Hulpveren voor de Lodgy
Ik heb vorig jaar de Logan MCV ingeruild voor de Lodgy. Waarom? Omdat de Lodgy voor mij de enige logische keuze was.
Niet dat de andere modellen van Dacia niet goed en mooi zijn! De Duster bewijst zijn capaciteiten vooral in het terrein. De huidige MCv is een stuk kleiner geworden dan zijn voorganger. De Dokker VAN is wel ruim maar kan ik met het gezin niet mee op pad. De Sandero is ook een stuk kleiner dan de eerste generatie van de MCV.
Bij mij moet een auto vooral praktisch zijn. En hoewel er altijd verbeteringen aan te brengen zijn past de Lodgy wel goed bij mij vanwege de enorme laadruimte.
Er is dan ook al heel veel vervoerd in mijn lodgy. Van zakken met tuinafval tot aan huisraad. Maar als je zoveel vervoert dan merk je ook een nadeel van de Lodgy.
De achtervering is redelijk zacht te noemen. De auto gaat dus vrij snel achterover hangen. En mensen die veel met fietsen op de trekhaak onderweg zijn zullen dit ook merken omdat de overhang aan de achterzijde dan nog een stuk groter wordt.
Om dit achterover hangen op te lossen ben ik op zoek gegaan naar betaalbare mogelijkheden. Luchtvering is een dure optie en valt voor mij af. De originele veren vervangen door stuggere versies valt voor mij ook af omdat de auto zich dan in onbeladen toestand heel anders gaat gedragen.
De oplossing die voor mij het beste leek waren de hulpveren van het merk MAD. Via de plaatselijke onderdelenhandel heb ik een set besteld. Via de site van MAD is eenvoudig na te gaan wat er voor welke auto leverbaar is. Voor de Lodgy is dat de set HV-140585. In de beschrijving van de set staat dat deze in 45 minuten te monteren is. En ik kan je verklappen dat dat niet gaat lukken als je geen beschikking hebt over een hefbrug en veel ervaring met dit soort werkzaamheden.
Na het arriveren van de set werd het tijd om maar eens aan de werkzaamheden te beginnen. In de doos zitten twee mooie blauwe veren (nee, er is geen keuze in kleur). Ook bijgeleverd zijn extra veerschotels voor de nieuwe veren. Maar wat ook handig is: een handleiding in het Nederlands, met foto's!
Diverse filmpjes op het internet laten zien dat je de hulpveer zo in de hoofdveer draait en dat je zo klaar bent. Nou, dat is in ieder geval niet zo bij de Lodgy. Je begint met de auto zo neer te zetten dat je rondom voldoende ruimte hebt. Je moet namelijk aan beide zijden tegelijk werken! Dit heeft te maken met de stijfheid van de achterbrug.
Aan beide zijden is het noodzakelijk om de auto op te krikken; de wielen hoef je niet te verwijderen; het wordt er ook niet makkelijker van om ze wel te verwijderen. Voordat je de auto gaat opkrikken moet de onderste bout van de beide schokdempers worden losgedraaid en verwijderd. Schokdempers dempen de schokken en hebben dus geen verende werking. Ze zullen dan ook niet losschieten zoals een veer dat wel kan doen.
Nadat de schokdempers zijn losgenomen kun je de auto aan beide zijden opkrikken totdat de originele veren los in de schotels komen te zitten. Verder opkrikken heeft als gevolg dat de veren er gewoon onderuit vallen!
Je kunt nu het beste per kant de werkzaamheden uitvoeren. Trek voorzichtig de veer uit de veerschotels. De onderste veerschotel moet worden aangepast. Hier moet in het midden een gat in geboord worden van rond 11mm om de nieuwe veerschotel te kunnen plaatsen (deze komt dus bovenop de originele veerschotel).
Hoewel niet strikt noodzakelijk heb ik zelf eerst alle onderdelen schoongemaakt voordat ik ze heb teruggezet.
Bij het terugzetten moet je er goed voor zorgen dat de veerschotels weer op de juiste manier geplaatst worden. Je kunt aan de aftekeningen zien hoe de veer ingedrukt heeft.
Na het terugzetten van de veren zul je merken dat je nog steeds de veren los tussen de veerschotels hebt zitten. Laat de auto steeds een klein stukje zakken en controleer steeds weer de positie van de veren en de veerschotels. Houdt ook in de gaten dat de schokdempers op de juiste plek komen bij het laten zakken van de auto. Zodra de auto weer op zijn veren staat kun je de schokdempers op hun plek drukken en de bouten weer vastdraaien.
Hoewel ik zelf heel zorgvuldig ben geweest bij het monteren bleek bij de eerste rit dat er een paar vreemde geluiden waren. Dit bleek het "zetten" van de veren te zijn.
Voordat ik aan de werkzaamheden begon heb ik de hoogte van de achterzijde gemeten. Na de montage natuurlijk weer gemeten. Resultaat: de onbeladen auto is nu 2,5 cm hoger geworden! De auto rijdt heel goed onbeladen en voelt "strakker" aan; je merkt nauwelijks dat er hulpveren aanwezig zijn. Pas bij flinke belading zul je het echte voordeel merken.
Uiteindelijk ben ik ruim twee uur aan het sleutelen en schoonmaken geweest. Ik heb het moeten doen zonder hefbrug, gewoon op de vloer van de garage.