Gereden met de Sandero Automaat Easy R
In het vorige artikel gaf ik al aan dat de Dacia Sandero binnenkort te leveren zou zijn met een automatische versnellingsbak van het type Easy R. De wens van vele potentiele rijders is nu uitgekomen. De eerste auto's zijn bij de dealers gearriveerd. Vandaag heb ik dan ook een proefrit gemaakt met de Sandero voorzien van een automaat dankzij de medewerking van Munsterhuis Hengelo.
Voordat ik in 2007 aan mijn Dacia 'avontuur' begon, reed ik in een Nissan Bluebird die voorzien was van een automaat. Onbekend is het dus niet om er mee te rijden.
Schakelpatroon
Bij veel merken waar men een automaat levert is dit duidelijk aan de schakelpook te zien. Deze heeft vaak een aangepaste vorm. Vaak beweegt men deze pook in een zichtbaar patroon in de middenconsole. Gelukkig heeft Dacia er voor gekozen om Easy R er uit te laten zien als een normale schakelpook.
De Easy R automaat kan op twee manieren bedient worden. Houdt men de pook aan de rechterzijde dan wordt de automaat gebruikt (in het display verschijnt dan ook de letter A). Hierbij is er keuze uit drie standen, te weten de R (Reverse oftewel achteruit), N (neutral oftewel neutraal waarbij er geen aandrijving plaatsvind) en de D (Drive; hierbij is er dus wel aandrijving). Let op: de P (Park) kent deze automaat niet. Je houdt de auto dus op haar plek met handrem en/of rempedaal. [p]De gekozen stand wordt overigens op redelijke lettergrootte in het display weergegeven. Hierbij moet worden opgemerkt in in de D-stand het cijfer van de active versnelling wordt weergegeven.
De andere optie is om voor de easyshift te gaan. Vanuit de D-stand wordt de pook naar links gedrukt. In het display verdwijnt nu de letter A. Je komt nu in de eerste versnelling uit. Door de pook 1 maal naar je toe te trekken en weer los te laten wordt er 1 versnelling opgeschakeld. Duw je de pook 1 maal van je af (dus richting dashboard) dan wordt er 1 versnelling teruggeschakeld.
Rijden
Zo, tijd om te gaan rijden. Met de rechtervoet op de rem en de linkervoet op de voetsteun links (linkervoet mag je immers niet gebruiken bij een automaat) draai ik de sleutel om en de motor komt tot leven. Een keurig beschaafd geluid dat ook nog eens voldoende gedempt wordt. Ik zet de pook in de D en laat rustig de rem los. De auto begint voorwaarts te verplaatsen. Zonder gas te geven gaat deze ongeveer 6 a 7 km/h rijden. Een handige snelheid wanneer men file rijdt of zich beweegt in langzaam rijdend verkeer.
Vloeiend schakelen
Aangezien ik in een automaat rij hoef ik verder niet veel meer te doen dan gas te geven en op het verkeer te letten. Hierbij valt op dat de Easy R automaat keurig haar werk doet maar toch heb ik een opmerking: Uiteraard merk je dat je niet in een 'premium' auto rijdt. Verwacht daarom ook niet dat de automaat vloeiend schakelt waarbij je dus niets merkt van de overgang van de ene naar de andere versnelling. Je moet wel in gedachten houden dat je in een auto rijdt die al met automaat leverbaar is met een vanafprijs (rijklaar) van nog net geen 14.000,- !
Hoewel je dus wel in de gaten hebt dat er geschakeld wordt heb ik dit absoluut niet als hinderlijk ervaren. Sterker nog; binnen een paar kilometer was ik er aan gewend. En dan rijdt een automaat toch wel lekker relaxed.
Start-Stop
Om de zuinigheid te bevorderen is de auto tevens voorzien van een start-stop systeem. Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een stoplicht nadert en afremt, de motor zal afslaan zodra je stilstaat. De eerste keer komt dat een beetje vreemd over. Springt het stoplicht op groen en de auto’s voor je gaan rijden dan kun je volstaan met het rempedaal los te laten. De motor slaat onmiddelijk weer aan en je bent ruim op tijd om gas te geven. Overigens kun je deze functie uitschakelen. In de middenconsole naast de handrem zit een schakelaar. Als je deze 1 maal indrukt dan licht er een klein rood lampje in deze schakelaar op. Bij het uitschakelen van het contact en weer inschakelen zal het systeem ook weer actief worden.
Conclusie
Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen een handgeschakelde versnellingsbak en een automaat. En hoewel een automaat in de stad een fractie meer verbruikt is dit een marginaal verschil en nog eens redelijk subjectief te noemen. Alles hangt immers af van de rechtervoet.
Zou ik een Dacia Sandero kopen die voorzien is van deze automaat: JA. Helaas is de Sandero voor mij te klein en wordt de Lodgy niet met automaat geleverd. Maar wil je meer ruimte dan een Sandero heeft: de Logan II MCV is ook te bestellen met automaat.