Dacia Duster

De diverse motoren van Dacia

24-01-2018
RichardMCV
Overig
2

Dacia timmert al weer heel wat jaren aan de weg en heeft in deze tijd behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd in haar motorenbeleid. Grotendeels is dit natuurlijk gebeurt onder druk van de diverse Overheden van de landen waar de auto's verkocht worden. Zoals je wellicht wel weet loopt men hier in Europa graag voorop (zeker nederland) en scherpt men het uitstootbeleid steeds verder aan.

Afbeelding

Zo zijn we ondertussen bij de nieuwe generatie benzinemotoren aanbeland met een Turbo. Motorblokken met kleinere inhoud maar meer vermogen dan hun grotere broer zonder turbo. Ik had bijvoorbeeld eerst een MCV met een 1.6 16V 105 PK zonder turbo; nu heb ik een 1.2 TCe met 115 PK. In theorie zouden kleinere motoren (lees: minder cilinderinhoud) minder brandstof verbruiken.

De praktijk is echter anders. Terwijl ik met de oude 1.6 16V de fabrieksopgave kon halen met ee redelijke normale rijstijl, kan ik dat met de Lodgy absoluut niet halen. Zelfs niet wanneer ik met een lege auto op de snelweg 90 kmh ga rijden met de ECO-stand aan en de cruise control aan.

Maar goed, ik heb eens een hele lading aan brochures doorgenomen (zie bovenaan de site) en heb onderstaande motorvarianten gevonden. Wellicht zijn er nog wel meer variant maar met ruim 1000 brochures vons ik dit wel een mooi resultaat:

  • Dacia Dokker 1.2 TCe 84kW (115PK)
  • Dacia Dokker 1.5 dCi 55kW (75PK)
  • Dacia Dokker 1.5 dCi 66kW (90PK)
  • Dacia Dokker 1.6 16V SCe 73kW (100PK)
  • Dacia Dokker 1.6 MPI 62kW (85PK)
  • Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 80kW (110PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.2 TCe 91kW (125PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.5 dCi 66kW (90PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.5 dCi 80kW (110PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.6 16V 77kW (105PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.6 16V 77kW LPG (105PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.6 16V SCe 84kW (115PK)
  • Dacia Duster 4x2 1.6 16V Sce 84kW LPG (115PK)
  • Dacia Duster 4x4 1.2 TCe 91kW (125PK)
  • Dacia Duster 4x4 1.5 dCi 80kW (110PK)
  • Dacia Duster 4x4 1.6 16V 84kW (115PK)
  • Dacia Duster 4x4 1.6 16V SCe 84kW (115PK)
  • Dacia Lodgy 1.2 TCe 84kW (115PK)
  • Dacia Lodgy 1.5 dCi 66kW (90PK)
  • Dacia Lodgy 1.5 dCi 80kW (110PK)
  • Dacia Lodgy 1.6 16V SCe 73kW (100PK)
  • Dacia Lodgy 1.6 MPI 62kW (85PK)
  • Dacia Logan MCV 1.4 MPI 55kW (75PK)
  • Dacia Logan MCV 1.5 dCi 50kW (68PK)
  • Dacia Logan MCV 1.5 dCi 63kW (86PK)
  • Dacia Logan MCV 1.5 dCi 65kW (88PK)
  • Dacia Logan MCV 1.6 16V 77kW (105PK)
  • Dacia Logan MCV 1.6 MPI 62kW LPG (84PK)
  • Dacia Logan MCV 1.6 MPI 64kW (87PK)
  • Dacia Logan MCV II 0.9 TCe 66kW (90PK)
  • Dacia Logan MCV II 0.9 TCe 66kW LPG (90PK)
  • Dacia Logan MCV II 1.2 16V 55kW (75PK)
  • Dacia Logan MCV II 1.5 dCi 66kW (90PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.4 MPI 55kW (75PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.5 dCi 50kW (68PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.5 dCi 63kW (86PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.6 16V 77kW (105PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.6 MPI 64kW (87PK)
  • Dacia Logan Sedan 1.6 MPI 64kW LPG (87PK)
  • Dacia Logan Sedan II 0.9 TCe 66kW (90PK)
  • Dacia Logan Sedan II 0.9 TCe 66kW LPG(90PK)
  • Dacia Logan Sedan II 1.2 16V 55kW (75PK)
  • Dacia Sandero 1.2 16V 55kW (75PK)
  • Dacia Sandero 1.2 16V 55kW LPG (75PK)
  • Dacia Sandero 1.4 MPI 55kW (75PK)
  • Dacia Sandero 1.5 dCi 55kW (75PK)
  • Dacia Sandero 1.5 dCi 66kW (90PK)
  • Dacia Sandero 1.6 MPI 62kW (85PK)
  • Dacia Sandero II, 0.9 TCe 66kW (90PK)
  • Dacia Sandero II, 0.9 TCe 66kW LPG (90PK)
  • Dacia Sandero II, 1.2 16V 55kW (75PK)
  • Dacia Sandero II, 1.5 dCi 66kW (90PK)

Niet elke motor wordt meer geleverd in de aangegeven versies of worden helemaal niet meer geleverd. Ook is het afhankelijk van land van levering (voorbeeld: op moment van het maken van dit artikel kent Dacia NL maar één type motor voor de nieuwe Duster; Duitsland daarentegen kent maar liefst 9 varianten!)


Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Staff
RichardMCV
02-06-2024 om 20:49

Het is precies dezelfde motor als die in mijn Lodgy. Bij mijn motor is de ketting al vervangen na 14.000km! tijdens de eerste onderhoudsbeurt. Olieverbruik heeft hij niet.

Het probleem is altijd dat je alleen de slechte ervaringen tegenkomt op het internet. Maar als je kijkt naar het grote aantal van deze motoren die gemonteerd zijn en het werkelijke percentage dat problemen heeft dan is dan niet anders dan bij andere typen motoren van bijvoorbeeld andere fabrikanten.

Meest belangrijk bij alle motoren is tijdig onderhoud. Zeker bij turbomotoren is het van belang om het oliepeil op maximaal te houden EN de olie met filter regelmatig te vervangen. In principe laat ik jaarlijks de olie met filter vervangen ondanks dat ik maar gemiddeld 12.000km per jaar rijdt (officiële verversingstermijn is 30.000km).

Maar heb je eenmaal olieverbruik dan wordt dat nooit minder. Het wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door verstopte olieschraapveren of hoog slijtage aan de zuigerveren.

Van welk bouwjaar is je Lodgy overigens?

Avatar
MartV
30-05-2024 om 17:30

ik heb een Dacia Lodgy 1.2 TCe 84kW (115PK) wat ik mijn afvraag wat is er mis met deze motor ik weet de ketting en het olieverbruik dat laatste heb ik gemerkt zo'n 1100 km 0,25 ltr en dat vindt ik best veel Als ik bij de Fransen kijk is het aardig mis. met deze motor Maar denk als het zo'n slechte motor is moet het wel aardig druk zijn bij de dealers