Dacia Duster

Bandenspanning controleren van je Dacia

29-01-2017
RichardMCV
Overig
0

Veilig

AfbeeldingOm veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen is het niet alleen nodig om banden te hebben met het juiste profiel (aangepast aan de weersomstandigheden). Ook de juiste bandenspanning is van vitaal belang.

Ook de overheid heeft gemeend zich hier mee te moeten bemoeien. Nieuwe auto’s (vanaf november 2014) moeten namelijk af fabriek voorzien zijn van een controlesysteem dat de luchtdruk in de banden in de gaten houdt.

Waarom de bandenspanning controleren?

Een band is niet luchtdicht. Er zal dus continu een beetje lucht ontsnappen. Door regelmatig je bandenspanning te controleren voorkom je dat de band te zacht wordt. Je brandstofverbruik zal omhoog gaan als de band te zacht wordt. Immers, bij een zacht band maakt er meer rubber contact met de weg; dit levert meer rolweerstand op en dus moet de motor harder werken. Andersom, bij een te harde band zal er minder rubber contact maken met de weg. Dit heeft tot gevolg dat het gewicht van de auto op minder rubber drukt. De druk per cm2 neemt dan dus toe en het gevolg daarvan is dat de band sneller slijt.

Compromis

Uit het voorgaande zul je begrijpen dat er voor de bandenspanning geen ideale situatie bestaat. De door de fabrikant voorgeschreven luchtdruk in de banden is dus een compromis tussen brandstofverbruik en slijtage.

luchtdruksensor

Omdat de overheid de controle op de bandenspanning verplicht heeft gesteld, is het niet meer voldoende om een gewone luchtdrukmeter in de auto te leggen. Allemaal vergeten we wel eens wat en dus wordt de bandenspanning niet regelmatig gecontroleerd. Oplossing: automatisch controleren door middel van een sensor in elke band.

Techniek

De sensor is eigenlijk een combinatie van ventiel, drukmeter en zender in één. In de praktijk betekent dat dat het ventiel langer is geworden door toevoeging van de drukmeter en zender. Deze worden af fabriek ingesteld op de (in dit geval) voor Dacia geldende luchtdruk. Volgens opgave van Dacia is er gekozen voor een verschildruk van 0,5 bar voordat het systeem zich meld.

voor- en nadelen

Elk systeem kent voor- en nadelen. Grootste voordeel van dit systeem is wel dat je een waarschuwing krijgt als de druk in één of meerdere banden te laag wordt. Er zijn echter ook nadelen te bedenken; sommige wegen zwaarder dan andere.

Lijst van een aantal nadelen

  • Standaard heeft je Dacia geen reservewiel meer maar een reparatiesetje. Kies je toch voor een reservewiel dan is deze niet voorzien van een sensor. Dus heb je een lekke band dan zal het waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Ook na montage van je reservewiel gaat dit niet uit. Pas als je de band gerepareerd hebt (of vervangen) en de originele velg met band voorzien van de juiste luchtdruk is weer aanwezig zal het lampje uitgaan.
  • Kies je voor aftermarket velgen ( dus niet de standaard stalen velgen of de lichtmetalen velgen afhankelijk van de uitvoering) dan zijn deze niet voorzien van deze sensoren! Er zijn firma's die aangeven sensoren te leveren die samenwerken met het door Dacia geplaatste systeem. Je zult deze er echter wel extra bij moeten kopen.
  • Het systeem kan niet worden uitgeschakeld aangezien het een verplicht systeem is.
  • Een niet werkend systeem zorgt voor APK-afkeur aldus de ANWB! Ga dus niet met velgen zonder sensor naar de keuring want je weet dan van te voren dat de auto niet wordt goedgekeurd!
  • De sensoren zijn voorzien van een batterij. Een nare eigenschap van een batterij is dat deze leegraakt. Dacia geeft een te verwachten levensduur van ongeveer 10 jaar aan. Dat zou best eens een realistische aanname kunnen zijn; de afstandbediening van mijn Logan MCV heeft ook nog steeds de originele batterij en deze is ook bijna 10 jaar.
  • Je wordt beperkt in de keuze voor aftermarket velgen. Niet elk type velg is geschikt voor het plaatsen van sensoren. Over een aantal jaren zal dit afnemen aangezien er steeds meer auto's zullen rondrijden met dit systeem.

Opmerking

Met het plaatsen van de sensor wordt de combinatie van band en velg verder in onbalans gebracht; je voegt immers gewicht toe. Dit betekent meer of dikkere stukjes "plaklood" op je velgen. Afhankelijk van hoe open je velgen zijn is dit in meer of mindere mate te zien.

Mocht een sensor uitvallen door een te lage batterijspanning dan zal het wiel niet alleen verwijderd moeten worden, ook de band moet eraf om bij te batterij te kunnen komen. Na de montage van de band zal al het plaklood verwijderd moeten worden en de combinatie van velg en band moet opnieuw worden gebalanceerd. Immers de band zul je nooit weer in exact dezelfde positie krijgen als voorheen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.