Nieuwe TCe100 voor de Duster
In de loop van de afgelopen jaren heeft Dacia al veel verschillende motoren toegepast voor de verschillende modellen. En daar is er sinds vorige week weer eentje bijgekomen!
Zoals ik laatst al schreef heb ik gereden met de Duster SCe115. Deze motor wordt nu vervangen door de TCe100. Deze komt als eerste beschikbaar in Frankrijk, in de Access- en Essentiel uitvoering.
Het persbericht meld het volgende:
De TCe 100 is vervaardigd in de Pitesti-fabriek in Roemenie en is een nieuwe generatie motor die het brandstofverbruik aanzienlijk vermindert en de prestaties aanzienlijk verbetert. De CO2-emissies en het brandstofverbruik van de Duster TCe 100 zijn 18% lager dan de SCe 115 die het vervangt, waardoor het qua benzinemotoren aan de top van zijn categorie staat.
Deze TCe100 is een driecilinder benzinemotor en is lichter en compacter dan de SCe115. Gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingdbak zou deze motor zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger.
De naam geeft het al aan: de motor beschikt over 100 PK. Het koppel bedraagt 160Nm bij 2750 RPM. De inhoud van deze driecilinder is 999cm3. Uiteraard is er weer voorzien in een stop&start systeem.
Gemeten volgens de WLTP is het gecombineerde verbruik 5,6L/100km. Dit is geen slechte waarde. Maar ik heb de TCe130 ook gereden en daar had ik een verbruik van 5,9L/100km. Deze TCe130 is een viercilinder die heel rustig loopt. En als ik mijn best had gedaan had ik wellicht het verbruik van de TCe100 kunnen evenaren.
De tijd zal het leren maar een Duster met een driecilinder zie ik geen gouden toekomst tegemoet. Maar als het mogelijk is wil ik deze graag eens proefrijden.
Opmerkelijk: Terwijl het persbericht aangeeft dat de motor voorzien is van een distributieriem, laat de video bij het persbericht een distributieketting zien!