Chiptuning van mijn Dacia Lodgy
Wie deze website al langer volgt weet dat ik in 2007 een Logan MCV 1.6 16V heb gekocht. Deze auto heb ik bijna 10 jaar in gereden. Maar twee jaar na aanschaf kreeg ik vragen van bezoekers over het vermogen van de motor.
Daarop besloot ik om contact te zoeken met een chiptuner. Het verhaal hiervan vind je dan ook elders hier op de website.
Na de chiptuning heb ik nog 8 jaar probleemloos rondgereden met de MCV; De huidige eigenaar rijdt er ook al weer 2,5 jaar in.
Reden voor mij om weer eens contact te zoeken met een chiptuner nadat er vragen kwamen van bezoekers of dit ook mogelijk was bij de TCe motoren. Een korte zoektocht op het internet leerde mij dat het inderdaad mogelijk was.
Na het lezen van diverse recensies over verschillende bedrijven (je kiest toch niet de eerste de beste die je tegenkomt?) ben ik terecht gekomen bij Unlimited Tuning in Amersfoort. Het eerste contact verliep al direct heel prettig en een afspraak was snel gemaakt.
Bij aankomst werd de auto naar binnengereden. Het was voor mij nog wel een eindje rijden dus de motor was lekker op temperatuur. Om te kijken of de gedane belofte waar kon worden gemaakt had ik verzocht om de auto eerst zo op de rollenbank te zetten en te kijken of de motor overeenkomt met de fabrieksspecificaties. Uit voorzorg had ik onlangs al de bougies laten vervangen bij de dealer en het luchtfilter al zelf gewisseld.
De auto werd op de rollenbank gereden, uitgelijnd en vastgezet voor de eerste test. Als je zelf nooit boven de 2000 toeren komt dan kan zo'n rollenbanktest best wel eng overkomen. De chiptuner moet namelijk best wel een eind doortrekken en gasgeven om de juiste waarden te kunnen meten. En dat betekent doortrekken tot ruim 6000 toeren!
Na het bereiken van de meetwaarden wordt langzaamaan het toerental weer teruggebracht en krijgt de turbo ook de tijd om tot rust te komen. Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik direct naar de uitkomst van de meting.
De fabrieksopgave van de 1.2 TCe motor is 115PK en 190Nm. Resultaat van de meting: 123,5PK en 200Nm! Met andere woorden: de motor presteert beter dan verwacht!
Maar goed, dat is het eerste deel. Nu komt het saaie deel, namelijk de software uitlezen. Dit duurt eventjes. En daarna kan de specialist aan de gang om deze software zodanig te wijzigen dat je meer PK's en Nm's krijgt op een veilige manier. Een zichzelf respecterende tuner zal niet de grenzen opzoeken maar een veilige marge aanhouden.
De motor gaat meer vermogen leveren maar zal hierdoor echt niet zomaar slijten. Het maximale vermogen wordt immers maar een heel klein deel van de tijd gebruikt. En als je de TCe motor op de juiste manier gebruikt (eerst netjes warm rijden voordat je het vermogen wilt gebruiken en daarna de turbo netjes laat afkoelen met stationair draaiende motor) dan is er geen reden om aan te nemen dat chiptuning slecht is.
Na het aanpassen van de software en deze terugschrijven komt het moment van de waarheid. Wat is het uiteindelijke resultaat?
De 123,5PK is veranderd in 147,3PK (een toename van 23,8PK). Het koppel is ook toegenomen van 200Nm naar 245Nm (een toename van 45Nm).
Geen slecht resultaat! Dit komt nagenoeg overeen met datgene wat door Unlimited Tuning wordt beloofd op hun website. De auto wordt weer losgekoppeld van de installatie en de tuner maakt eerst zelf een korte rit. Daarna ben ik aan de beurt voor een proefrit. Een echte proefrit kan ik op een industrieterrein natuurlijk niet maken. Maar.. de motor springt keurig aan en draait stabiel stationair. Vervolgens rij ik rustig het terrein af en merk al direct verschil.
De auto reageert al direct beter op het gaspedaal. Eenmaal op straat kan ik het pedaal iets sneller indrukken. De algemene indruk is al direct dat de auto een stuk vlotter is. Ik rijd weer terug naar de werkplaats om het bezoek af te ronden en met de belofte dat ik een artikel maak vertrek ik huiswaarts.
De aanpassing aan de motor heeft best wel wat opgeleverd als je kijkt naar vermogen en koppel. Nou wil het geval dat ik een rustige rijder ben (Ik kan heel goed met 90 kmh op de cruisecontrol meerijden achter een vrachtauto). De vakantie is weer voorbij maar tijdens de 4029 km die ik afgelegd heb ben ik niet boven de 100kmh geweest. De cruisecontrol wordt zoveel mogelijk gebruikt.
Met drie personen en de laadruimte vol bagage heb ik een gemiddeld verbruik gehaald van 14,4 km per liter. Niet slecht maar het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave van 19,6km per liter bij gebruik buiten de stad. Want van die 4029 heb ik het overgrote deel op de snelweg gereden met 100kmh. Het verbruik had dus lager moeten zijn.
Met de tuning hoop ik dan ook dat de auto zuiniger zal worden met gelijkblijvende rijstijl. Zodra ik iets meer kan zeggen of het verbruik beter of slechter is geworden zal ik dat hier zeker melden.