De electrische Dacia komt natuurlijk niet zomaar eventjes "uit de lucht" vallen. Renault/Dacia probeert de kosten natuurlijk zover mogelijk te drukken om een heel betaalbare auto neer te zetten.
En dat zullen ze ook wel moeten. Met de milieu-eisen van tegenwoordig ontkomen ze niet meer aan de elektrificatie van het wagenpark.
De Dacia Spring is feitelijk het jongere broertje van de Renault K-ZE. Deze K-ZE stamt op zijn beurt weer af van de Renault Kwid die in 2014 al het levenslicht zag als conceptcar in India.
We weten allemaal dat vrijwel geen enkele conceptcar ongewijzigd het produktiestadium haalt. En dat zal voor de Spring (klinkt eigenlijk niet zo lekker als bijvoorbeeld Sandero, Logan of Duster) niet anders zijn. De kekke kleuren aan de buitenzijde verwacht ik niet weer te zien; eerder de uitvoering die we hieronder zien als Renault K-ZE:
Hoewel we de specificaties nog niet weten kunnen we de K-ZE wel als uitgangspunt nemen om een indruk te krijgen.
De K-ZE heeft een wielbasis van 4233mm en een bagageruimte van 300 liter. Voor dit formaat auto zeer acceptabel. De auto beschikt over een 28.6 kwh batterij en een vermogen van ongeveer 120Nm. De voorwielen worden aangedreven. De maximum snelheid ligt op ongeveer 105 kmh. Voor de Europese markt is dat niet veel dus het zou kunnen zijn dat dit nog verhoogt wordt. Nadeel: actieradius gaat dan wel naar beneden.
Overigens: de actieradius van de K-ZE is nu vastgesteld op 250 kilometer. En je zou deze kunnen vergroten maar dat heeft als nadeel dat de auto weer zwaarder wordt en niet te vergeten ook duurder. Gilles Normand, hoofd elektrische auto’s bij Renault, geeft aan dat een grotere actieradius de prijs te veel zou doen stijgen.
En voor een stadsauto is het ook minder van belang wat de actieradius is. De K-ZE zal niet in Europa worden geproduceerd maar alleen in de fabriek in Shiyan (China). Waar de Elektrische Spring gemaakt zal gaan worden is nog niet bekend gemaakt.
En wat het interieur betreft: daarvan heb ik nog geen afbeeldingen gezien. Een idee wat het zou kunnen zijn zien we hieronder, ook uit de K-ZE:
Met de electrische Dacia voegt Renault weer een auto toe aan de vloot van emissievrije auto's. Renault heeft zelf al bijvoorbeeld de ZOE, Twizy, Kangoo ZE, Master ZE en de Clio E-Tech en de nieuwe Captur E-Tech. Ook de Megane E-Tech is onderweg. Hieruit kunnen we vrijwel zeker concluderen dat er ook onder de Dacia merknaam nog meer varianten zullen volgen die niet meer op benzine, diesel of LPG rijden maar genoegen nemen met elektra.
En hoe zou de motorruimte eruit kunnen zien van zo'n electrische Dacia? Heel veel componenten die we nu nog nodig hebben vervallen straks. Als de Spring een kopie van de K-ZE wordt dat zou het er wel eens zo uit kunnen gaan zien:
Lekker ruim dus. Maar of die ruimte gebruikt mag worden als extra bagageruimte?