Navigatie in de auto
Tegenwoordig hebben veel auto's een navigatie systeem in het dashboard. Dit kan een geheel eigen systeem van de fabrikant zijn, maar ook een ingekocht systeem dat je in meerdere auto's kunt aantreffen.
Dacia doet hier ook al weer een tijdje in mee en biedt in de meeste modellen de mogelijkheid tot het leveren van het "Media NAV Evolution".
Dit is eigenlijk best wel een mooi en compleet systeem. Mijn Lodgy Stepway heeft het ook. Een mooi kleurenschermvan een fatsoenlijke afmeting zodat er voldoende informatie getoont kan worden.
Het systeem is veel meer dan een navigatie systeem. Ook is er Radio, een Media-player en de mogelijkheid om handsfree te bellen via bluetooth.
Navigatie
Dit artikel gaat echter over het navigatiedeel. De kwaliteit van een systeem wordt natuurlijk in grote mate bepaald door de kaarten die gebruikt worden.
Ik heb een paar weken geleden mijn systeem via de officiele website bijgewerkt door de nieuwste kaart te kopen. Deze kostte [euro=109]. Hiermee hoopte ik voldoende voorbereid te zijn voor de vakantie.
Helaas bleek dit helemaal niet te kloppen. De grotere wegen gaan tot nu toe wel goed. Maar ik heb wel gemerkt dat het systeem ook wel wat eigenaardigheden kent.
Bijvoorbeeld: Als er zich een afrit en een oprit in een binnenbocht van een weg bevinden wordt ik regelmatig daar langs gestuurd bij het kiezen van de snelste weg! Dit is me ook al overkomen bij een tankstation! De meesten onder ons weten echter wel dat dit nooit de bedoeling kan zijn.
Ook heb ik het meegemaakt dat ik een rotonde moest oprijden en de tweede afslag nemen. Eigenlijk dus oversteken. Echter, er kwamen maar drie wegen op de rotonde uit terwijl op het scherm een rotonde met vier wegen werd aangegeven.
En dan hebben we het niet over zeer recente wijzigingen aan het wegennet maar wijzigingen die al jaren geleden zijn uitgevoerd. Met andere woorden: ondanks het installeren van de nieuwste kaart loop je nog steeds jaren achter.
Updates
Ik heb ook een TomTom in gebruik. En als je hiervoor de nieuwste update aanschaft, is deze veel beter bij de tijd dan de kaarten die beschikbaar zijn voor het Media NAV Evolution.
Maar het beste bevalt mij toch nog steeds de Android-telefoon met Google Maps erop. Deze is veel accurater dan beide andere hier genoemde systemen.
Via internet zijn er voldoende aanbieders te vinden die een volledige Android radio aanbieden die dezelfde pasvorm heeft als de originele Media NAV Evolution. Het allergrootste voordeel: je hoeft niet meer te betalen voor kaarten die een heel eind achterlopen. Google Maps wordt immers automatisch bijgewerkt. Iets wat overigens ook bij TomTom kan met life-time updates.
Tel daarbij op dat het Media NAV Evolution in Nederland [euro=495] kost als optie en de kaarten ook niet bepaald gratis zijn en je weet dat je eigenlijk een geldverslindend systeem hebt. Ter info: bij onze zuiderburen kost exact hetzelfde systeem [euro=250] als optie.
En nog een kanttekening bij het Media Systeem van Dacia (overigens: dit zie je ook bij andere merken):
Het eerste systeem heette Media NAV. Dit is vervangen door de Evolution versie. Hiermee is het updaten van de systeemsoftware van de eerste variant stopgezet. De kaarten kun je nog wel updaten.
Alternatieven
Alleen al om bovenstaande reden geef ik de voorkeur aan een los systeem. Voor de prijs van het Media NAV systeem kun je met gemak een goede telefoon kopen en zodoende ook Google Maps of een TomTom met life-time updates. En dan houd je ook nog geld over om eens uit eten te gaan...
Na mijn vakantie zal ik me daar dan ook eens meer in verdiepen. Maar nog een keer een nieuwe update aanschaffen zal hier niet gebeuren.