Dacia Duster

De Dacia Spring al duidelijker in beeld

25-08-2020
RichardMCV
Overig
0

Dacia SpringOok Dacia ontkomt niet aan elektrificatie. Daarom is het studiemodel "Spring" onlangs onthuld. Met diverse frivole elementen is het een opvallende verschijning.

Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als deze opgediend wordt. De "Spring" zal dan ook niet één op één in produktie worden genomen. De onthulling van een aantal patentschetsen geven dit ook aan. Deze patentschetsen zijn ondertussen op veel websites weer te vinden.

Door te beginnen met elektrificatie zal de gemiddelde uitstoot bij Dacia afnemen. Dit is nodig om aan de milieu-eisen te voldoen. Door auto's te leveren in Bi-Fuel versies is al een stap in de goede richting gemaakt aanezien deze minder uitstoten (op papier) dan de benzineversies.

Dacia SpringDe patentschetsen tonen feitelijk een omgebouwde K-ZE. De buitenkant is overgoten met een Dacia-sausje. De foto's van de binnenkant moeten we nog even op wachten.

De afmetingen van de "Spring" zullen grofweg overeenkomen met die van de K-ZE: 3.74 meter lang, 1.58 meter breed en 1.48 meter hoog. Het verschil zit niet alleen aan de buitenzijde. Voor de Europese markt zal de auto van diverse veiligheidssystemen worden voorzien omdat er anders simpelweg geen typegoedkeuring zal worden gegeven.

Enerzijds zullen deze systemen prijsverhogend werken. Anderzijds worden volledig electrisch auto's (nog) belastingtechnisch gestimuleerd. Veel motorgegevens zijn nog niet bekend. De verwachting is dat deze een vermogen zal hebben van ongeveer 45PK en 120 Nm koppel. Het bereik wordt geschat op ongeveer 250km volgens de NEDC, De WLTP-berekening komt op grofweg 190 km.

Dacia SpringHoewel dit geen groot bereik is zal de "Spring" ook niet een typische "vertegenwoordigers-auto" worden. De meeste consumenten rijden dagelijks geen 190-250 km en zullen dus voldoende hebben aan dit bereik. Opladen kan zowel thuis als wellicht bij de werkgever.

Als je de patentschetsen bekijkt dan valt al op dat hier, ten opzicht van het studiemodel, geen aansluiting voor de stekker op het spatbord te vinden is. Wellicht zit deze achter de normale benzineklep. De ons al bekende chromen delen voor op de grille zijn nieuw vormgegeven. Toch is de neus van deze nieuwe telg zeer herkenbaar gebleven.

De gewijzigde koplampen vallen wel op. Net als de knipperlichten trouwens, deze zitten nu in de spiegelkappen gemonteerd.

Maar het blijft nog even afwachten op de definitieve foto's; Waarschijnlijk wordt de "Spring" begin komend jaar aan het publiek gepresenteerd.

En er komt nog meer aan: de nieuwe Logan wordt mee proefgereden, De Sandero zal vervangen worden, net als de Lodgy. En ook de Dokker staat op de nominatie om "aangepakt" te gaan worden.

Dus hoewel het nu redelijk stil is met Dacia-nieuws lijkt dit de stilte voor de storm.


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Er zijn geen reacties geplaatst op dit artikel.