Remlichten van de Dacia Lodgy aangepast
Remlichten
Elke auto heeft remlichten. Al jaren zelfs is het derde remlicht aanwezig. Vroeger werd dit niet wenselijk geacht en kon je er een bekeuring voor krijgen. Nu wordt je auto zelfs afgekeurd als het derde remlicht het niet doet.
Extra
Ik schreef al eerder dat mijn vorige auto een dankbaar doe het zelf projekt was en dat de Lodgy hier ook niet aan zou ontkomen. nou, er is weer een hoofdstuk toegevoegd. Mijn Lodgy heeft niet 1, niet 2, niet 3 maar wel 5 remlichten gekregen!
Wel of niet toegestaan
Eerlijk is eerlijk, ik weet niet of het toegestaan is. Ik heb het WWW afgezocht naar regelgeving maar geen duidelijke wetgeving gevonden die het verbiedt. Dus mocht er iemand zijn die het wel weet, een email is welkom!
Werkwijze
Zoals ik bij het artikel over het tweede achteruitrijlicht al heb aangegeven zijn de beide achterlicht units optisch gelijk. Voor het achterrijlicht was het zo dat de originele lamp rechts zat en links was de reflector gesloten. Voor de mistlamp is het precies andersom. Links is de mistlamp geplaatst en rechts is de reflector niet voorzien van een opening. Overigens heb ik wel regelgeving over mistlampen gevonden. Maar niet over de door mij gemaakte combinatie.
Remlicht of mistachterlicht?
Eigenlijk val ik met de door mij toegepaste werkwijze tussen "wal en schip". Normaal gesproken mag je het mistachterlicht pas gebruiken als het zicht minder dan 50 meter is. Om het mistachterlicht niet te verwarren met de remlichten zie je dus maar één lamp, linksachter. De wetgeving zegt hierover dat één mistachterlicht verplicht is, twee is toegestaan. En dat is precies wat ik nu gedaan heb, met een extra functie als toevoeging.
Diode
Diode, wat is dat? Een diode functioneert als het ware als een elektronisch terugslagventiel. Dat betekent dat de stroom er maar van één kant door heen kan. Van deze eigenschap heb ik gebruik gemaakt bij de aanpassing van mijn remlichten en mistachterlicht.
Want als ik de rem indruk, wil ik graag dat de mistachterlichten ook licht gaan geven. Echter zomaar de draden aan elkaar knopen gaat niet. Door gebruik te maken van dioden kan ik vanaf twee plaatsen besluiten om de mistachterlichten aan te laten gaan. namelijk continu aan bij mist of zodra ik de rem intrap. En dat zonder dat beide functies elkaar "bijten". De diodes heb ik overigens keurig weggewerkt in de lamp-units.
Onbedoeld mistachterlicht aan laten staan
Nou, dat is bij de Lodgy in ieder geval niet meer mogelijk. Als je de mistachterlichten aan wilt zetten moet je namelijk de lichtschakelaar bedienen (tweede ring).
Zodra je echter de eerste knop terugdraait, draai je automatisch ook de mistlamp uit! en dat is dan weer handig gevonden van Dacia.
Bij de wijziging die ik nu doorgevoerd heb branden de mistachterlichten ook niet onbedoeld. Zolang ik niet aan het rempedaal zit zullen deze namelijk niet oplichten. Dus: geen remlichten is ook geen mistachterlichten aan.
Hieronder zie je een foto van de situatie wanneer ik op de rem ga staan:
