Dacia Duster

De Dacia Spring veroorzaakt nu al opschudding

22-10-2020
RichardMCV
Dacia Spring
2

De Dacia SpringDe nieuwe electrische auto van Dacia, De "Spring", maakt nu al de tongen los terwijl deze nog niet in de verkoop is.

Wat is er aan de hand? Zoals in vele bedrijfstakken is er een flinke dip in de verkopen geweest. De autoindustrie is er ook niet aan ontkomen. Om een handje te helpen heeft de Franse staat een flinke injectie gedaan. Renault mag in ieder geval tot 31 december 2020 tot 5 miljard euro lenen.

De Franse regering vindt dat Franse autofabrikanten meer productie terug moeten halen naar Frankrijk als ze aanspraak willen maken op overheidssteun. Ook zou Renault een grote fabriek nabij Parijs niet mogen sluiten en moeten er zo veel mogelijk banen in Frankrijk behouden blijven.

Terughalen van produktie gaat natuurlijk niet zomaar. Hiervoor moeten fabrieken worden aangepast. Maar laat Renault nu 2 fabrieken hebben waar te weinig wordt geproduceerd. Deze capaciteit kan dan mooi worden ingezet voor de "Spring".

Maar de "Spring" gaat hier helemaal niet in de buurt worden geproduceerd! Deze wordt namelijk in een fabriek in de provincie Hubei in centraal China geproduceerd. Om precies te zijn: in Shiyan.

Vanuit Shiyan wordt deze vervolgens naar Europa gebracht. Vakbonden en arbeidersgroepen zijn het daar niet mee eens. "We zijn fundamenteel tegen het maken van de "Spring" in China", zegt Frank Daoust, een woordvoerder van de CFDT-vakbond. "Dit strookt niet met overheidssteun voor de auto-industrie en banen in Frankrijk."

Deze vakbonden en arbeidersgroepen zijn van mening dat de capaciteit die over is in Frankrijk benut moet gaan worden voor de produktie van de "Spring".

Maar Renault is niet de enige fabrikant. BMW doet dit met de IX3, Tesla met de model 3, Daimler met de Smart en Volvo met de Polestar om zomaar een greep uit de mogelijkheden te nemen. Het blijkt nu eenmaal goedkoper te zijn om auto's in China te produceren en hierheen te brengen dan hier lokaal te produceren.

De Dacia SpringWat de prijs zal zijn van de "Spring" weten we nog niet aangezien deze nog niet bekend gemaakt is. Hoewel de verkoop al begin komend jaar wordt gestart zal de auto pas later in het jaar hier op de weg komen.

De "Spring" is min of meer de tweelingbroer van de K-ZE van Renault. De modellen van Dacia worden elders in de wereld verkocht onder de renault merknaam. Hoe logisch is het dan om op de produktielijn van de K-ZE ook de "Spring" te produceren?


Je moet Inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Avatar
Clublid
RichardMCV
23-10-2020 om 16:56

Voor elke auto bestaat een doelgroep. Zo heb ik gekozen voor een Lodgy en niet voor een Ferrari. Probeer maar eens een koelkast mee te nemen in je Ferrari.

Maar even zonder gekheid: De "Spring" is in eerste instantie bedoeld als stadsauto. Dan is de genoemde actieradius meer dan voldoende. Overigens is een retourtje Almere-Zandvoort-Almere ongeveer 130km volgens Google Maps, dus het kan wel zonder op te laden tussentijds.

Avatar
defaab
23-10-2020 om 13:31

Ziet er heel mooi uit maar je kan er te weinig km mee rijden op 1 accu lading ongeveer 150 echte km en dat is veel te weinig in de stad mischien voldoende maar als je van bv almere naar zandvoort en terug wilt heb je al een probleem ik vind 300 echte km echt het minimum,maar de autozit er wel fantastisch uit ,ik blijf voorlopig wel in mij sandero stepway bifiuel rijden