Dacia Duster

WLTP; informatie van Renault

28-01-2019
RichardMCV
Overig
0

Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest over de uitstoot van auto's en dat zal alleen maar erger worden. Als het aan de overheid ligt rijden we over tien jaar alleen nog maar electrisch. Het heeft ook invloed gehad op de manier waarop de zuinigheid van auto's werd gemeten.

Daarom is er gekozen voor een andere manier van meten. Hieronder vind je een tekst die gepubliceerd is door Renault Duitsland waarin ze de meest voorkomende vragen beantwoorden.

Wat betekent WLTP?

WLTP is een testprocedure die meer duidelijkheid verschaft over emissieniveaus. De nieuwe testprocedure voor het meten van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot ligt veel dichter bij het dagelijkse rijgedrag. Op basis van echte rijgegevens, verzameld uit drie continenten, helpt het in de toekomst om een ​​realistische rit te simuleren, zelfs onder laboratoriumomstandigheden.

In een meerjarig analyse- en besprekingsproces heeft het VN-forum op basis van de gegevens de nieuwe rijcyclus ontwikkeld met de naam: "Worldwide lichte voertuigen Procedure Test" (WLTP), die bindend is voor het Europees niveau en in de toekomst internationaal geldig moet zijn.

Dus WLTP houdt niet alleen rekening met verschillende situaties en snelheden in het verkeer, maar ook met de verschillende uitrustingsniveaus en het gewicht van een auto.

Waarom wordt WLTP ingevoerd?

Het brandstofverbruik, samen met de vastgestelde CO2-waarde, is een essentieel criterium voor de aankoopbeslissing. Om de meest nauwkeurige en vooral realistische analyse van deze gegevens te verkrijgen, moest een nieuwe, meer gedetailleerde procedure worden ontwikkeld.

De tot nu toe in de Europese Unie gebruikte testmethode was gebaseerd op de zogenaamde "Nieuwe Europese rijcyclus" (NEDC) van 1992. De NEDC-procedure veranderde echter niet met dezelfde dynamiek als de ontwikkelingen in de automobieltechnologie, de rijmogelijkheden en laboratoriumomstandigheden.

Met de WLTP-gegevens over het verbruik wordt respectievelijk het bereik op basis van een objectieve en reproduceerbare testprocedure bepaald, waardoor de vergelijkbaarheid van de verschillende modellen ontstaat en daardoor representatief is voor het huidige gebruikelijke rijgedrag.

Van NEDC naar WLTP

Tot 31 augustus 2017 was de geïntroduceerde NEDC het geldige certificeringsprotocol. Aangezien de voertuigen in de laatste 30 jaar drastisch zijn veranderd, vervangt het WLTP nu de NEDC.

Dus wat is anders? Allereerst is de WLTP-cyclus langer en dynamischer dan de NEDC. De testsnelheden zijn hoger. Het temperatuurbereik is groter maar ook alle voertuiguitrusting is in aanmerking genomen. De resultaten komen dus dichter bij de emissies onder dagelijkse rijomstandigheden.

Hoe werkt het?

Snelheid, afstand en lengte van het proces resulteren in de belangrijkste WLTP-parameters, die alleen nauwkeurig kunnen worden bepaald door objectieve meetomstandigheden. Realistische resultaten in termen van brandstofverbruik maken het eenvoudiger om bedrijfskosten te beoordelen en ze objectiever te vergelijken na aankoop.

De testduur is met 50% verhoogd en duurt nu 30 minuten, getest in vier verschillende snelheidsniveaus. Ook wordt rekening gehouden met de frequentere acceleratie tot aan de snelheidslimiet van 130 km / u, wat resulteert in een hogere gemiddelde snelheid van 46,6 km / u in plaats van de vorige 33,6 km / u.

In de WLTP-testprocedure worden ook metingen uitgevoerd op een volledig uitgerust voertuig. Ook speciale uitrusting voor gewicht en aerodynamica zal worden overwogen. Door de testspecificaties te specificeren, wordt ook aandacht besteed aan de temperatuur en de staat van de banden. De WLTP-testprocedure levert daarom een ​​reeks van gegevens betreffende het brandstofverbruik op dat veel specifieker en dus realistischer is.

Wat zijn Real Drive Emissions (RDE)?

Hoewel de voorwaarden van de WLTP-testcycli strenger zijn dan die van het NEDC-protocol, houden ze nog steeds geen rekening met alle parameters van feitelijk voertuiggebruik. Dit is waar de Real Driving Emissions (RDE) -tests in het spel komen. De RDE-test vindt plaats onder echte rijomstandigheden op de weg. Het is een aanvulling op de WLTP-certificering door de feitelijke emissies van verontreinigende stoffen te controleren.

Vanaf wanneer gaat de WLTP in?

Vanaf september 2017 tot september 2018 moeten alle nieuw geïntroduceerde voertuigen (nieuw model / nieuwe motor) WLTP-gecertificeerd zijn. Vanaf september 2018 moeten alle nieuwe voertuigen WLTP-gecertificeerd zijn.

Om het voor u als klant gemakkelijker te maken en voor een betere vergelijkbaarheid te zorgen, worden tegen het einde van 2018 alle gegevens over het brandstofverbruik weergegeven in overeenstemming met de huidige NEDC-certificering. Voor dit doel worden de resultaten van alle voertuigen die al WLTP-gecertificeerd zijn, omgezet in de equivalente NEDC-resultaten. Vanaf januari 2019 zullen alle gepubliceerde benchmarks uitsluitend gebaseerd zijn op WLTP's.

Wat betekent dat voor de rijder?

Het is belangrijk op te merken dat noch de voertuigprestaties, noch het werkelijke brandstofverbruik wordt beïnvloed door het gebruik van het certificeringsprotocol.

Naar verwachting zullen de CO2-emissies en het brandstofverbruik door fabrikanten worden gepubliceerd, volgens WLTP, omdat het nieuwe protocol de werkelijke rijscenario's beter weerspiegelt.

Simpel gezegd, WLTP is nauwkeuriger dan NEDC, maar het verandert niets aan het feitelijke stroom- en verbruiksniveau.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.