Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Het isoleren van je Dacia Lodgy

05-05-2019
RichardMCV
Dacia Lodgy
0

Dacia Lodgy isolerenEigenlijk is het een uit de hand gelopen klus en was het helemaal niet de bedoeling om de hele auto te isoleren. Maar van het een kwam het ander.

Andere Luidsprekers

Het begon met het idee om andere luidsprekers te monteren. Hoewel de originele luidsprekers van de Lodgy helemaal niet slecht zijn wilde ik toch andere monteren. Een artikel hierover volgt later nog.

Nadat ik de bekleding van de voorportieren had verwijderd kreeg ik goed zicht op het binnenste van de deuren. En daarmee kwam ook het idee op om, nu de bekleding toch verwijderd was, om de deuren te isoleren.

Dus ben ik maar eens op internet gaan zoeken. Daarbij bleek wel dat je het zo duur en zo goedkoop kunt maken als je wilt. Twee merken sprongen er bij de zoektocht uit: namelijk SilentCoat en Dynamat. Elk merk heeft zo zijn eigenschappen. Na de klus afgerond te hebben, heb ik niet een specifieke voorkeur ontwikkeld voor een bepaald merk.

Na het verwijderen van de deurbekleding en het aanbrengen van SilentCoat in de deur had ik nog ruim materiaal over.

Weggooien

Weggooien is ook jammer dus ben ik begonnen aan het verwijderen van de bekleding in de laadruimte. Hiervoor was het echter handig om de achterbank te verwijderen. Zo gezegd, zo gedaan. Ondertussen werd de auto steeds kaler. De bekleding op de deuren had ik ook nog niet teruggeplaatst.

Volgende stap was het verwijderen van de voorstoelen. Hier was het wel oppassen aangezien er plofzakken (airbags) in zitten. Onder de stoelzitting zit een stekker waarmee de stoel verbonden is met het elektrisch systeem van de auto. Daarna de vier bouten per stoel losdraaien en de stoel uit de auto nemen.

Deurrubbers

Ook de deurrubbers moeten eraan geloven. Deze zitten in de openingen geklemd maar zijnprobleemloos te verwijderen en later weer te monteren. De deurrubbers dekken namelijk de randen van de bekleding af.

Schroeven en dopjes

Her en der op verschillende plekken zitten kunststof schroeven en dopjes die losgenomen moeten worden. Ze steken door de bekleding heen om deze op de plek te houden. Er worden verschillende soorten gebruikt dus noteer waar welke geplaatst waren.

Dacia Lodgy isolerenDe middenconsole geeft eigenlijk nog wel het meeste werk. Deze bestaat uit enkele losse onderdelen die je stuk voor stuk moet verwijderen. Dat begint met de kunststof kap die verbonden is met de schakelpookhoes. Deze kap moet losgenomen worden van de schakelpookhoes omdat anders het laatste deel, dat deels onder het dashboard zit, niet verwijderd kan worden. Let wel op bij het losnemen van de schakelpookhoes; de montage hiervan is eigenlijk niet bedoeld om weer los te nemen en kan snel afbreken.Daarna kun je de kap verwijderen die om de handrem op de bodem gemonteerd is. Denk daarbij aan de stekkers van eventuele schakelaars en de 12V aansluiting.

Bekleding verwijderen

Vervolgens kan de bekleding worden weggenomen. Dit is een klus die je beter met twee personen kunt doen. En wat blijkt dan? Daar waar de inzittenden hun voeten neerzetten zijn dikke piepschuimen blokken gelegd! Deze blokken staan vervolgens weer op extra bekleding. Vanwege de vorm van de blokken kun je ze later niet verkeerd neerleggen dus deze gaan er ook uit. Daarna gaat ook de extra bekleding eruit en je een hele kale auto!

Ontvetten

En dan komt het echte werk, namelijk alles zoveel mogelijk ontvetten zodat het isolatiemateriaal van SilentCoat en Dynamat goed vast gaat zitten. Bij het aanbrengen is het wel handig om een kunststof roller te gebruiken om het materiaal goed op de plek te drukken. Het aanbrengen moet wel zorgvuldig gebeuren om het maximale resultaat te halen. Je kunt beter een stukje overlappen dan een stukje metaal niet te beplakken.

Nadat alles beplakt is kan alle bekleding weer worden teruggeplaatst. Ik had hier eigenlijk wel een probleem verwacht omdat je nu eenmaal extra materiaal hebt toegevoegd maar dat was hier niet het geval.

Ook de rest kan weer worden teruggezet. Houdt er rekening mee dat bij een volgende onderhoudsbeurt de dealer waarschijnlijk bij het uitlezen van de computer zal zien dat er een "airbagstoring" is geweest; de stekkers zijn immers losgeweest onder de stoelen.

Resultaat

En het uiteindelijke resultaat: De Lodgy was al veel beter geisoleerd dan de MCV die ik gehad heb. En toch is hij nu nog stiller geworden. Ik ben dus blij dat ik alle werk gedaan heb, het was niet voor niets.

Voor diegene die deze klus gaat nadoen: Neem er de tijd voor. Zorg ervoor dat je de auto niet de volgende dag nodig hebt maar wel een aantal dagen kunt missen.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota