Dacia Duster

Nieuwe TCe100 voor de Duster

04-08-2019
RichardMCV
Dacia Duster
17

Duster TCe100In de loop van de afgelopen jaren heeft Dacia al veel verschillende motoren toegepast voor de verschillende modellen. En daar is er sinds vorige week weer eentje bijgekomen!

Zoals ik laatst al schreef heb ik gereden met de Duster SCe115. Deze motor wordt nu vervangen door de TCe100. Deze komt als eerste beschikbaar in Frankrijk, in de Access- en Essentiel uitvoering.

Het persbericht meld het volgende:

De TCe 100 is vervaardigd in de Pitesti-fabriek in Roemenie en is een nieuwe generatie motor die het brandstofverbruik aanzienlijk vermindert en de prestaties aanzienlijk verbetert. De CO2-emissies en het brandstofverbruik van de Duster TCe 100 zijn 18% lager dan de SCe 115 die het vervangt, waardoor het qua benzinemotoren aan de top van zijn categorie staat.

Deze TCe100 is een driecilinder benzinemotor en is lichter en compacter dan de SCe115. Gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingdbak zou deze motor zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger.

De naam geeft het al aan: de motor beschikt over 100 PK. Het koppel bedraagt 160Nm bij 2750 RPM. De inhoud van deze driecilinder is 999cm3. Uiteraard is er weer voorzien in een stop&start systeem.

Gemeten volgens de WLTP is het gecombineerde verbruik 5,6L/100km. Dit is geen slechte waarde. Maar ik heb de TCe130 ook gereden en daar had ik een verbruik van 5,9L/100km. Deze TCe130 is een viercilinder die heel rustig loopt. En als ik mijn best had gedaan had ik wellicht het verbruik van de TCe100 kunnen evenaren.

De tijd zal het leren maar een Duster met een driecilinder zie ik geen gouden toekomst tegemoet. Maar als het mogelijk is wil ik deze graag eens proefrijden.

Opmerkelijk: Terwijl het persbericht aangeeft dat de motor voorzien is van een distributieriem, laat de video bij het persbericht een distributieketting zien!


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Dick
11-02-2020 om 18:21

Ik heb kort geleden ook een Prins gasinstallatie in laten bouwen. Een duster van 2016, 1.2 TCE met bijna 40.000 op de teller. Ik merk echt geen verschil met benzine, merk ook niets van het overschakelen. Tot nu toe heel erg tevreden mee. Verbruik is gemiddeld 1 : 11 op gas, 1: 13 op benzine.

Avatar
Anoniem
13-01-2020 om 12:26

Beste Richard, dat moet ik even toelichten, de software van de prins installatie is door prins aangepast. Er is dus niets aan de Duster motor software veranderd, alleen aan de lpg computer software. Wordt geschreven door Prins en wordt, op afstand, bij de lpg dealer in de lpg computer gezet.

Avatar
Clublid
RichardMCV
12-01-2020 om 22:20

Mooi dat je tevreden bent over de Duster op gas. Wel heb ik een vraagje: Door wie is de software aangepast? Is dat door de dealer gedaan of door het gas-inbouwstation?

Avatar
Anoniem
12-01-2020 om 22:01

Ik heb een duster Tce125 4x4 uit juni 2017 die niet af fabriek op lpg geleverd is maar wel gelijk bij aflevering een Prins installatie ingebouwd bij vd Bilt autogas. De auto liep goed op gas maar wel de eerste maanden geregeld motor storings lampje aan. Aanpassen van de software was nodig. Het heeft enige tijd in beslag genomen voor de software perfect was maar door de geweldige service van De firma Prins in Eindhoven en vdBilt, is alles perfect aangepast. Inmiddels 80000 km gereden zonder problemen.

Avatar
Anoniem
12-01-2020 om 15:44

Ik heb 3januari 2019 een Duster SCe 115 bifuel gekocht,grotere tank(102liter) onder laten leggen bij een LPG inbouwer en rijden maar.
Ook een software update gehad ivm het pendelen van het toerental,maar tov mijn ingeruilde MCV TCe90 (augustus 2018 3n april 2017)bifuel ws deze Duster een slak,niet vooruit te branden.
Inmiddels heb ik in juni 2019 deze Duster ingeruild voor een Dokker 115SCe bifuel(gastank onder laten zetten van 65 liter) en de dokker liep vanaf het eerste moment super,snel met optrekken en ook de tussensprint.
Nu wacht ik tot de Duster met de 100TCe bifuel motor geleverd gaat worden(verwacht in mei 2020) en ga deze dan aanschaffen,mits hij goed loopt en dat is dan voorlopig mijn laatste nieuwe auto.

Avatar
Clublid
RichardMCV
01-09-2019 om 23:28

Dat is een goede vraag. Ik zou zeggen van wel. Mijn Lodgy kan het ook, mijn MCV kon het ook. Is er bij je Duster een handleiding geleverd? Ik heb hier wel een duitse handleiding die het volgende aangeeft: "Druk bij ingeschakeld contact op de knop van het betreffende venster om deze te openen of te sluiten". Er worden verder geen bijzonderheden gegeven. De Duitse handleiding kan afwijken van de NL-versie.

Ik heb je vraag ook doorgestuurd naar mijn vraagbaak bij Dacia. Als ik een antwoord krijg zal ik je dat laten weten. Maar wat zegt je eigen dealer hierover?

Avatar
Anoniem
29-08-2019 om 12:23

Ik heb een Dacia Duster van juli 2019 voorzien van onder andere handsfree card. Als de motor draait kan ik de ramen bedienen. Als de motor uit staat kan ik met geen mogelijkheid de ramen meer bedienen. Weet iemand hoe dit moet..?? Als ik op de startknop druk met de versnelling in de neutrale stand en geen koppeling ingedrukt dan kan ik wel de ruitenwissers bedienen, de ventilator bedienen en het media gedeelte maar niet de ramen..!! Met een sleutelbediening (mijn vorige Dacia Duster) kon ik het kontakt aanzetten en kon ik de ruiten wel bedienen.
Als ik geparkeerd sta voor een gesloten brug b.v. en de motor heb ik uitgezet dan moet je zonder de motor te starten toch bij dit warme weer de ramen kunnen openen?

Avatar
Anoniem
22-08-2019 om 11:41

Dank voor je antwoord. Ik zal hier tzt vermelden wat het is geworden. En hierbij nogmaals als er iemand zijn Duster SCE 115 Bi Fuel april / mei wil verkopen hoor ik het graag.

Avatar
Clublid
RichardMCV
22-08-2019 om 11:24

Zojuist heb ik de volgende reactie ontvangen:

Als de motor omgebouwd wordt naar gas dan vervalt de garantie uiteraard. Volgens de importeur zijn de motoren niet geschikt om ze om te zetten naar bi-fuel. Echter weet ik uit de praktijk dat er een aantal mensen dit wel hebben gedaan en na 2 jaar nog tevreden waren.

Als je dus een Duster koopt van 2 jaar oud dan vervalt het laatste jaar garantie (Dacia geeft standaard 3 jaar fabrieksgarantie) volgens de importeur. Technisch gezien blijkt het dus wel te kunnen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een originele auto met LPG, dus de SCe115 versie. Zo weet je zeker dat je de volle garantie behoudt.

Avatar
Anoniem
22-08-2019 om 10:52

En het lpg installatiebedrijf waar ik het antwoord van kreeg was Jos Van Ommeren uit Haarlem http://www.ommeren-autogas.nl/

Avatar
Anoniem
22-08-2019 om 10:41

Klopt ik bedoel de SCe 115.

Avatar
Clublid
RichardMCV
22-08-2019 om 9:26

Ik denk dat je de SCe115 bedoeld in plaats van de TCe115. De SCe is een gewone motor (de S staat voor SAUGER). De TCe is een turbomotor (de T staat voor TURBO).

Ondertussen heb ik de vraag ook doorgestuurd naar mijn contactpersoon en hoop hier wat meer info over te krijgen. Als dat zo is dan stuur ik die door. Had je wellicht mijn artikel gelezen over de SCe115?

Avatar
Anoniem
22-08-2019 om 9:16

Dank voor je antwoord Richard. Ik ben van plan om april / mei een Duster van 2 ot 4 jaar oud aan te schaffen met max 50.000 op de teller. Als daar een LPG bij zit zoals de TCe 115 dan gaat het mogelijk die worden. Als die er niet is dan wordt het een Duster TCe 125 en daar wil dan eigenlijk LPG in. Mocht dus iemand van zijn Duster TCe 115 met LPG af willen in april / mei volgend jaar dan hoor ik het graag.

Avatar
Clublid
RichardMCV
22-08-2019 om 9:04

De enige TCe motor die af fabriek geleverd is met LPG die ik heb kunnen vinden is de TCe90 motor. In Duitsland stond deze op de bestellijst. Ik vind het antwoord van de LPG-inbouwer wel kort door de bocht. Ik lees hieruit dat hij dit type motor dus nog niet heeft aangepast. Ik weet dat bij de vorige motoren (dus zonder de turbo) er verschillen zaten in de motoren zelf. Bijvoorbeeld andere klepzittingen. Er zo werden er meer zaken af fabriek aan de motor aangepast, naast het feit dat er een LPG-installatie werd ingebouwd. Of dit bij de TCe motoren ook zo is weet ik niet. Het lijkt mij dat een Dacia-dealer hier een passend antwoord op zou moeten kunnen geven. Ik zal de vraag ook stellen aan mijn "huisleverancier". ALs ik antwoord heb zal ik het je laten weten. Mocht je besluiten tot inbouw dan is een verhaal met foto's voor een artikel natuurlijk altijd welkom!

Avatar
Anoniem
21-08-2019 om 12:55

Ik (Michiel) was mijn inloggegevens kwijt vandaar dat ik een ander account heb aangemaakt. Op mijn vraag aan de LPG inbouwer; "Kan in deze Dacia Duster met kenteken JS-085-Z LPG worden ingebouwd? Ontving het volgende antwoord: "Volgens autoweek is dit een multipoint injectie. Dus kan er lpg in." Wat vind jij hier van?

Avatar
Redactie
Léandro
20-08-2019 om 19:42

Mijn excuses voor het ongemak betreffende het ticket, hier wordt momenteel aan gewerkt. Helaas moet ik je vraag met nee beantwoorden; niet elk type is hiervoor geschikt. Dacia heeft zelf tot nu toe geen TCe motoren geleverd die op LPG werken. Daar waar Dacia de motoren wel geschikt maakte betrof het elke keer versies zonder Turbo. Dit waren in het verleden 1.6 en 1.4l motoren. De meest recente versie is de SCe 115 motor die overigens alweer uit het leveringspakket is genomen en die niet meer niet geleverd wordt. Afhankelijk van waarvoor je de auto wil gebruiken zou ik voor deze SCe-versie gaan. Ik heb hier zelf ook een testrit mee gemaakt en de auto beviel goed.

Avatar
Anoniem
20-08-2019 om 9:47

Hallo,
Ik ben Michiel en heb me zojuist geregistreerd op deze zeer informatieve website.
Probeer een vraag te stellen maar lukt niet via het Ticket.
Mijn vraag gaat over LPG.
Is iedere motor die in een Duster wordt geleverd geschikt om te rijden op LPG?
Ik overweeg om een Duster met max 50.000 op de teller aan te schaffen en daar vervolgens LPG in te laten zetten met een 70 liter tank.
Is daar de bijvoorbeeld de Tce 125 geschikt voor?
Groet Michiel