Racegaas monteren op de Sandero
Wie een Dacia eens goed van dichtbij bekijkt, en dan bedoel ik vooral de grille, zal zien dat deze best wel grote openingen bevat.
Het is dus goed mogelijk dat er door deze openingen bijvoorbeeld een steen of kiezel komt. En als dat inderdaad gebeurt dan is schade aan de koeler het resultaat. Dat voorkom ik liever.
Bij mijn Lodgy (en ook mijn Logan MCV) heb ik daarom extra gaas aangebracht aan de binnenzijde van de bumper. Heel makkelijk is het niet want je komt er namelijk niet bij zonder het verwijderen van de bumper!
Maar goed, ik heb al ervaring bij twee andere Dacia's dus bij de Sandero zal het ook wel lukken. Het eerste wat ik doe is invertariseren hoeveel schroeven ik moet losdraaien en waar deze zitten. En dat zijn er best wel veel bij de Sandero.
Ik kom tot het volgende aantal:- 6 stuks bovenop de grille
- 2 stuks in de wielkast links
- 2 stuks in de wielkast rechts
- 2 stuks in het serviceluikje voor de mistlamp links
- 2 stuks in het serviceluikje voor de mistlamp rechts
- 4 stuks aan de onderzijde in de bumper
Door invertariseren kom je te weten waar je het beste kunt beginnen. Ik ben begonnen met de beide serviceluikjes bij de mistlampen. Dit zijn lastige kapjes want het bleek dat je ze niet helemaal kunt verwijderen! Na het verwijderen van de beide schroeven en de kunststof plug in beide kapjes kon ik ze aan de kant draaien.
Vervolgens heb ik aan de onderkant de 4 schroeven verwijderd. Overigens worden hier TORX-schroeven gebruikt.
De zijkant van de bumper zit vast met twee schroeven EN een klembevestiging daar waar de bumper tegen het spatbord aan komt. Met een beetje kracht kun je deze klemmen losmaken. Wel voorzichtig doen want je zit heel dicht bij de lak van het spatbord.
Voordat je de laatste zes schroeven verwijderd bovenop de grille is het wel handig om eerst de mistlampen af te koppelen. De beide mistlampen zijn met elkaar gekoppeld om vervolgens in één stekkerverbinding met het electrisch systeem te zijn verbonden. Deze ene stekker zit achter de bumper bij de rechter mistlamp aan het frame gemonteerd.
Nu kun je de zes schroeven bovenop de grille verwijderen. In principe blijft de complete bumper aan twee klemmetjes hangen, zelfs als alle schroeven verwijderd zijn. Voor de zekerheid kun je beter met twee personen zijn om de bumper te verwijderen want je loopt toch extra risico bij de beide spatborden. Dit geldt overigens ook als de bumper weer teruggeplaatst gaat worden!
Als alle schroeven verwijderd zijn kun je de bumper rechtstandig naar voren trekken en wegnemen. Om vervolgens aan de bumper te kunnen werken is een vrije ondergrond wel heel makkelijk. Ik heb de bumper op de werkbank gezet zodat ik overal goed bij kan.
Om de grote openingen in de bumper kleiner te maken heb ik gaas gekocht. En nee, geen kippegaas maar aluminium gaas speciaal voor dit doeleind. Het laatste wat je wil is dat er binnen de kortste tijd een roestig gaas zichtbaar is. Het gaas wordt ook wel "racegaas" of "racemesh" genoemd. Veel toeleveranciers van auto accessoires hebben dit. Het gaas dat ik heb opgehaald is van het merk "AutoStyle", een bekend merk in accessoires.
Maar ja, dat gaas past natuurlijk niet aangezien het een stuk van 125x25cm is. Dat wordt dus pasmaken. De verpakking van het gaas leent zich hier uitstekend voor. Ik heb eerst de hoogte gemeten die ik nodig had en dat uit de verpakking geknipt. Vervolgens de lengte gemeten en de strook ingekort. En nu komt het leuke werk. Er moeten namelijk stukjes worden uitgeknipt en schuintes aan het karton worden geknipt om uiteindelijk aan de juiste mal te komen.
Je hebt in totaal vier mallen nodig voor de benodigde stukken gaas. Het was een tijdje passen en meten maar het is gelukt om ze alle vier te maken. Vervolgens leg je de mallen één voor één op het gass en knip je ze uit met een daarvoor geschikte tang. Daarna kun je de stukken gaas passen. Als je ze goed hebt geknipt passen ze in één keer en kun je ze gaan vastzetten. Vaak wordt aangeraden om de stukken gaas rondom een centimeter grote te maken zodat je een rand hebt om om te buigen en vervolgens vast te lijmen met speciale lijm. Maar, met die omgezette rand krijg je het gaas niet op de plek.
Ik heb het dus anders gedaan. Voor het vastzetten heb ik "tyraps" gebruikt. Dit zijn kunststof binders voor éénmalig gebruik. Deze zijn in verschillende kleuren leverbaar maar ik heb natuurlijk de zwarte variant gebruikt omdat dit het beste kleurt bij de grille.
Als je het gaas naar behoren hebt gemonteerd kan de bumper er weer voor. Hoewel dit alleen te doen is, is het aan te raden dit met twee personen te doen zodat je de lak niet beschadigd. Het meest eenvoudig is het om de bumper eerst met de twee klemmetjes weer vast te drukken. Hierdoor weet je dat de bumper goed in het midden zit en wordt het eenvoudiger om de rest weer op de plaats te krijgen.