Proefrit met de Duster op gas
Terwijl in het buitenland er meer versies rondrijden van de Duster is deze in Nederland met maar weinig motorkeuze leverbaar.
Hier kennen we op dit moment 1 benzinemotor die leverbaar is als TCe130 GPF of TCe150 GPF, of de SCe 115 Bi-Fuel. En deze laatste heb ik voor dit artikel tot mijn beschikking gekregen van mijn Dacia-hofleverancier, de Firma Munsterhuis.
Motor
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen. Hij heeft een inhoud van 1598 cm3. Het maximale vermogen bedraagt 84kW oftewel 115pk. De TCe motor is een directe inspuiter en voldoet momenteel aan de EURO6-norm.
Gegevens
De topsnelheid (eigenlijk niet belangrijk want je mag het toch bijna nergens rijden) bedraagt 169 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u bedraagt 12,6 sec. Bij het verbruik maakt het uit op je op LPG danwel benzine rijdt.
Verbruik
Verbruik op gas:
- Verbruik in wegcyclus (l/100km) = 8,2
- Verbruik in volledige cyclus (1/100km) = 7,5
- Verbruik in stadscyclus (l/100km) = 10,4
Verbruik op benzine:
- Verbruik in wegcyclus (l/100km) = 6,0
- Verbruik in volledige cyclus (1/100km) = 6,8
- Verbruik in stadscyclus (l/100km) = 8,5
Nu lijkt het dat rijden op LPG een stuk duurder is omdat het verbruik veel hoger is. Maar op dit moment bedraagt het verschil tussen 1 liter LPG en 1 liter benzine bijna een hele euro! Nadeel van LPG: de tank is een stuk kleiner dus je mag vaker een tankstation bezoeken dan wanneer je alleen op benzine rijdt. Voordeel van LPG: aangezien je twee tanks onder je auto hebt hangen wordt je actieradius sterk vergroot!
Gewichten
Het gewicht van de Duster valt nog best mee, zeker in vergelijk met andere SUV's. De versie op LPG heeft een ledig gewicht van 1240 kg en heeft een maximaal geremd aanhangergewicht van 1400 kg.
Proefrit
Ik heb de Duster maar eens flink de sporen gegeven om te kijken hoe het rijden op LPG bevalt. Bij een gewone rijstijl merk je er helemaal niets van dat je op LPG rijdt. Je ziet het alleen aan de indicator links van het stuur waar met kleine LED's de inhoud van de gastank (bij benadering) wordt aangegeven. Mocht je willen overschakelen op benzine dan druk je op het knopje midden op de indicator en een oranje lampje geeft dan aan dat je omgeschakeld hebt. Je voelt het overschakelen echter niet.
Verschil in rijden
Zoals gezegd, bij een rustige rijstijl merk je geen verschil. Ga je iets pittiger rijden dan is er wel een verschil. Op benzine is de motor "gretiger" en voelt daardoor vlotter aan. Op LPG merk je dan dat wanneer je wilt gaan schakelen en dus het gaspedaal loslaat, de toerenteller nog iets doorloopt en daarmee dus ook het toerental van de motor.
Boordcomputer
De boordcomputer van de SCe115 is heel anders dan die van de TCe uitvoeringen. Hij heeft namelijk veel minder functies! Dat heeft te maken met het feit dat bij benzinemotoren er een vlotter in de tank aanwezig is waardoor het niveau van de brandstof te controleren is. Een gassensor werkt echter op een andere manier waardoor de boordcomputer bepaalde waarden zoals gemiddelverbruik en actueel verbruik niet aan kan geven.
Middenconsole
Op de middenconsole vind je diverse knoppen weer zoals de knoppen voor:
- Start en stop functie
- ECO stand
- Gevarenlichten
- Deurvergrendeling
- Parkeersensoren
- Achterruitverwarming
- Airco
- Recirculatie
- camerasysteem
Bediening
De airco in deze Duster werkt automatisch en is instelbaar tussen de 17,5 en 26,5 graden. De instelling gebeurt door middel van een draaiknop die de waarde weer geeft. Ook de ventilator en de keuze van de ventilatie openingen worden met een draaiknop ingesteld.
Camera's
Een leuke gimmick zijn de 4 camera's waarover deze auto beschikt. Hij heeft niet alleen een camera voor het achteruit rijden, ook camera's in de buitenspiegel en in de grille aan de voorzijde helpen je met parkeren. In brochures zie je de camerabeelden altijd prachtig op het scherm. In de praktijk is dat natuurlijk lang niet altijd het geval. Tijdens mijn rit was het aan het regenen en dat zie je dan ook weer aangezien de cameralenzen ook nat worden. Hierdoor vertekent het beeld.
Desondanks blijven de beelden wel heel herkenbaar (uitzondering: als je net lekker door een modderig terrein hebt gereden kan het zijn dat je niet ziet vanweg modder op de lenzen). Dan zul je toch even moeten uitstappen en de lenzen schoonmaken.
Dode hoek
De Duster was uitgerust met een dode hoek indicator in de buitenspiegel. Hoewel het systeem werkt wanneer het nodig is, gaf het ook af en toe een valse melding. Wellicht had dit te maken met het feit dat het regende waardoor de sensoren nat worden of vanwege het feit dat de sensor aan de voorzijde beschut lag vanwege de wielkastbescherming.
Hieronder vind je nog een aantal foto's van interieur en exterieur: