De eerste electrische auto van Dacia
Vandaag is via een livestream de Dacia Spring Electric getoond aan het publiek. Dacia verwacht met deze auto een topper in huis te hebben, zeker voor wat de prijs betreft. Daarnaast zal de auto ook beschikbaar komen voor "car-sharing".
De "Spring" is de eerste elektrische auto van Dacia. De auto heeft een behoorlijke bodemvrijheid van 150 mm waardoor de drempels geen probleem zullen vormen. De "Spring" wordt heel duidelijk als stadsauto neergezet en is dus niet bedoeld als kilometervreter.
De afmetingen van de "Spring" zijn dan ook redelijk compact te noemen:
- lengte is 3,73 meter
- breedte is 1,62 meter (excl. spiegels)
- hoogte is 1,51 meter
Aan de voorzijde is duidelijke LED stadsverlichting aanwezig. Een gewelfde motorkap geeft de voorzijde, samen met de grote bumper, een stoer uiterlijk. Eindelijk zijn de knipperlichten verdwenen van het spatbord en verhuisd naar de spiegelbehuizing.
Aan de achterzijde zien we de nieuwe "handtekening" van Dacia: de y-vormige achterlichten die we bij de nieuwe Sandero ook zien.
En hoewel het echte lichtmetalen velgen lijken is het toch de schijn die bedriegt: het zijn elegante wielkappen de de stalen velgen bedekken.
De "Spring" heeft zelfs een beetje SUV-look meegekregen om de auto op te laten vallen in positieve zin. Door bijvoorbeeld de grijs getinte skid aan de achterzijde, de stoere bumper, de dakdragers, de hoge bodemvrijheid en de overige details heeft hij wel wat weg van een te heet gewassen Duster.
In het interieur is het goed toeven. Met ruime opbergmogelijkheden hoeft er niet veel rond te slingeren. De kofferruimte heeft een behoorlijk laadvolume (al jaren een verkoopargument bij Dacia) van 300L dat nog eens vergroot kan worden tot bijna 600L.
Standaarduitrusting omvat 100% elektrische variabele stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling op afstand en vier elektrische ramen. Diverse belangrijke functies zijn afleesbaar op een digitaal display tussen de tellers. Handmatige airconditioning, elektrische spiegelinstellingen en een echt reservewiel zijn optioneel of afhankelijk van de uitvoering of land van levering.
Op diverse plekken in het interieur vind je gekleurde inzetstukken weer, in dit geval in blauw. Bijvoorbeeld op de deuren, rondom de luchtopeningen en op de middenconsole.
Een groot voordeel bij een elektrische auto is dat er veel keuzevrijheid is. Neem bijvoorbeeld de versnellingspook. Bij een automaat of een handgeschakelde auto neemt deze veel ruimte in. Dat is hier niet nodig, je kunt volstaan met het plaatsen van een relatief simpele keuzeknop. deze is tussen de stoelen geplaatst.
Afhankelijk van de opties en/of land van levering heb je bij de middenconsole keuze uit een opbergvak, een gewone radio of het MediaNAV systeem. Dit bevat een 7 inch beeldscherm, kan overweg met Android Auto en Aplle carplay. DAB is uiteraard ook aanwezig.
De 100% elektromotor van 33 kW (gelijk aan 44 pk) is gekoppeld aan een 26,8 kWh batterij. Deze technologie profiteert van alle elektrische expertise van de Groep Renault. Voor meer vrijheid biedt Spring Electric een ruime keuze aan opladen: aan een 230V stekker met behulp van de standaard meegeleverde kabel op een wallbox (met de meegeleverde kabel in optie) of op een DC-aansluiting (optioneel).
De oplaadtijd van de lithium-ionbatterij is:
- Minder dan een uur voor 80% opladen op een DC 30 kW-terminal
- Minder dan 5 uur voor 100% opladen op een 7,4 kW wallbox
- Minder dan 8.30 uur voor een 100% belasting op een 3,7 kW wallbox
- Minder dan 14 uur voor 100% opladen op een stopcontact van 2,3 kW
Vanaf een smartphone laat de gratis MY Dacia-applicatie je in realtime weten wat het batterijniveau is, het resterende bereik in kilometers, de airconditioning kan alvast gestart worden en lokaliseer je auto in realtime. Wanneer de Spring Electric is verbonden, stelt de applicatie u in staat om de voortgang van het opladen te achterhalen en te activeren of stoppen.
Onderhoud is bij een elektrische auto wel anders. Geen olie, geen bougies, geen koelvloeistof, geen distibutieriem of ketting. De algemene garantie is zoals we die kennen van dacia: 3 jaar / 100.000 km. En de accu? daar wordt 8 jaar / 120.000 km op gegeven.
Het verwachte bereik volgens de WLTP is 225 km. Maak je echter alleen stadse kilometers dan vergroot je het bereik volgens WLTP-City tot 295km. Gebruik je de ECO-knop op het dashboard dan wordt het vermogen begrensd tot 23kW en de maximum snelheid gaat naar beneden tot 100 km/h.
Standaard veiligheidsuitrusting heeft onder meer: snelheidsbegrenzer, ABS, ESP, elektronische remverdeling, 6 airbags, noodoproep (SOS-knop), automatische verlichting en automatische noodremming. Dit systeem detecteert vanaf 7 km/h de afstand tot de voorligger. Wordt de afstand te klein dan komt er eerst een waarschuwing, daarna grijpt het systeem zelf in.
Hieronder vind je alvast een aantal afbbeldingen van de "Spring":
Photo credits: Dacia
Kleine opmerking: De naam had wel iets beter over nagedacht kunnen worden. Als je namelijk zoekt in je browser dan wordt "Spring" al gauw vertaald naar "Lente". Dit zagen we ook al bij de Duster. Dit wordt meestal vertaald naar "Stofdoek". Maar desondanks is de Duster een succes; laten we hopen dat de "Spring" er niet voor onder gaat doen.