Dacia Duster

Proefrit met de Duster TCe150

27-07-2019
RichardMCV
Dacia Duster
0

Proefrit Duster TCe150Na een proefrit met de Duster met de SCe-115 motor en de TCe130 motor kon het natuurlijk niet anders dan een rit te maken met de Duster TCe150.

Van mijn "huisleverancier" heb ik de Duster met de TCe150 motor mogen lenen voor een proefrit. Ach, en zo verschillend is deze nu ook weer niet ten opzichte van de TCe130 versie. Allebei hebben een stuur, stoelen, banden, enz, toch?

Dat klopt ten dele. In principe zijn het beide dezelfde auto's. Er is wel verschil in de uitvoering natuurlijk. En er zit verschil in de motoren.

Proefrit Duster TCe150De TCe130 heeft 130PK en 240NM; de TCe150 heeft 150PK en 250NM. Na de proefrit met deze drie motorvarianten heb ik zelf wel een duidelijke voorkeur voor een bepaald motortype. Dit is echter wel mijn persoonlijke mening.

De TCe150 was gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen (5 bij de SCe115). Net als bij de TCe130 heeft de TCE150 dezelfde cilinderinhoud, namelijk 1333cm3.

Goochelen met motoren

Renault (Dacia) gebruikt verschillende typen turbomotoren. Zo kan de TCE150 bijvoorbeeld motortype M5M hebben (in gebruik voor vermogens van 150/165/190/200/205pk), maar ook de H5H zou kunnen (in gebruik voor vermogens van 115/130/140/150/160pk). Dit laatste motortype is het enige type dat voor de TCe130 in gebruik is.

In de beide artikelen over de SCe115 en de TCe130 is al veel gezegd dus dit artikel is daarom wat korter aangezien de overige verschillen minimaal zijn en meer afhangen van de uitvoering dan van motortype.

Want ook zaken zoals: draaicirkel, aantal deuren, zitplaatsen, wielbasis, afmetingen, gewichten, bandenmaat enz komen allemaal overeen.

Hieronder vind je foto's van de prachtige witte Duster die ik meegehad heb:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.