15th Anniversary Logan MCV in Bleu Iron
Belofte maakt schuld en dus volgt er hier een artikel over de Logan MCV in de 15th Anniversary uitvoering. De Logan MCV is hier de derde in deze serie. Maar er is ook nog een vierde EN zelfs een vijfde model!
Het vierde model is de Lodgy maar ik heb nog geen dealer gevonden die deze had staan. En het vijfde model is de Logan Sedan. Deze is echter niet leverbaar in Nederland via de reguliere kanalen. Wij blijken veel te praktisch ingesteld te zijn en willen dan ook graag auto's met mogelijkheden te over. Een kofferbak met een beperkte opening hoort daar niet echt bij.
Als er een Logan MCV opdoemt in je achteruitkijkspiegel dan kun je nog in verwarring worden gebracht door het feit dat de Sandero er precies zo uitziet aan de voorzijde. Grille, motorkap, koplampen, stylingelementen, alles ziet er hetzelfde uit. Het verschil tussen beide modellen ga je dan ook pas zien NA de eerste deurstijl.
Ook als je op de bestuurderstoel gaat zitten en je bekijkt het dashboard dan zie je het verschil niet. De deurbekleding heeft verder geen speciale kenmerken meegekregen zoals dat bij de Duster wel het geval was. Pas als je gaat kijken naar de middenconsole dan gaan er verschillen optreden.
De voor Nederland bestemde modellen van deze serie hebben allemaal dezelfde kenmerken meegekregen en ik heb ze al eerder genoemd: de blauwe streepjes op de luchtroosters, blauwe omranding op de middenconsole, het "15" logo op de achterste stijl,de blauwe inzetstukken in de bekleding, vloermatten met een blauwe rand, de wielcovers met het blauwe logo,speciale instaplijsten, folie op de deurstijlen. Ook deze versie heeft een van binnenuit te openen brandstofklep.
De hier aangetroffen versie van de Logan MCV is een zogenaamde "bifuel" versie. Met andere woorden: hij doet het op LPG en hij doet het op benzine. Gezamelijk levert dat wel een leuke actieradius op, met twee brandstoftanks. Daar waar de benzinetank onder de auto hangt is de LPG-tank verstopt onder de laadvloer van de bagageruimte. Er is dus geen plek voor een reservewiel!
De bagagevloer kun je in delen opklappen om jezelf toegang te verschaffen tot de extra bergruimte, want die is er dan weer wel. Er is een smalle ruimte voorzien tussen LPG-tank en de binnenzijde van de achterbumper. Hier kan het luchtpompje dan weer mooi liggen en wat andere kleine zaken. De aansluiting voor het LPG-pistool zit keurig achter dezelfde klep verwerkt als de tankdop voor de benzine (euro 95 en/of euro 98).
Het rijden op LPG heeft voor sommige mensen wel een nadeel: de boordcomputer geeft veel minder opties weer dan wanneer je alleen op benzine rijdt. De versie die hier bij de firm Herwers in de showroom aanwezig is heeft "maar" 3 weergaves:
- Totaalteller;
- Dagteller;
- Buitentemperatuur.
En dat is ook wel logisch. Want wat moet een verbruiksmeter weergeven wanneer je op LPG rijdt? Het opname-element zit immers in de benzinetank. Tijdens het rijden op LPG maak je wel kilometers maar verbruik je geen benzine dus de weergave zou geheel onrealistische waarden weergeven. En ja, het zou technisch mogelijk zijn om deze verbruiksmeter alleen weer te geven als je op benzine rijdt. Maar wat is de praktijk? De meeste kilometers zul je op LPG rijden.
Mijn Lodgy op benzine kent maar liefst 11 verschillende weergaven op de boordcomputer. Maar de meeste daarvan zie ik eigenlijk nooit. In het begin is het leuk om ze allemaal te zien maar naar verloop van tijd wissel je steeds minder vaak tussen de verschillende schermen.
Maar één scherm heb ik wel gemist bij de Logan MCV: het resetscherm voor het bandendruksysteem. Op de zijkant van de deur aan bestuurderszijde is een sticker geplakt met daarop een verwijzing naar dit systeem. Het geeft aan dat je de banden op de juiste druk moet brengen (voor deze MCV: 2,2 bar voor en 2,1 bar achter) en vervolgens de knop van de boordcomputer langer dan 3 seconden moet indrukken om de instelling te resetten. Maar terwijl ik bij mijn Lodgy dit scherm tegenkom als ik door de boordcomputer "blader" zie ik dit scherm niet bij deze MCV. Maar het kan heel goed zijn dat het pas tevoorschijn komt wanneer het relevant is, met andere woorden wanneer de druk in één of meerdere banden te laag is.
Verbruiksgegevens volgens opgaaf Dacia
Het verbruik van benzine en LPG is niet gelijk. Daarom hieronder de verbruikscijfers van de MCV. Ik ben uitgegaan van de gegevens op de Franse site van Dacia aangezien die het meest compleet bleek te zijn in de gegevens. En aangezien het om dezelfde auto gaat mag dit geen probleem zijn:
Benzine (50 liter tank):
- Gemiddeld verbruik volgens NEDC-opgave: 4,8 liter/100km (1:20,8)
- Gemiddeld verbruik volgens WLTP-opgave: 5,9 liter/100km (1:16,9)
- Gemiddelde CO2-uitstoot volgens NEDC-opgave: 110 (g/km)
- Gemiddelde CO2-uitstoot volgens WLTP-opgave: 134 (g/km)
LPG (32 liter tank):
- Gemiddeld verbruik volgens NEDC-opgave: 5,9 liter/100km (1:16,9)
- Gemiddeld verbruik volgens WLTP-opgave: 7,4 liter/100km (1:13,5)
- Gemiddelde CO2-uitstoot volgens NEDC-opgave: 98 (g/km)
- Gemiddelde CO2-uitstoot volgens WLTP-opgave: 121 (g/km)
Als je met bovenstaande gegevens aan het rekenen gaat dan kom je op een theoretisch gemiddeld bereik:
Benzine:
- Volgens NEDC: 50 liter x 20,8 = 1040km
- Volgens WLTP: 50 liter x 16,9 = 845km
LPG:
- Volgens NEDC: 32 liter x 16,9 = 540km
- Volgens WLTP: 32 liter x 13,5 = 432km
Let wel: dit zijn theoretische waarden! In de praktijk zal dit niet realiseerbaar zijn. De benzinetank bijvoorbeeld rij je bij voorkeur niet helemaal leeg dus dat heeft al invloed op het aantal te rijden kilometers.
De WLTP-norm is de nieuwste norm en die ligt dichter bij het werkelijk verbruik dan de NEDC-norm. Houd je daarbij rekening dat je de tank nooit helemaal leeg rijdt dan zou een bereik van ongeveer 1000km met beide tanks haalbaar moeten kunnen zijn.
Enkele uitrustings-specificaties:
- Stop & Start systeem
- Antiblokkeersysteem (ABS) met Elektronische Rembekrachtiging EBV
- Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met Hill start assist
- Noodstopbekrachtiging
- Zijairbags vóór
- Led dagrijverlichting
- Front airbag passagier (uitschakelbaar)
- Schakelindicator
- Zijairbags vóor
- Cruise control met snelheidsbegrenzer
- ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Zonwerend glas rondom
- Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
- Elektrisch bedienbare buitenspiegels
- Stuurwielbediening multimedia- en navigatiesysteem
- Middenarmsteun vóór
- Met leder bekleed stuurwiel
- Achterbankleuning neerklapbaar in 2 delen (1/3-2/3)
- Mistlampen vóór
Enkele technische specificaties:
- Voorwielaandrijving
- LPG en Bezine
- Motorinhoud 999cm3
- Multipoint injectie + Turbo
- Milieunorm EURO6
- Handgeschakelde 5 versnellingsbak
- Ledig voertuiggewicht 1141kg
- Maximaal aanhanggewicht geremd 1110kg
- Nuttig laadvermogen 382kg
- Totale lengte 4528mm (Stepway)
- Totale breedte 1761mm
- Totale hoogte 1518mm
- Wielbasis 2635mm
- Vrije hoogte 174mm
- Minimale bagageruimte 573 liter
- Maximale bagageruimte 1579 liter
- 5 zitplaatsen
Wil je alle specificaties dan kun je deze uiteraard vinden op de website van Dacia Nederland.
Bij een artikel horen natuurlijk ook foto's van de auto. Onderstaande foto's zijn bij mijn bezoek vorige week door mij gemaakt in de showroom van Dacia-dealer Herwers: