uitrustingsniveau.
Verbruik
Een automaat betekent veel meer comfort tijdens de diverse autoritten. Echter, afhankelijk van waar men rijdt, heeft een automaat wel invloed op het verbruik. Volgens opgave (weer te vinden op diverse sites van zowel Renault als Dacia) zal de Dacia die voorzien is van de Easy-R transmissie 'slechts' 3,5% meer verbruiken dan de handgeschakelde variant. In de stand wel te verstaan; buiten de stand is het verschil nihil.