Dacia Duster
Homepagina
Inloggen
Registreren
Archief
Modellen
Wallpapers
Downloads
FAQ
Dacia's van leden
Handleiding aanvragen
Historie
Lakkleuren
Fabrieken
Dealer-lijst
Terugroep-acties
Kleurplaten
Statuten
Voorwaarden
Privacy
Contact

Dacia Spring en tweelingbroer Renault K-ZE

30-10-2020
RichardMCV
Dacia Spring
0

Spring vs K-ZEAl jaren worden de diverse modellen elder in de wereld onder andere namen uitgebracht. Zo werd de Dacia Duster een Renault Duster, een Dacia Logan Sedan een Renault Logan sedan, een Nissan Aprio (Mexico) en zelfs een Mahindra Logan Sedan (India). De eerste serie Dacia Logan MCV werd een Renault Tondar90 (Iran) en zelfs een Lada Largus Rusland). En de Dacia Logan Pickup? Die werd een Nissan NV200 (Zuid-Afrika).

Maar nu worden de rollen omgedraaid. Nu mag een Renault model zowaar een Dacia worden. Dit heeft in dit geval alles te maken met de uitstootnormen tegenwoordig. Elk automerk moet voldoen aan bepaalde normen. Hierbij wordt Dacia gezien als apart merk.

Dacia zal dus ook mee moeten doen met de milieunormen die hier in Europa gelden. En aangezien in de afgelopen 15 jaar er behoorlijk veel Dacia's zijn verkocht in Europa heeft Dacia dus ook weinig keus.

Een groot voordeel heeft dacia echter wel. Ze kan shoppen in de magazijnen van Renault en dus ook gebruik maken van de techniek die bij Renault wordt gebruikt. En dat is precies wat er nu gebeurt met het eerste elektrische model van Dacia, de "Spring".

Spring vs K-ZEIn China heeft Renault een fabriek staat waar onder andere de Renault Captur wordt gemaakt voor de lokale markt. Maar ook de Renault K-ZE vind er zijn oorsprong. En wat Renault al jaren doet met modellen van Dacia's, doet ze nu met een model van Renault.

Heel oneerbiedig gezegd: Er wordt een ander logo op voor-en achterzijde geplakt en klaar. Zo kort door de bocht is het nou ook weer niet maar het komt wel in de buurt. Waarom zou je een nieuwe auto ontwikkelen (hoge kosten) als je elders in de wereld al een passende oplossing hebt?

De Renault K-ZE en de Dacia Spring zijn net geen identieke tweeling. Ze hebben een eigen grille met logo, aan achterzijde ook hun eigen logo; de achterlichten zijn ook aangepast. En verder zijn ze op kleine details verschillend. Maar zelfs bereik, oplaadtijd, accugrootte, bodemvrijheid zijn hetzelfde.

De uitrustingen zullen wel verschillend zijn. Europa kent immers andere eisen aan bijvoorbeeld de veiligheidssystemen. Hieronder vind je een drietal foto's van de Spring en een drietal foto's van de K-ZE om de overeenkomsten te laten zien:

Voorzijde:

Achterzijde:

interieur:


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.
Powered by Rovota